Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Оскарження відмови в реєстрації ПН/РК за новими правилами

12.04.2018 3692 1 4


Для кого ця стаття: для платників ПДВ, які отримали рішення комісії ДФС про відмову в реєстрації податкової накладної або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ПН, РК, ЄРПН, рішення про відмову) та бажають оскаржити його в адміністративному порядку.

Із цієї статті ви дізнаєтеся: про нову процедуру адміністративного оскарження відмови, вимоги до скарги та її форму, строки подання і розгляду скарги.


Постановою КМУ від 21.02.18 р. № 117 було затверджено, зокрема, Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі – Постанова № 117, Порядок № 117). У зв’язку із цим скасовано попередній Порядок, затверджений постановою КМУ від 04.07.17 р. № 485. Зазначимо, що старий Порядок мав деякі недоліки, тож з’ясуємо, чи вдосконалили новий.

Хто розглядає скаргу на рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації?

Такими скаргами займається комісія ДФС з питань розгляду скарг (далі – комісія), яка є постійно діючим колегіальним органом ДФС, за участю уповноваженої особи Мінфіну (п. 1 Порядку № 117). Повноваження, функціональні обов’язки, склад комісії тощо фіксується в Положенні про комісію, що затверджується головою ДФС. Можливо, що це буде така сама комісія, яка і за попереднім порядком розглядала скарги платників.

У який строк подається скарга?

Платник ПДВ має подати скаргу протягом 10 календарних днів (далі – к. д.) з дня набрання чинності рішення про відмову. Також передбачено, що коли останній день строку припадає на вихідний, неробочий чи святковий день, то подати скаргу треба у найближчий робочий день (п. 3 Порядку № 117). Отже, для обчислення строку оскарження рішення про відмову необхідно знати день набрання чинності такого рішення.

Тож коли набирає чинності рішення про відмову?

Таке рішення набирає чинності після його реєстрації у новоствореному Реєстрі ПН/РК, реєстрація яких зупинена (далі – Реєстр) (п. 22 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою № 117). Утім наразі Реєстр не запущено. Тому на період тестування Реєстру рішення про відмову набирають чинності з дня їх прийняття.

Важливо знати! Передбачалося, що строк тестового режиму для перевірки функціонування/роботи Реєстру становитиме місяць (описова частина до Порядку № 117 розміщена на веб-сайті КМУ у розділі «Рішення Уряду»). Але не уточнюється, коли тестування розпочинається. Якщо вважати, що цей строк розпочався з дати набрання чинності Порядку № 117, то, імовірно, він закінчиться 22.04.18 р.

Наприклад, рішення про відмову прийнято 05.04.18 р. Враховуючи, що наразі триває тестування Реєстру, рішення набрало чинності в день його прийняття – 05.04.18 р., тому строк його оскарження розпочинається цього ж дня і спливає 14.04.18 р., тобто в суботу. Тому останній день строку оскарження переноситься на найближчий робочий день – понеділок 16.04.18 р.

Чи можна продовжити строк подання скарги?

Так, можна за підставами, визначеними п. 102.6 Податкового кодексу (далі – ПК), тобто за письмовим запитом платника у разі, якщо він у період оскарження відмови:

  • перебував за межами України;
  • перебував у плаванні на морських суднах за кордоном України у складі екіпажу судна;
  • перебував у місцях позбавлення волі на підставі вироку суду;
  • рішенням суду визнаний безвісно відсутнім або перебував у розшуку;
  • мав обмежену свободу пересування через ув’язнення/полон на території інших держав або через інші обставини непереборної сили, що документально підтверджені.

Тобто в разі виникнення однієї із цих ситуацій платник податку має право клопотати про продовження строку оскарження рішення про відмову або може одразу звернутися до суду.

Майте на увазі! При першочерговому оскарженні рішення про відмову в судовому порядку платник ПДВ втрачає право на його адміністративне оскарження (п. 4 Порядку № 117). Тому рекомендуємо скористатися наданим правом і спочатку подати скаргу до ДФС (це безплатно), а якщо вже не отримаєте позитивних результатів – звернутися до суду. Нагадаємо, за подання до суду позову необхідно сплатити судовий збір (див. «Оскарження про відмову в реєстрації податкових накладних в одній заяві»).

У якій формі подається скарга?

Скарга подається в електронній формі до ДФС за формою J(F)1313201 особисто платником податків або його представником за допомогою засобів електронного зв’язку, визначених ДФС. При цьому враховуються вимоги Законів від 22.05.03 р. № 852-IV «Про електронний цифровий підпис», від 22.05.03 р. № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Мінфіну від 06.06.17 р. № 557 (п. 9 Порядку № 117).

На офіційному веб-сайті ДФС мають постійно розміщуватися відомості про засоби електронного зв’язку, за якими подається скарга. Завважимо, що скарга подається окремо на кожне рішення про відмову із зазначенням кількості додатків числовим значенням, тому подати одну скаргу на декілька відмов не можна.

Наразі створена можливість формування та надсилання скарги з додатками через особистий кабінет «Електронний кабінет», а також через офіційний веб-портал ДФС. Крім того, для формування скарги в електронному вигляді платник на власний розсуд може обрати будь-яке програмне забезпечення, яке формує вихідний файл відповідно до затвердженого формату (ЗІР категорія 101.17).

Зверніть увагу! Оскільки за новими правилами скарга подається виключно в електронному вигляді, подавати її у письмовому вигляді не потрібно. Це значно полегшить життя платникам, адже такий спосіб подання скарги значно зручніший і головне – дешевший. На веб-сайті ДФС у розділі «Анонси» розміщено інформацію щодо оскарження рішення про відмову, де також можна знайти електронну форму скарги. У день надходження скарга реєструється податковою, а варіанта надання відмови в її реєстрації у неї немає (п. 7, 8 Порядку № 117).

Що потрібно вказувати у скарзі?

Скарга має містити такі дані (п. 10 Порядку № 117): найменування чи П. І. Б. та податкову адресу; податковий номер чи серію (за наявності) і номер паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття номера платника податків та мають відповідну позначку у паспорті); номер та дату оскаржуваного рішення про відмову; обґрунтування причини незгоди з рішенням про відмову; відомості про оскарження рішення в судовому порядку; вимоги платника (наприклад, задовольнити скаргу та скасувати рішення про відмову); електронну адресу, на яку надіслати рішення за результатами розгляду скарги. Крім того, до скарги можна додавати пояснення та копії документів за формою J(F)1312602, які підтвердять інформацію, указану в заблокованій ПН/РК (п. 11 Порядку № 117). Кожен документ надсилається окремим додатком у форматі pdf та повинен мати розмір не більше 2 мегабайт.

У який строк розглядається скарга?

Комісія розглядає скаргу протягом 10 к. д. з дня її отримання. І цей строк не може бути продовжено (пп. 56.23.3 ПК). За результатами розгляду комісія приймає рішення та надсилає його платнику податків в електронному вигляді у 10-денний строк (пп. 56.23.4 ПК, п. 15 Порядку № 117).

Яке рішення може прийняти комісія?

Розглянувши скаргу, комісія приймає одне з таких рішень (п. 13 Порядку № 117): задовольняє скаргу та скасовує рішення про відмову; залишає скаргу без задоволення, а рішення про відмову – без змін; залишає скаргу без розгляду (до прийняття рішення надійшла заява платника про відмову від поданої скарги за формою J(F)1313301).

Слід знати: у разі залишення скарги без розгляду комісія повинна викласти обґрунтовані причини в рішенні (п. 16 Порядку № 117).

А якщо комісія не надіслала рішення за результатами розгляду скарги у 10-денний строк?

Як і раніше, у цьому випадку скарга вважається повністю задоволеною на користь платника з дня, що настає за останнім днем указаного строку (пп. 56.23.4 ПК, п. 17 Порядку № 117), тобто на 11-й день після отримання ДФС скарги. Утім не факт, що даний інструмент запрацює зараз, адже така норма діяла і за минулого порядку, але податківці її не виконували (як оскаржити відсутність реєстрації ПН/РК за мовчазною згодою, див. у статті «Як оскаржити відсутність реєстрації ПН/РК за мовчазною згодою»).

Чи буде задоволення скарги підставою для реєстрації заблокованих ПН/РК в ЄРПН?

Так, задоволення скарги є підставою для реєстрації зазначених у скарзі ПН/РК в ЄРПН з урахуванням вимог п. 2001.3 ПК. На це прямо вказано в п. 19 Порядку № 117.

Куди платник ПДВ може оскаржити винесене комісією рішення?

Рішення комісії не підлягає оскарженню в адміністративному порядку, лише в судовому (див. «Оскаржуємо відмову в реєстрації ПН/РК у суді», «ДФС відмовила в реєстрації ПН/РК: як перемогти в суді»). Тому, якщо платник не згоден з винесеним рішенням, то краще звернутися до кваліфікованих юристів, аби вони підготували позов до суду та змогли всебічно захистити його права.

 

Також читайте:
«Блокування податкових накладних повертається»
«Оскарження рішення комісії про внесення платника ПДВ до переліку ризикованих»
«Затримання реєстрації податкових накладних»
«Позовна заява до ДФС Про зобов'язання вчинити дії»

Коментарі до матеріалу

Відсортовано: по часу за популярністю

Всього коментарів 1

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали