Нерідко трапляється так, що власнику (власникам) необхідно закрити підприємство. У законодавстві немає чітко прописаної процедури ліквідації за рішенням власників, ця інформація міститься розрізнено в різних нормативних документах. У консультації розглянемо, що і як потрібно робити в подібній ситуації.
Основу нормативної регламентації процедури ліквідації підприємства за рішенням власників становлять норми Цивільного кодексу України від 16.01.03 р. № 435-IV (далі – ЦК), зокрема ст. 105, 110–112. По суті, дана процедура складається з 10 основних етапів. Деякі з них можуть проводитися одночасно, а деякі і зовсім не проводитися (наприклад, якщо в юрособи немає філій та/або представництв, етап їх закриття виключається, і т. д.). Зупинимося докладніше на кожному з етапів.
У першу чергу треба документально оформити прийняте рішення власників про закриття юрособи залежно від його організаційно-правової форми та від того, що прописано в установчих документах даного підприємства. Так, у більшості випадків таке рішення оформляється у вигляді протоколу загальних зборів засновників (власників), наприклад у ТОВ.
При цьому протокол повинен містити (п. 7 ч. 1 ст. 15 Закону № 755):
На сьогодні вимоги до складу комісії законодавчо не встановлені. Як правило, до неї входять засновники підприємства, директор та/або головний бухгалтер, можуть бути також включені юрисконсульт, аудитор і т. д. Якщо ліквідується підприємство, у статутному капіталі якого є державна частка, у комісії повинен бути представник держоргану, майно якого входить до складу такого підприємства.