Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як провести інвентаризацію нематеріальних активів

Інвентаризація нематеріальних активів (далі – НА) проводиться з метою документального підтвердження їх фактичної наявності та стану. У консультації розглянемо, які об'єкти підлягають інвентаризації, якими документами оформляються результати інвентаризації та у яких випадках здійснюється коригування фінрезультату.

До НА відносяться немонетарні активи, які не мають матеріальної форми, а саме (п. 5 П(С)БО 8):

  • права користування природними ресурсами;
  • права користування майном (у т. ч. і земельною ділянкою);
  • права на комерційні позначення, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті;
  • права на об'єкти промислової власності, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті;
  • авторське право та суміжні з ним права, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті;
  • інші НА (право на провадження діяльності та ін.).

Слід пам'ятати, що до активів підприємства включаються тільки контрольовані ним ресурси, від використання яких очікується отримання економічних вигід у майбутньому (ст. 1 Закону № 996). Тобто до активів підприємства відносяться ті НА, на які в підприємства є юридично закріплене право власності, підтверджуване документами, наприклад патентами, свідоцтвами, ліцензіями, договорами і т. п.

У ході інвентаризації перевіряють також правильність документального оформлення надходження НА, строк володіння правами на об'єкти НА або правами на їх використання, а також правильність нарахування амортизації.

Для оформлення результатів інвентаризації НА підприємство може використовувати типові форми, затверджені Наказом № 732, або на їх підставі розробити власні форми з урахуванням специфіки своєї діяльності (п. 2.7 Положення № 88) (докладніше див. «Документальне оформлення інвентаризації: всі форми»).

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
23.10.2025
Таблиця-підказка: відображаємо результати інвентаризації в обліку
У статті розглянемо, як наслідки проведеної інвентаризації впливають на бухгалтерський та податковий облік. Облік інвентаризації Процедура інвентаризації потребує від підприємства виконання конкретних дій, а саме: створення інвентаризаційної комісії, підготовки документації та активів, безпосереднь...
23.10.2025
Інвентаризація забезпечень
Як проінвентаризувати забезпечення та перевірити їх обґрунтованість? У статті розглянемо, які об’єкти підлягають інвентаризації, як оформлюються та відображаються в обліку її результати. Інвентаризації підлягають усі види забезпечень. При цьому насамперед перевіряється правильність та обґрун...
23.10.2025
Інвентаризація фінансових інвестицій та інших цінних паперів
У статті наведемо покроковий алгоритм проведення інвентаризації фінансових інвестицій та порядок відображення в обліку її результатів. Фінансові інвестиції, як і будь-які інші активи підприємства, повинні бути достовірно відображені в річній фінансовій звітності. Розглянемо, які активи відносяться...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
02.12.2025
Відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці: кому та як оформити?
У статті розглянемо у якому порядку працівникам надається додаткова щорічна відпустка за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці. Із цієї статті ви дізнаєтесь, у яких випадках роботодавець зобов’язаний надати співробітникові додаткову щорічну відпустку за роботу зі шкідливими і важкими у...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
16.12.2025
5 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за жовтень 2025 року
Про те, як можна заощадити на оподаткуванні комплексу нежитлових будівель, про критерії визначення бенефіціарності власника доходу під час нарахування податку на репатріацію, про зменшення строку звернення до суду з вимогами про відшкодування ПДВ та інші цікаві моменти – читайте в іноді неспод...
16.12.2025
Документальне оформлення операцій зі списання майна
Списання запасів та основних засобів через фізичне чи моральне старіння, непридатність або форс-мажорні обставини потребує чіткого документального підтвердження. У статті розповімо, які документи слід оформити в разі списання майна, та наведемо їх зразки для використання на практиці. Списання майна ...
16.12.2025
Списання зіпсованих запасів: документальне оформлення та облік
Як діяти підприємству, якщо запаси зіпсувалися внаслідок ворожої атаки, тривалого відключення електроенергії або закінчення строку придатності? У статті розглянемо порядок дій у цій ситуації, документальне оформлення списання та його відображення в бухгалтерському та податковому обліку. Списання май...
Кращі матеріали