Із цієї статті ви дізнаєтеся:
Напередодні посівної кампанії сільгосппідприємства починають активно інспектувати стан техніки. Добре, якщо господарству потрібно просто провести сезонне техобслуговування сільгосптехніки, а якщо належить її ремонтувати? Це набагато морочливіше і затратніше...
Перш ніж почати ремонт, проводять технічне обстеження об’єкта. Результат обстеження оформляється у вигляді відомості дефектів (дефектного акта), на підставі якої фахівці мають зробити висновок про доцільність проведення ремонтних робіт, їх обсяг, потребу в запчастинах і про те, у якій формі виконуватиметься ремонт (підряд або госпспосіб). Такий документ складається окремо на кожний об’єкт, що підлягає ремонту (поточному або капітальному).
Як правило, відомість дефектів складає інженер-механік (інший компетентний фахівець) сільгосппідприємства. Але, якщо ремонт складний, її може оформити комісія у складі інженера-механіка, завідувача ремонтної майстерні, працівника, за яким закріплений об’єкт. До складу комісії, крім фахівців підприємства, за необхідності включають представників заводу-виготівника та/або підрядника, який виконуватиме ремонт.
У відомості дефектів зазначають обсяг і характер робіт (визначаються дефекти деталей, вузли/деталі, що підлягають заміні або реставрації). Для заповнення загальних показників про об’єкт, що підлягає ремонту, використовують технічні паспорти, інвентарні картки.
На підставі такої інформації підприємство може розрахувати вартість ремонту, а також проконтролювати обсяг виконаних робіт і списаних матеріалів.
Підприємство може використовувати самостійно розроблену форму відомості дефектів.
Водночас п. 2.5 Методичних рекомендацій, затверджених наказом Мінагрополітики від 21.12.2007 № 929 (далі – Наказ № 929), для обліку виявлених дефектів сільськогосподарської техніки (комбайнів, тракторів, сівалок, плугів тощо) рекомендується застосовувати Відомість дефектів на ремонт машини (сільгоспоблік, форма № ВЗСГ-6, затверджена Наказом № 929).
Ця Відомість складається з 5 розділів:
Таким чином, якщо ремонт виконуватиметься силами сільгосппідприємства, то із заповненої форми № ВЗСГ-6 бухгалтерія отримає докладну інформацію про вартість ремонтних робіт. Якщо до ремонту планується залучати підрядників, то підприємству достатньо заповнити перші два розділи форми, а якщо воно має намір забезпечувати підрядників потрібними запчастинами/деталями, тоді і третій.
При господарському способі ремонт об’єкта основних засобів (далі – ОЗ) виконується власними силами підприємства – спеціальними бригадами, ремонтною майстернею або робочими, які обслуговують техніку. Облік витрат на ремонт ведеться за кожним об’єктом ОЗ у розрізі калькуляційних статей витрат (матеріали, зарплата ремонтних робочих, відрахування на соціальне страхування тощо).
При підрядному способі ремонтні роботи виконує підрядник, а сільгосппідприємство-замовник веде облік розрахунків з ним. У цьому випадку сторони повинні укласти договір підряду. Згідно зі ст. 837 Цивільного кодексу (далі – ЦК) за цим договором одна сторона (підрядник) зобов’язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник – прийняти та оплатити виконану роботу.
Ремонтні роботи можуть частково або в повному обсязі виконуватися з матеріалів замовника за так званою давальницькою схемою (ст. 840 ЦК).
Візьміть до уваги! Така схема припускає, що матеріали (запчастини/деталі), передані замовником підрядникові, не переходять у власність останнього, тому:
Щоб вирішити питання про спосіб ремонтних робіт, підприємству треба визначити склад робіт. Адже для виконання різних робіт потрібні фахівці відповідної кваліфікації та відповідна технічна база.
Підсумуємо. Спосіб ведення ремонтних робіт вибирається залежно від обсягу і виду робіт, а також від наявності ресурсів для їх виконання. |
При передачі техніки на ремонт складається в двох примірниках Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (сільгоспоблік, форма № ОЗСГ-1, затверджена наказом Мінагрополітики від 27.09.2007 № 701, далі – Наказ № 701).
Після завершення ремонту складають Акт приймання-здачі відремонтованих і реконструйованих (модернізованих) об’єктів (сільгоспоблік, форма № ОЗСГ-2, затверджена Наказом № 701).
Ці документи застосовуються в разі виконання ремонту як власними силами, так і силами підрядників.
Крім того, якщо під час проведення ремонту оприбутковують деталі, вузли, агрегати, зняті з машин (у т. ч. і непридатні до подальшого використання за їх призначенням – для здачі в металолом), використовується Накладна (внутрішньогосподарчого призначення) (сільгоспоблік, форма № ВЗСГ-8, затверджена Наказом № 929).
Для обліку витрат залежно від складу ремонтних витрат можуть застосовуватися такі первинні документи:
Нагадаємо, повну інформацію про витрати можна отримати з розд. V Відомості дефектів на ремонт машини (див. вище).
В обліку сільгосппідприємства роботи відображаються на підставі акта виконаних робіт. Якщо замовник забезпечує підрядника матеріалами (запчастинами/деталями), тоді потрібно керуватися положеннями ст. 840 ЦК, згідно з якими:
Щоб відповісти на це запитання, розглянемо два можливі варіанти.
Варіант 1 – підрядник є платником єдиного податку (далі – ЄП).
У цьому випадку підприємець є платником ЄП третьої групи за ставкою 3 % + ПДВ або за ставкою 5 %. Крім того, він сплачує ЄСВ за ставкою 22 %.
Звертаємо увагу! Виконувати роботи на користь юросіб – платників податку на прибуток єдинники першої та другої груп не мають права (пп. 2 п. 291.4 Податкового кодексу, далі – ПК). Але якщо це станеться, відповідальність нестимуть самі єдинники-подрядники. Замовники – платники податку на прибуток ведуть облік у звичайному порядку. |
До доходу єдинника не включається дохід, що обкладається ПДФО (пп. 165.1.36 ПК), тому підприємство не є податковим агентом щодо доходів такої фізособи. Це ж стосується і військового збору (далі – ВЗ) (п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
Також підприємству не потрібно нараховувати ЄСВ. Внесок за ставкою 22 % нараховує сам підприємець (п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону від 08.07.2010 № 2464-VI, далі – Закон № 2464).
Але візьміть до уваги! Замовник не є податковим агентом і не нараховує ЄСВ тільки в тому випадку, якщо буде точно знати, що має справу з підприємцем-єдинником. Тому, укладаючи договір з єдинником, замовник повинен зажадати у нього копію витягу з реєстру платників ЄП. Крім того, знадобиться документ, що підтверджує підприємницький статус фізособи. Таким є виписка або витяг з ЄДР – копію цих документів також бажано попросити у підприємця.
Варіант 2 – підрядник є підприємцем на загальній системі оподаткування.
У цьому випадку підрядник є платником ПДФО за ставкою 18 %, ВЗ за ставкою 1,5 % та ЄСВ за ставкою 22 %. Якщо роботи здійснюються в рамках його підприємницької діяльності, то він самостійно оподатковує свої доходи. А підприємство-замовник, що виплачує доходи підрядникові, не утримує з них ПДФО та ВЗ, а також не нараховує ЄСВ. Але це, тільки якщо підрядник подасть документ (копію документа), що підтверджує його держреєстрацію як суб’єкта підприємницької діяльності (див. вище).
Якщо ж підрядникові виплачуються інші доходи, не пов’язані з його підприємницькою діяльністю, то вони обкладаються ПДФО та ВЗ за загальними правилами, установленими ПК для звичайних фізосіб (п. 177.6, п. 161 підрозд. 2 розд. XX ПК). У цьому випадку підприємство-замовник є податковим агентом і повинне при виплаті доходу підрядникові утримати ПДФО та ВЗ. Також замовникові доведеться за свій рахунок нарахувати ЄСВ на дохід підрядника (п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону № 2464).
Майте на увазі! Дохід підрядника при обох варіантах відображається замовником у додатку 4ДФ до Податкового розрахунку з ПДФО та ЄСВ з кодом «157». |
Відмінності полягають в обсязі, характері робіт і вартості.
Поточний ремонт передбачає виконання нескладних робіт для забезпечення або відновлення працездатності техніки. При цьому замінюються або відновлюються лише окремі деталі або нескладні вузли. Поточний ремонт виконується за потребою, виходячи з результатів діагностики технічного стану автомобіля, або за наявності несправностей. Так, згідно з п. 3.13, 3.14 Положення, затвердженого наказом Мінтрансу від 30.03.1998 № 102 (далі – Положення № 102) до поточного ремонту автомобіля належать роботи з ремонту будь-якого базового агрегату, а також з одночасної заміни не більше двох базових агрегатів (крім кузова і рами). Перелік базових агрегатів наведений у додатку Г до Положення № 102.
Капітальний ремонт виконується для відновлення справності та повного або близького до повного відновлення ресурсу техніки із заміною або відновленням будь-яких частин, у тому числі базових, а також для продовження строку її експлуатації. Капремонт здійснюється за потребою на підставі результатів діагностики технічного стану техніки. Наприклад, для вантажних автомобілів капремонтом уважається заміна рами або одночасна заміна не менше трьох базових агрегатів. До капремонту причепів належать роботи із заміни рами (п. 3.16 Положення № 102).
Особливості бухобліку операцій з поточного та капітального ремонту сільгосптехніки наведемо в таблиці.
№ п/п |
Вид |
Бухгалтерський облік витрат |
1 |
2 |
3 |
1 |
Поточний |
Такі витрати включаються до відповідних витрат підприємства (п. 15 НП(С)БО 7, п. 32 Методичних рекомендацій, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561, далі – Методрекомендації № 561). Залежно від призначення сільгосптехніки ці витрати відносять до складу виробничої собівартості (рахунок 23) або загальновиробничих витрат (рахунок 91) |
2 |
Капітальний |
Витрати на капремонт слід включати до витрат звітного періоду (п. 15 НП(С)БО 7, п. 30 Методрекомендацій № 561). Водночас ці витрати можуть бути визнані і капітальними інвестиціями, якщо роботи приводять до збільшення очікуваних майбутніх вигод від використання техніки. Наприклад, капіталізація матиме місце, якщо в ході капремонту проводиться заміна окремих компонентів (частин) об’єкта ОЗ (двигуна тощо) (див. далі). Рішення про характер та ознаки здійснюваних робіт приймає керівник підприємства (п. 29 Методрекомендацій № 561). Таким чином, якщо вартість капремонту вирішено віднести на витрати, облік ведеться так само, як і облік витрат на поточний ремонт (див. ряд. 1 цієї таблиці). Якщо ремонтні витрати вирішено капіталізувати, тоді їх обліковують за правилами, установленими для поліпшення об’єкта. Тобто витрати накопичуються на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів», а після закінчення робіт: – або збільшують первісну вартість ОЗ (п. 14 НП(С)БО 7) записом: Дт 104 «Машини та обладнання», 109 «Інші основні засоби» – Кт 152; – або відображаються як капітальні інвестиції у створення інших необоротних матеріальних активів (п. 8 НП(С)БО 14) проведенням Дт 117 – Кт 152 при оренді сільгосптехніки |
Сільгосппідприємства часто ставлять запитання, що стосуються заміни великих вузлів та агрегатів (наприклад, двигуна). Як уже було зазначено вище (див. ряд. 2 таблиці), витрати на таку заміну можна капіталізувати, якщо в результаті відбувається збільшення майбутніх економічних вигод (п. 29 Методрекомендацій № 561).
При цьому облік операції залежатиме від того, як обліковуються замінювані компоненти.
Варіант 1. Замінювана частина ОЗ виділена в окремий об’єкт обліку.
Нагадаємо, п. 4 НП(С)БО 7 дозволяє обліковувати окремі частини ОЗ як окремі об’єкти, якщо такі частини мають різний строк корисного використання. При заміні такої частини в обліку відображаються такі операції:
1. Замінюваний об’єкт виводиться з експлуатації та ліквідується (перестає бути активом). Така операція супроводжується проведеннями:
2. Витрати на придбання (виготовлення) нового об’єкта, що замінює ліквідований, капіталізуються. При цьому робиться один з таких записів:
3. Новий об’єкт уводиться в експлуатацію (Дт 10 – Кт 152).
Варіант 2. Замінювана частина ОЗ не виділена в окремий об’єкт обліку.
У разі такого варіанту слід говорити про часткову ліквідацію ОЗ. У цьому випадку в обліку відображаються такі операції:
1. Первісна вартість і знос об’єкта ОЗ зменшуються на первісну вартість і суму зносу ліквідованої частини (п. 14, 35 НП(С)БО 7). В обліку при цьому робляться такі записи:
При частковій ліквідації на вартість ліквідовуваної частини об’єкта ОЗ оформляється Акт на списання основних засобів (сільгоспоблік, форма № ОЗСГ-3, затверджена Наказом № 701).
До уваги! Якщо підприємство не може достовірно визначити первісну вартість замінюваної частини, її можна оцінити на рівні вартості нової частини (п. 46 Методрекомендацій № 561). |
2. Вартість нової частини, яка встановлюється замість старої, збільшує первісну вартість об’єкта ОЗ. У цьому випадку бухгалтерські проведення будуть такими:
Оскільки у разі проведення капремонту (фактично – покращень) об’єкта ОЗ збільшується його первісна вартість (а іноді ще й строк корисного використання), після введення покращеного об’єкта ОЗ в експлуатацію необхідно розрахувати нову суму його амортизації.
Ця сума визначається виходячи із залишкової вартості об’єкта ОЗ на початок місяця, що настає за місяцем уведення в експлуатацію покращеного об’єкта ОЗ (за мінусом ліквідаційної вартості цього об’єкта), і періоду, що залишився до закінчення строку корисного використання, установленого для цього об’єкта (п. 26 Методрекомендацій № 561).
І в разі варіанта 1, і в разі варіанта 2 матеріали можуть бути оприбутковані як актив. Наприклад, якщо вони підлягають здачі в металолом – записом Дт 209 «Інші матеріали» – Кт 746 «Інші доходи» (у розмірі чистої вартості реалізації запчастини).
Якщо матеріали планується використовувати для потреб підприємства, їх прибуткують за оцінкою можливого використання (п. 2.13 Методичних рекомендацій, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.2007 № 2).
Важливо! Платникам ПДВ слід зважити на те, що податкові зобов’язання:
Для ненарахування ПДВ у разі часткової ліквідації об’єкта ОЗ рекомендуємо мати такі самі документи, як і при ліквідації всього об’єкта ОЗ (детально про них див. у «Списання зношених та непридатних основних засобів: як оформити та оподаткувати»). Завважимо, що коли в разі часткової ліквідації ОЗ отримані комплектуючі, запчастини, відходи, які оприбутковані в бухобліку на рахунках обліку матеріалів для використання в господарській діяльності платника податків, то на такі операції податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються (п. 189.10 ПК).
Приклад
Сільгосппідприємство здійснило такі операції:
Порядок відображення цих операцій в обліку буде таким:
(грн)
№ |
Зміст операції |
Первинні документи |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Поточний ремонт (власними силами) |
|||||
1 |
Отримано запчастини від постачальника |
ТТН, накладна |
207 |
631 |
5 000,00 |
2 |
Відображено податковий кредит з ПДВ |
641 |
631 |
1 000,00 |
|
3 |
Оплачено запчастини постачальникові |
Виписка банку |
631 |
311 |
6 000,00 |
4 |
Віднесено вартість запчастин на ремонт |
Відомість виконаних |
23 |
207 |
5 000,00 |
5 |
Нараховано зарплату робітникам ремонтної бригади |
23 |
661, 651 |
4 800,00 |
|
Капітальний ремонт (силами підрядника) |
|||||
6 |
Оприбутковано придбані запчастини |
ТТН, накладна |
207 |
631 |
45 000,00 |
7 |
Включено суму ПДВ до податкового кредиту |
Податкова накладна |
641 |
631 |
9 000,00 |
8 |
Передано запчастини підрядникові |
Акт |
207/підрядник |
207 |
45 000,00 |
9 |
Відображено вартість робіт з капітального ремонту комбайна |
Акт виконаних робіт |
152 |
631 |
400 000,00 |
10 |
Включено суму ПДВ до податкового кредиту |
Податкова накладна |
641 |
631 |
80 000,00 |
11 |
Списано запчастини на вартість ремонтних робіт |
Звіт про використання |
152 |
207/під- |
45 000,00 |
12 |
Оплачено виконані роботи |
Виписка банку |
631 |
311 |
480 000,00 |
13 |
Збільшено первісну вартість комбайна після капремонту (400 000 + 45 000) |
Акт (форма № ОЗСГ-2) |
104 |
152 |
445 000,00 |
Заміна двигуна (шляхом часткової ліквідації ОЗ) |
|||||
14 |
Списано старий двигун (часткова ліквідація ОЗ) |
Акт (форма № ОЗСГ-3) |
976 |
104 |
100 000,00 |
15 |
Списано витрати на демонтаж двигуна |
Документи про оплату праці (див. вище) |
976 |
66, 65 |
2 760,00 |
16 |
Оприбутковано металолом від розбирання двигуна за чистою вартістю реалізації |
Накладна |
209 |
746 |
3 000,00 |
17 |
Передано запчастину (двигун) для установки (монтажу) |
152 |
207 |
100 000,00 |
|
18 |
Здійснено витрати на монтаж двигуна |
Документи про оплату праці (див. вище) |
152 |
66, 65 |
1 500,00 |
19 |
Збільшено первісну вартість трактора (100 000 + 1 500) |
Акт (форма № ОЗСГ-2) |
104 |
152 |
101 500,00 |
20 |
Нараховано амортизацію, починаючи з наступного місяця після введення двигуна в експлуатацію [(420 000 – 100 000 + 101 500 – |
Документи з амортизації |
23 (91) |
131 |
3 412,50 |
* Затверджено Наказом № 701. |