Комітет з питань правової політики розглянув на своєму засіданні 12 серпня 2025 року законопроєкт про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо створення передумов для підвищення розміру прожиткового мінімуму (реєстр. № 13467 від 11.07.2025), поданий народними депутатами України Стефанчуком Р. О. та іншими, а також альтернативний законопроєкт про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо створення передумов для підвищення розміру прожиткового мінімуму (реєстр. № 13467-1 від 21.07.2025), поданий народними депутатами України Масловим Д. В. та ін.
Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту № 13467його метою є забезпечення якісного переформатування підходів до визначення розміру посадових окладів суддів і посадових осіб системи правосуддя на основі більш стабільної, обґрунтованої та прозорої розрахункової величини, що не пов’язана із соціальним стандартом прожиткового мінімуму. Метою законопроєкту № 13467-1 є створення передумов для підвищення розміру прожиткового мінімуму та встановлення справедливого розміру суддівської винагороди.
Для досягнення мети авторами законопроектів пропонується внесення змін до ст. 135, 150 Закону від 02.06.2016 № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» (далі – Закон № 1402), якими визначити базовий розмір посадового окладу судді, керівника та заступника керівника служби дисциплінарних інспекторів ВРП, а також дисциплінарних інспекторів ВРП не у прожиткових мінімумах для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року, а у базових (орудних) величинах для визначення розмірів посадових окладів. Різниця між двома законопроєктами полягає в тому, що в законопроєкті № 13467-1 пропонується встановити базовий посадовий оклад судді місцевого суду у розмірі 26 базових (орудних) величин, тоді як у законопроекті № 13467 – 18,2 базових (орудних) величин.
Дані законопроєкти безпосередньо пов’язані із проєктом Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення передумов для підвищення розміру прожиткового мінімуму (реєстр. № 13466). Набрання чинності зазначених законодавчих ініціатив передбачено з 1 січня 2026 року.
Обговоривши положення обох законопроєктів, Комітет з питань правової політики прийняв рішення рекомендувати парламенту включити до порядку денного тринадцятої сесії Верховної Ради дев’ятого скликання проєкти законів про внесення змін до Закону № 1402 щодо створення передумов для підвищення розміру прожиткового мінімуму (реєстр. № 13467, № 13467-1) і за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу законопроєкт № 13467-1 із доопрацюванням положень відповідно до ч. 1 ст. 116 Регламенту Верховної Ради, у зв’язку з чим законопроєкт № 13467 відхилити.
Комітет з питань правової політики на засіданні також розглянув законопроєкт про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань формування прожиткового мінімуму та створення передумов для його підвищення (реєстр. № 13469 від 11.07.2025), поданий народними депутатами України Стефанчуком Р. О. та ін.
Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту його метою є розмежування соціального і фінансово-розрахункового значення прожиткового мінімуму шляхом запровадження чітко визначеної ставки як нової одиниці розрахунку штрафів і зборів.
Указаною законодавчою ініціативою пропонується внести зміни до низки статей Господарського та Цивільного процесуальних кодексів, Кодексу адміністративного судочинства, окремих законів України. Зокрема, пропонується розраховувати штраф не у розмірах прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а в розмірах штрафної ставки; розраховувати плату у сфері державної реєстрації, плату (адміністративний збір) за проведення реєстраційних дій та за надання інформації з Державного реєстру прав, плату за внесення відомостей до Державного земельного кадастру, внесення змін до них, надання відомостей з Державного земельного кадастру, граничну вартість адміністративної послуги, реєстраційний збір за реєстрацію суб’єктів у сфері медіа не у прожиткових мінімумах для працездатних осіб, а у ставках адміністративного збору. Зазначені розміри штрафної ставки та плат встановлюватимуться у законі про Держбюджет на відповідний рік за поданням КМУ.
Цей законопроєкт безпосередньо пов’язаний із законопроєктом про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення передумов для підвищення розміру прожиткового мінімуму (реєстр. № 13466). Набрання чинності зазначених законодавчих ініціатив передбачено з 1 січня 2026 року.
Обговоривши положення законопроєкту з урахуванням висловлених до нього зауважень і пропозицій, Комітет з питань правової політики вирішив рекомендувати Верховній Раді включити законопроєкт № 13469 до порядку денного тринадцятої сесії Верховної Ради дев’ятого скликання і за результатами розгляду в першому читанні прийняти його за основу.
Верховна Рада