Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як законодавство регулює сертифікацію продуктів

22 липня 2014 року Верховною Радою України було прийнято Закон України № 1602-VII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо харчових продуктів" (надалі «Закон № 1602- VII»). Вказаним законом, починаючи з 20 вересня 2015 р., дія Декрету Кабінету Міністрів України від 10 травня 1993 року N 46-93 "Про стандартизацію і сертифікацію" відносно харчових продуктів припиняється (п.9 Закону України № 1602: "Положення Декрету не поширюються на продукцію, що є харчовим продуктом").  

На виконання даного закону, що є досить приємним, в Реєстрі державної системи сертифікації (так звана УкрСЕПРО) з 20.09.2015 р. була припинена реєстрація сертифікатів відповідності та свідоцтв про визнання відповідності на харчову продукцію.

Важливо додати, що для відстоювання скасування сертифікації важливим був «фронт імпорту», а саме, необхідно було довести митним органам право імпортера здійснювати імпорт харчових продуктів без сертифіката відповідності або свідоцтва про визнання відповідності. Адже, на сьогоднішній день є велика кількість підзаконних нормативних актів, в яких так чи інакше зберігається обов’язок надання сертифікатів митницям, а це призводить до простою та додаткових витрат. Наведу приклад на алкогольних напоях.

Законом № 1602-VII скасовується сертифікація харчових продуктів шляхом припинення розповсюдження дії Декрету Кабінету Міністрів України від 10 травня 1993 року N 46-93 "Про стандартизацію і сертифікацію" на харчові продукти.

Алкогольні напої є харчовим продуктом, але разом з тим на даний момент все ще залишається чинним Наказ Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 13 вересня 1996 року N 379 «Про затвердження Правил обов'язкової сертифікації алкогольних напоїв», відповідно до якого об'єктами сертифікації в в державній системі сертифікації УкрСЕПРО є продукція, що: - вироблена в Україні; - ввозиться в Україну і позначена виробником як така, що відповідає чинним в Україні нормативним документам; - ввозиться в Україну і не позначена виробником як така, що відповідає чинним в Україні нормативним документам, але може бути ідентифікована як така, що повинна відповідати чинному в Україні нормативному документу на аналогічну продукцію; - ввозиться в Україну і не позначена виробником як така, що відповідає чинним в Україні нормативним документам, і не може бути ідентифікована як така, що повинна відповідати чинному в Україні нормативному документу, але має позитивний висновок санітарно-гігієнічної експертизи Міністерства охорони здоров'я України.

При цьому Мінекономрозвитку зазначає, що Декрет має силу закону відповідно до статті 1 Закону України “Про порядок застосування Закону України “Про тимчасове зупинення повноважень Верховної Ради України, передбачених пунктом 13 статті 97 Конституції України, і повноважень Президента України, передбачених пунктом 7-4 статті 114-5 Конституції України”, а наказ, яким затверджено перелік продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в Україні, є підзаконним нормативно-правовим актом. Оскільки у випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, як такого, що має вищу юридичну силу (лист Міністерства юстиції України від 30.01.2009 р. № Н-35267-18), з 20.09.2015 алкогольні напої не підлягають обов’язковій сертифікації в державній системі сертифікації. Вказана позиція Мінекономрозвитку була пдітримана Державною фіскальною службою та митними органами.

Вважається логічним і надалі притримуватися принципу ієрархії нормативно-правових актів, адже це є справедливим та зумовлює законодавчу стабільність, яка є вкрай необхідною для сприятливого бізнес-клімату в Україні.

Також, відповідно до Закону України № 1602-VII, з 20 вересня 2015 р., скасовується обов’язок отримання висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи щодо безпечності харчових продуктів для імпортерів харчових продуктів.

Це щодо деражавних органів. Більш-менш все зрозуміло.

Але… В житті виробників та імпортерів існують інші впливові діючі особи – торгівельні мережі, яким, власне, такі харчові продукти поставляються для реалізації кінцевим споживачам.

На жаль, більшість контрагентів продовжуть вимагати сертифікати відповідності та висновки санітарно-епідеміологічної експертизи у постачальників, мотивуючи це нібито вимогами діючого законодавства, а саме частиною 2 статті 662 Цивільного кодексу України: «Продавець повинен одночасно з товаром передати покупцеві його приналежності та документи (технічний паспорт, сертифікат якості тощо), що стосуються товару та підлягають переданню разом із товаром відповідно до договору або актів цивільного законодавства». При цьому, абсолютно ігноруючи слова «відповідно до договору або актів цивільного законодавства». А якщо акти цивільного законодавства не передбачають такого обов’язку, то і вимога щодо надання сертифікату є безпідставною. А щодо договору – то це вже предмет інших правових відносин, які регулюються іншими принципами. Наприклад, принципом свободи договору або принципом справедливості, добросовісності та розумності.

Іноді, з боку торговельних мереж є також посилання на Наказ Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України «Про затвердження Правил роздрібної торгівлі продовольчими товарами»від 11 липня 2003 року N 185, а саме положення: «Суб'єкт господарської діяльності повинен реалізовувати харчові продукти, які підлягають обов'язковій сертифікації, за умови наявності в документах, згідно з якими вони надійшли, реєстраційних номерів сертифіката відповідності чи свідоцтва про визнання відповідності та/або декларації про відповідність, якщо це встановлено технічним регламентом з підтвердження відповідності на відповідні харчові продукти».  І тут також необхідно проводити роз’яснювальну роботу із контрагентами про те, що, по-перше, ніякої обов’язкової сертифікації вже нема, а по-друге, даний Наказ знову ж таки має меншу юридичну силу, аніж скасований Декрет N 46-93.

Ну, і резюмуючи, хочу надати практичну пораду щодо відносин із торгівельними мережами в контексті надання сертифікатів та висновків санітарно-епідеміологічної експертизи. У відповідь на таку вимогу, ви завжди можете запропонувати декларацію виробника, в якій будуть зазначені стандарти безпеки та якості Вашого товару, адже  відповідальність за наслідки у будь-якому випадку несе виробник або його представник.  

Джерело: http://agravery.com/uk/posts/show/rev...

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
01.07.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (текст наказу від 16.06.2025) Грошова компенсація за невикористані щорічні відпустки У Резерв+ з’являться нові можливості отримати автоматичну відстрочку Уряд затвердив зміни до Порядку нарахування Є...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
04.07.2025
Документи, які набули чинності з 30 червня по 6 липня 2025 року
Документи, які набули чинності цього тижня та стануть у нагоді при здійсненні господарської діяльності. Указ Президента від 27.06.2025 № 421/2025 «Про Раду з питань підтримки підприємництва» Указ Президента від 27.06.2025 № 422/2025 «Про рішення Ради національної бе...
04.07.2025
Зміни в законодавстві з 30 червня по 4 липня 2025 року
Збірка змін в законодавстві, які відбулися цього тижня Оприлюднено проєкт змін до Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН ДПС оприлюднила проєкт постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладни...
04.07.2025
Вимоги до системи управління ризиками визначено для надавачів нефінансових платіжних послуг
Національний банк визначив вимоги до системи управління ризиками надавачів нефінансових платіжних послуг у межах підготовки до запровадження відкритого банкінгу. Національний банк визначив вимоги до системи управління ризиками надавачів нефінансових платіжних послуг у межах підготовки до запроваджен...
Кращі матеріали