Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Оренда держмайна: як оформити податкові накладні


Акценти цієї статті: підказки орендарю в ситуації, коли орендодавцем є держава:

  • як розподіляти суму орендної плати;
  • на яку базу нараховувати податкові зобов'язання;
  • які особливості оформлення податкової накладної.

Кому платити за оренду держмайна

Припустимо, ви орендуєте нерухоме майно, яке знаходиться у власності держави. Хто в цьому випадку повинен отримувати орендну плату? Відповідь на дане запитання знаходимо в п. 17 Методики, затвердженої постановою КМУ від 04.10.95 р. № 786 (далі – Методика № 786). Для зручності інформацію наводимо в табличній формі.

Об'єкт оренди

Розподіл орендної плати між її отримувачами

до держбюджету

орендодавцю

1

2

3

1. Орендодавець – ФДІУ

Цілісний майновий комплекс (далі – ЦМК)

100 %

Нерухоме майно держпідприємств(за винятком підприємств кінематографії, які відносяться до сфери управління Мінкультури на період до 31.12.16 р.)

70 %

30 %

Примітка. Пунктом 5.4 Типового договору оренди держмайна, затвердженого наказом Фонду держмайна від 23.08.2000 р. № 1774, установлено, що орендар повинен своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату до держбюджету і балансоутримувачу. При цьому в платіжних дорученнях, які оформляє орендар, указується «Призначення платежу» за зразком, який надає орендодавець листом при укладанні договору оренди. Тобто обов'язок розподіляти суму орендного платежу покладається на орендаря.

Майно, яке не ввійшло до статутного фонду держпідприємств, створених у процесі приватизації

100 %

Об'єкти житлового фонду, які не ввійшли до статутного фонду держпідприємств

70 %

30 %

2. Орендодавець – держпідприємство (організація)

ЦМК структурного підрозділу підприємства, нерухоме майно

30 %

70 %

Що потрібно врахувати орендарю – платнику ПДВ

Нагадаємо, що з метою оподаткування здача майна в оренду вважається постачанням послуг.

У загальному випадку орендні операції на території України є об'єктом обкладання ПДВ (пп «б» п. 185.1 Податкового кодексу, далі – ПК). База оподаткування визначається за правилами п. 188.1 ПК.

Однак коли орендодавцем виступає ФДМУ (його регіональні відділення або представництва), тут виникають ПДВ-особливості.

Так, якщо об'єктом оренди є ЦМК (сума орендної плати повністю направляється до держбюджету) – операція не є об'єктом обкладання ПДВ (пп. 196.1.15 ПК). У цьому випадку податкова накладна не складається.

А якщо об'єктом оренди є нерухомість держпідприємств, то орендар повинен оформити три платіжних документи (лист ДПАУ від 04.06.07 р. № 11098/7/16-1517-01):

  • один – на перерахування до бюджету 70 % суми орендної плати без урахування ПДВ;
  • другий – на перерахування держпідприємству 30 % суми орендної плати з урахуванням ПДВ;
  • третій – на перерахування держпідприємству суми ПДВ, яка припадає на частину орендної плати, перерахованої до бюджету.

Держпідприємство на дату першої події нараховує податкові зобов'язання та виписує орендарю податкову накладну на всю суму орендної плати. Орендар має право на податковий кредит при наявності зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної.

Приклад
У травні 2016 року орендар отримав в оренду приміщення в держпідприємства. Згідно з умовами договору, сума щомісячної орендної плати становить 50 000 грн. (крім того ПДВ – 10 000 грн.). Орендна плата за перші два місяці оренди (травень і червень) сплачується авансом, цю суму орендар розподіляє таким чином:

  • 70 000 грн. – перераховує до держбюджету;
  • 30 000 грн. і ПДВ у сумі 20 000 грн. – орендодавцю (двома платіжками).

Орендодавець на дату отримання передоплати виписує податкову накладну на всю суму орендної плати за два місяці – 100 000 грн. (крім того ПДВ – 20 000 грн.).

Розглянемо деякі особливості заповнення такої податкової накладної.

Графа 2 розділу Б «Номенклатура товарів/послуг продавця» заповнюється відповідно, наприклад, до договору. Тому в разі отримання плати за послуги оренди тут можна вказати: «Оренда за травень – червень 2016 року»;

Графи 4 і розділу Б «Умовне позначення (українське) і код одиниць виміру товару/послуги» можуть бути заповнені, наприклад, так:

  • варіант 1 – у графі 4 указати «послуга», тоді графа 5 розділу Б не заповнюється, оскільки умовного позначення такої одиниці, як «послуга», немає в Класифікаторі (затверджений наказом Держстандарту від 09.01.97 р. № 8);
  • варіант 2 – у графі 4 указати «грн.», тоді в графі 5 ставиться «2454».

Зверніть увагу! Такий реквізит, як умовне позначення і код одиниці виміру товарів/послуг, не є обов'язковим реквізитом податкової накладної (п. 201.1 ПК). Тому обидва варіанти заповнення не є помилковими і не загрожують податковому кредиту орендаря.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
07.04.2025
Підприємство здає в оренду частину приміщення: як оформити договір, подати форму № 20-ОПП і що з податком на нерухомість?
На практиці нерідко виникають ситуації, коли підприємство планує здати в оренду лише частину приміщення (складу, ангару тощо). Однак у таких випадках виникає низка запитань, зокрема: як правильно зазначити в договорі оренди, що в користування передається саме частина приміщення; чи потрібно пода...
25.03.2025
Оренда комунального майна: нюанси укладення договору
Підприємство планує взяти в оренду приміщення комунальної форми власності. Це досить поширена операція, але передача в оренду державного та комунального майна має свою специфіку та складається з декількох етапів. Про те, на які саме нюанси слід зважити в разі укладення договору оренди такого майна, ...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
10.03.2025
Списання ПММ: оформлення документів та облік
Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. Н...
Нове
28.05.2025
Адвокатські послуги: як впливає статус надавача на податкові наслідки отримувача
Адвокати, адвокатські об’єднання чи бюро мають особливий статус. Користуючись їхніми послугами, зокрема, для представництва в судах, отримання правової допомоги, суб’єктам господарювання треба врахувати чимало нюансів, щоб правильно відобразити у звітності адвокатські винагороди.&nb...
20.05.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за березень 2025 року
У статті розглянуто практику Верховного Суду в податкових спорах за березень 2025 року. Наведено 6 найцікавіших судових рішень, знання про які може допомогти платникам податків уникнути повторення чужих помилок та заощадити. Досвід – це ім'я, яке кожен дає своїм помилкам Оскар Уайльд (1854&nda...
19.05.2025
Як стягнути кошти з ДПС за рішенням адмінсуду: поради юриста
У статті розглянуто питання, куди та з якими документами слід звертатися підприємству для виконання рішення адміністративного суду про стягнення коштів з органу ДПС. Чимало наших читачів стикаються з ситуацію, коли доводиться оскаржувати податкове повідомлення-рішення в адміністративному суді. Припу...
Кращі матеріали