Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як провести інвентаризацію нематеріальних активів

Інвентаризація нематеріальних активів (далі – НА) проводиться з метою документального підтвердження їх фактичної наявності та стану. У консультації розглянемо, які об'єкти підлягають інвентаризації, якими документами оформляються результати інвентаризації та у яких випадках здійснюється коригування фінрезультату.

До НА відносяться немонетарні активи, які не мають матеріальної форми, а саме (п. 5 П(С)БО 8):

  • права користування природними ресурсами;
  • права користування майном (у т. ч. і земельною ділянкою);
  • права на комерційні позначення, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті;
  • права на об'єкти промислової власності, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті;
  • авторське право та суміжні з ним права, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті;
  • інші НА (право на провадження діяльності та ін.).

Слід пам'ятати, що до активів підприємства включаються тільки контрольовані ним ресурси, від використання яких очікується отримання економічних вигід у майбутньому (ст. 1 Закону № 996). Тобто до активів підприємства відносяться ті НА, на які в підприємства є юридично закріплене право власності, підтверджуване документами, наприклад патентами, свідоцтвами, ліцензіями, договорами і т. п.

У ході інвентаризації перевіряють також правильність документального оформлення надходження НА, строк володіння правами на об'єкти НА або правами на їх використання, а також правильність нарахування амортизації.

Для оформлення результатів інвентаризації НА підприємство може використовувати типові форми, затверджені Наказом № 732, або на їх підставі розробити власні форми з урахуванням специфіки своєї діяльності (п. 2.7 Положення № 88) (докладніше див. «Документальне оформлення інвентаризації: всі форми»).

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
23.10.2025
Таблиця-підказка: відображаємо результати інвентаризації в обліку
У статті розглянемо, як наслідки проведеної інвентаризації впливають на бухгалтерський та податковий облік. Облік інвентаризації Процедура інвентаризації потребує від підприємства виконання конкретних дій, а саме: створення інвентаризаційної комісії, підготовки документації та активів, безпосереднь...
23.10.2025
Інвентаризація забезпечень
Як проінвентаризувати забезпечення та перевірити їх обґрунтованість? У статті розглянемо, які об’єкти підлягають інвентаризації, як оформлюються та відображаються в обліку її результати. Інвентаризації підлягають усі види забезпечень. При цьому насамперед перевіряється правильність та обґрун...
23.10.2025
Інвентаризація фінансових інвестицій та інших цінних паперів
У статті наведемо покроковий алгоритм проведення інвентаризації фінансових інвестицій та порядок відображення в обліку її результатів. Фінансові інвестиції, як і будь-які інші активи підприємства, повинні бути достовірно відображені в річній фінансовій звітності. Розглянемо, які активи відносяться...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
23.10.2025
Інвентаризація кредиторської та дебіторської заборгованості
У статті розповімо про особливості проведення інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей підприємства. Інвентаризація розрахунків підприємства є одним з етапів суцільної інвентаризації, яка проводиться перед складанням річної фінансової звітності. Інвентаризація дебіторської та кре...
Нове
25.11.2025
Продаж програмного забезпечення: який код має бути у податковій накладній?
З 03.10.2025 умовний код УКТЗЕД 00502 для програмної продукції скасовано, тож бухгалтерам більше не можна його проставляти у податкових накладних. У статті з'ясовуємо, який код тепер слід зазначати в податковій накладній при постачанні програмного забезпечення, щоб не мати претензій від ДПС. Умовний...
24.11.2025
Реорганізація підприємства шляхом перетворення: перереєстрація платником ПДВ і подання декларації
У статті розглянемо порядок перереєстрації платника ПДВ у разі перетворення приватного підприємства на товариство з обмеженою відповідальністю. У зв’язку зі скасуванням Господарського кодексу України приватні підприємства повинні змінити організаційно-правову форму. Зазвичай вони реорганізують...
19.11.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за вересень 2025 року
Про документи на підтвердження витрат фізособи на придбання корпоративних прав; про ПДВ-наслідки операції з надання автомобіля у позичку, а також про відсутність у власника підприємства права на оскарження у суді податкового повідомлення-рішення, прийнятого щодо підприємства – у іноді несподів...
Кращі матеріали