Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як провести інвентаризацію нематеріальних активів

Інвентаризація нематеріальних активів (далі – НА) проводиться з метою документального підтвердження їх фактичної наявності та стану. У консультації розглянемо, які об'єкти підлягають інвентаризації, якими документами оформляються результати інвентаризації та у яких випадках здійснюється коригування фінрезультату.

До НА відносяться немонетарні активи, які не мають матеріальної форми, а саме (п. 5 П(С)БО 8):

  • права користування природними ресурсами;
  • права користування майном (у т. ч. і земельною ділянкою);
  • права на комерційні позначення, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті;
  • права на об'єкти промислової власності, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті;
  • авторське право та суміжні з ним права, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті;
  • інші НА (право на провадження діяльності та ін.).

Слід пам'ятати, що до активів підприємства включаються тільки контрольовані ним ресурси, від використання яких очікується отримання економічних вигід у майбутньому (ст. 1 Закону № 996). Тобто до активів підприємства відносяться ті НА, на які в підприємства є юридично закріплене право власності, підтверджуване документами, наприклад патентами, свідоцтвами, ліцензіями, договорами і т. п.

У ході інвентаризації перевіряють також правильність документального оформлення надходження НА, строк володіння правами на об'єкти НА або правами на їх використання, а також правильність нарахування амортизації.

Для оформлення результатів інвентаризації НА підприємство може використовувати типові форми, затверджені Наказом № 732, або на їх підставі розробити власні форми з урахуванням специфіки своєї діяльності (п. 2.7 Положення № 88) (докладніше див. «Документальне оформлення інвентаризації: всі форми»).

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
25.08.2025
Комп'ютерна програма як нематеріальний актив
У статті розглянуто, за яких умов комп’ютерну програму слід визнати нематеріальним активом та як вести бухгалтерський та податковий облік комп’ютерної програми, яка є нематеріальним активом. Без комп’ютерних програм важко уявити роботу будь-якого підприємства. Антивіруси, бухобліко...
18.08.2025
Що потрібно знати бухгалтерові про комп'ютерну програму
У статті розглянуто, що таке комп’ютерна програма та які можуть бути варіанти відображення комп'ютерних програм у бухобліку в залежності від умов їх придбання. Поговоримо про комп’ютерну програму під бухобліковим кутом зору. З’ясуємо: чим є комп’ютерна програма із погляд...
18.08.2025
Придбали торгову марку: облік та податки
У статті розповімо, як відобразити придбану торговельну марку в бухобліку, а також які податкові наслідки такого придбання, зокрема в нерезидента. Ситуація: підприємство придбало торговельну марку з переходом права власності (продавець – колишній правовласник не може далі використовувати ...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
15.09.2025
Офіс у квартирі директора: чи потрібно оформлювати договір оренди або позички?
У статті розповімо, чи необхідно укладати договір оренди або позички, якщо підприємство зареєструвало своє місцезнаходження за домашньою адресою одного із засновників. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець Іноді з тих чи інших причин засновники (учасники, члени) юридичної особи ухвалюють ріше...
15.09.2025
Як організувати бізнес на дому
Чи можна вести бізнес вдома? У статті розберемося, які види діяльності дозволено провадити за місцем проживання суб’єкта господарювання. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець Сьогодні в багатьох підприємців місцем провадження діяльності є місце їхньої реєстрації. Також офіс юрособи може р...
12.09.2025
Борг померлої фізособи: коли можна списати та які податкові наслідки
У статті відповімо на запитання, чи потрібно списувати борг померлої фізособи, чи нараховується ПДФО та військовий збір у такому разі та яка судова практика з цього питання. Ситуація із практики. Підприємство надало поворотну фінансову допомогу фізособі. Заборгованість за нею – 200 тис грн. Од...
Кращі матеріали