Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Самоліквідація підприємства: правові аспекти

Нерідко трапляється так, що власнику (власникам) необхідно закрити підприємство. У законодавстві немає чітко прописаної процедури ліквідації за рішенням власників, ця інформація міститься розрізнено в різних нормативних документах. У консультації розглянемо, що і як потрібно робити в подібній ситуації.

Основу нормативної регламентації процедури ліквідації підприємства за рішенням власників становлять норми Цивільного кодексу України від 16.01.03 р. № 435-IV (далі – ЦК), зокрема ст. 105, 110–112. По суті, дана процедура складається з 10 основних етапів. Деякі з них можуть проводитися одночасно, а деякі і зовсім не проводитися (наприклад, якщо в юрособи немає філій та/або представництв, етап їх закриття виключається, і т. д.). Зупинимося докладніше на кожному з етапів.

У першу чергу треба документально оформити прийняте рішення власників про закриття юрособи залежно від його організаційно-правової форми та від того, що прописано в установчих документах даного підприємства. Так, у більшості випадків таке рішення оформляється у вигляді протоколу загальних зборів засновників (власників), наприклад у ТОВ.

При цьому протокол повинен містити (п. 7 ч. 1 ст. 15 Закону № 755):

  • порядок проведення і строки ліквідації юрособи (із дотриманням вимог ч. 5 ст. 105 ЦК – не менше двох і не більше шести місяців із дня оприлюднення даного рішення);
  • персональний склад ліквідаційної комісії (далі – комісія) і П. І. Б. її голови/П. І. Б. ліквідатора – якщо процедура буде проводитися ліквідатором;
  • П. І. Б. членів комісії, а також реєстраційні номери облікових карток платників податків – членів комісії (в окремих випадках – серію та номер паспорта громадянина України, якщо за релігійними переконаннями дана фізособа відмовилася від прийняття ІПН, що було оформлено у встановленому порядку);
  • права та обов'язки комісії (можна викласти в окремому документі, наприклад у положенні про комісію).

На сьогодні вимоги до складу комісії законодавчо не встановлені. Як правило, до неї входять засновники підприємства, директор та/або головний бухгалтер, можуть бути також включені юрисконсульт, аудитор і т. д. Якщо ліквідується підприємство, у статутному капіталі якого є державна частка, у комісії повинен бути представник держоргану, майно якого входить до складу такого підприємства.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
13.05.2025
Заповнюємо заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального
У статті розповімо, як правильно заповнити заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального. У статті «Ліцензія на зберігання пального для власних потреб: як отримати з 01.01.2025» ми розглянули загальні правила, яких слід дотримуватися під час оформлення ліцензії на зберігання ...
09.05.2025
Продаж основних засобів: коли потрібно оформляти рішення власників?
У статті розглянуто, у яких випадках підприємство має отримати згоду власників на продаж об’єкта основних засобів, а також наведено зразок оформлення рішення про надання такої згоди. Підприємства нерідко продають свої засоби: нерухомість, автомобіль або іншу техніку. Сума такого договору купів...
01.05.2025
Чи може працівник підписати заяву на відпустку власним КЕП?
Чи може співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної відпустки.  Співробітник підприємства, який працює в дистанційному режимі, хоче подати в електронному вигляді заяву про надання йому чергової щорічної...
Кращі матеріали