Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Оренда держмайна: як оформити податкові накладні


Акценти цієї статті: підказки орендарю в ситуації, коли орендодавцем є держава:

  • як розподіляти суму орендної плати;
  • на яку базу нараховувати податкові зобов'язання;
  • які особливості оформлення податкової накладної.

Кому платити за оренду держмайна

Припустимо, ви орендуєте нерухоме майно, яке знаходиться у власності держави. Хто в цьому випадку повинен отримувати орендну плату? Відповідь на дане запитання знаходимо в п. 17 Методики, затвердженої постановою КМУ від 04.10.95 р. № 786 (далі – Методика № 786). Для зручності інформацію наводимо в табличній формі.

Об'єкт оренди

Розподіл орендної плати між її отримувачами

до держбюджету

орендодавцю

1

2

3

1. Орендодавець – ФДІУ

Цілісний майновий комплекс (далі – ЦМК)

100 %

Нерухоме майно держпідприємств(за винятком підприємств кінематографії, які відносяться до сфери управління Мінкультури на період до 31.12.16 р.)

70 %

30 %

Примітка. Пунктом 5.4 Типового договору оренди держмайна, затвердженого наказом Фонду держмайна від 23.08.2000 р. № 1774, установлено, що орендар повинен своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату до держбюджету і балансоутримувачу. При цьому в платіжних дорученнях, які оформляє орендар, указується «Призначення платежу» за зразком, який надає орендодавець листом при укладанні договору оренди. Тобто обов'язок розподіляти суму орендного платежу покладається на орендаря.

Майно, яке не ввійшло до статутного фонду держпідприємств, створених у процесі приватизації

100 %

Об'єкти житлового фонду, які не ввійшли до статутного фонду держпідприємств

70 %

30 %

2. Орендодавець – держпідприємство (організація)

ЦМК структурного підрозділу підприємства, нерухоме майно

30 %

70 %

Що потрібно врахувати орендарю – платнику ПДВ

Нагадаємо, що з метою оподаткування здача майна в оренду вважається постачанням послуг.

У загальному випадку орендні операції на території України є об'єктом обкладання ПДВ (пп «б» п. 185.1 Податкового кодексу, далі – ПК). База оподаткування визначається за правилами п. 188.1 ПК.

Однак коли орендодавцем виступає ФДМУ (його регіональні відділення або представництва), тут виникають ПДВ-особливості.

Так, якщо об'єктом оренди є ЦМК (сума орендної плати повністю направляється до держбюджету) – операція не є об'єктом обкладання ПДВ (пп. 196.1.15 ПК). У цьому випадку податкова накладна не складається.

А якщо об'єктом оренди є нерухомість держпідприємств, то орендар повинен оформити три платіжних документи (лист ДПАУ від 04.06.07 р. № 11098/7/16-1517-01):

  • один – на перерахування до бюджету 70 % суми орендної плати без урахування ПДВ;
  • другий – на перерахування держпідприємству 30 % суми орендної плати з урахуванням ПДВ;
  • третій – на перерахування держпідприємству суми ПДВ, яка припадає на частину орендної плати, перерахованої до бюджету.

Держпідприємство на дату першої події нараховує податкові зобов'язання та виписує орендарю податкову накладну на всю суму орендної плати. Орендар має право на податковий кредит при наявності зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної.

Приклад
У травні 2016 року орендар отримав в оренду приміщення в держпідприємства. Згідно з умовами договору, сума щомісячної орендної плати становить 50 000 грн. (крім того ПДВ – 10 000 грн.). Орендна плата за перші два місяці оренди (травень і червень) сплачується авансом, цю суму орендар розподіляє таким чином:

  • 70 000 грн. – перераховує до держбюджету;
  • 30 000 грн. і ПДВ у сумі 20 000 грн. – орендодавцю (двома платіжками).

Орендодавець на дату отримання передоплати виписує податкову накладну на всю суму орендної плати за два місяці – 100 000 грн. (крім того ПДВ – 20 000 грн.).

Розглянемо деякі особливості заповнення такої податкової накладної.

Графа 2 розділу Б «Номенклатура товарів/послуг продавця» заповнюється відповідно, наприклад, до договору. Тому в разі отримання плати за послуги оренди тут можна вказати: «Оренда за травень – червень 2016 року»;

Графи 4 і розділу Б «Умовне позначення (українське) і код одиниць виміру товару/послуги» можуть бути заповнені, наприклад, так:

  • варіант 1 – у графі 4 указати «послуга», тоді графа 5 розділу Б не заповнюється, оскільки умовного позначення такої одиниці, як «послуга», немає в Класифікаторі (затверджений наказом Держстандарту від 09.01.97 р. № 8);
  • варіант 2 – у графі 4 указати «грн.», тоді в графі 5 ставиться «2454».

Зверніть увагу! Такий реквізит, як умовне позначення і код одиниці виміру товарів/послуг, не є обов'язковим реквізитом податкової накладної (п. 201.1 ПК). Тому обидва варіанти заповнення не є помилковими і не загрожують податковому кредиту орендаря.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
18.11.2025
Оренда обладнання з викупом: облік
Підприємство передало в оренду з викупом обладнання. Як відображати в обліку таку операцію – як оперативну оренду чи як фінансовий лізинг? І якими будуть податкові наслідки залежно від формулювань у договорі оренди? Читайте про це у статті. У підприємства, яке надає обладнання в оренду з подал...
13.11.2025
Оренда з викупом та фінлізинг: у чому різниця?
У статті юрист пояснює, у чому полягає принципова різниця між договором оренди з викупом та договором фінансового лізингу. У юридичної особи виникло запитання: чи можливо передати в оренду обладнання з правом викупу без нарахування відсотків, не маючи ліцензії на надання фінансових послуг? Як показ...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
02.12.2025
Відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці: кому та як оформити?
У статті розглянемо у якому порядку працівникам надається додаткова щорічна відпустка за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці. Із цієї статті ви дізнаєтесь, у яких випадках роботодавець зобов’язаний надати співробітникові додаткову щорічну відпустку за роботу зі шкідливими і важкими у...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
22.12.2025
Головні справи бухгалтера для закриття року
Добігає кінця 2025 рік, тому бухгалтеру час підбивати підсумки та «закривати» фінансовий рік. Для цього доцільно скласти план дій, щоб нічого не упустити. Нагадаємо, які саме справи не слід відкладати на наступний рік, щоб його початок був прогнозованим та спокійним. Добігає кінця 20...
18.12.2025
Мікропідприємство стало малим: як змінити облікову політику
У разі переходу мікропідприємства в мале виникає питання про зміну облікової політики щодо резервів та забезпечень, оцінки необоротних активів тощо. У статті розповімо, що підприємство має взяти до уваги, змінюючи групу за розміром. З 01.01.2018 з метою бухобліку та складання фінзвітності запровад...
17.12.2025
Резерв сумнівних боргів: що відображати в обліковій політиці
У статті розглянемо, коли формується резерв сумнівних боргів та які методи його розрахунку існують. Резерв сумнівних боргів потрібен для правильного відображення дебіторської заборгованості  у фінансовій звітності. Його зобов’язані створювати всі юрособи, крім мікропідприємств і непідприє...
Кращі матеріали