Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Установлено нові вимоги до держреєстратора

13.11.2019

До наказу Мін’юсту від 31.12.15 р. № 2790/5 «Про врегулювання відносин, пов’язаних зі статусом державного реєстратора» (далі – Наказ № 2790/5), яким, зокрема, установлено кваліфікаційні вимоги до посади державного реєстратора, унесено зміни.

Нагадаємо, що йдеться про осіб, які здійснюють свою діяльність відповідно до Законів:

  • від 15.05.03 р. № 755-ІV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон № 755);
  • від 01.07.04 р. № 1952-ІV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закон № 1952).

Державна реєстрація, зокрема, здійснюється:

1) згідно зі ст. 2 Закону № 1952:

  • особою, за якою закріплено особовий рахунок у погосподарській книзі відповідної сільської, селищної, міської ради або уповноважена нею особа, якою проводиться держреєстрація права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди тощо;
  • органами держвлади, їх посадовими особами, коли йдеться про реєстрацію набуття, зміни або припинення обтяження речових прав; 
  • органами місцевого самоврядування (далі – ОМС) – у разі взяття на облік безхазяйного нерухомого майна;

2) відповідно до ст. 1 Закону № 755:

  • державним реєстратором, який перебуває у трудових відносинах із суб’єктом держреєстрації, якщо йдеться про реєстрацію юросіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань;
  • держорганом – у разі подання документів для держреєстрації припинення підприємницької діяльності фізособи-підприємця у зв’язку з її смертю, визнання безвісно відсутньою чи оголошеною померлою;
  • виконавчими органами сільських, селищних та міських рад, Київською та Севастопольською міськими, районними, районними в містах Києві та Севастополі держадміністраціями – у разі держреєстрації юросіб та фізосіб-підприємців.

Звертаємо увагу, що виконавчі органи сільських, селищних та міських рад набувають повноважень щодо здійснення держреєстрації юросіб та фізосіб-підприємців згідно із Законом № 755, лише якщо відповідною радою ухвалено таке рішення.

Звісно, основні вимоги до держреєстраторів установлено законодавством. Так, згідно зі ст. 10 Закону № 1952 держреєстратор – це громадянин із вищою освітою за спеціальністю «правознавство», який відповідає кваліфікаційним вимогам, установленим Мін’юстом, та перебуває у трудових відносинах із суб’єктом держреєстрації прав. Також ним може бути державний виконавець, якщо йдеться про накладення/зняття арешту на нерухоме майно під час примусового виконання рішень.

Зазначимо: Законами № 755 та № 1952 установлено заборони у прийнятті реєстратором рішень про держреєстрацію прав на своє ім’я, на ім’я свого чоловіка (дружини), його (її) та своїх родичів, суб’єкта господарювання, засновником (учасником) якого він є, а також щодо суб’єкта, з яким він перебуває у трудових відносинах.

Винятком є абзац другий ч. 2 ст. 10 Закону № 1952, що передбачає здійснення своїх безпосередніх обов’язків держреєстратором, який перебуває у трудових відносинах із виконавчими органами сільських, селищних та міських рад, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у м. Києві та Севастополі держадміністраціями, стосовно реєстрації права на державне та/або комунальне майно, їх обтяжень.

Основні повноваження та виконувані функції держреєстратора визначено ст. 10 Закону № 1952 та ст. 6 Закону № 755. 

Втручання в діяльність держреєстратора будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юросіб, громадян та їх об’єднань прямо згаданими Законами заборонено.

Звертаємо увагу на ці особливості тому, що згідно з Наказом № 2790/5 визначаються кваліфікаційні вимоги до посади держреєстратора, крім тих, які вже передбачено Законами № 755 та № 1952.

Відтепер вимоги до держреєстратора, визначені Наказом № 2790/5, є інакшими.

Оскільки наказ НАДС від 13.09.11 р. № 11, яким було затверджено Довідник типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних службовців, утратив чинність (див. наказ НАДС від 11.07.17 р. № 147), посилання на цей документ зараз вилучено. 

Важливим є й те, що віднині особа, яка виконуватиме повноваження держреєстратора, має відповідати вимогам, установленим Законами від 10.12.15 р. № 889-VІІІ «Про державну службу» та від 07.06.01 р. № 2493-ІІІ «Про службу в органах місцевого самоврядування».

Більш жорсткими стали й вимоги до стажу, тобто в особи має бути стаж роботи у сфері права не менш як 3 роки або на посаді держреєстратора чи виконання функцій держреєстратора не менш як 1 рік. Раніше достатньо було стажу роботи за фахом на держслужбі на посаді не нижче провідного спеціаліста не менш як 1 рік або стажу роботи в інших сферах управління не менш як 3 роки.

Дивно, але з якихось незрозумілих причин від цієї особи зараз не вимагається вільне володіння державною мовою – адже це не узгоджується із засадами, визначеними Конституцією та україномовним законодавством.

Тож радимо роботодавцям привести посадові інструкції держреєстраторів у відповідність до змінених норм Наказу № 2790/5. Конче важливим є дотримання нових вимог щодо освіти, стажу тощо також під час оформлення трудових відносин із особами, які є кандидатами на посади, за якими здійснюватиметься функція держреєстрації. Стосовно осіб, які згідно із законодавством приймаються на службу шляхом конкурсного відбору після набуття змін до цього Наказу, то їх слід повідомити в установленому порядку про нові вимоги.

Наказ Мін’юсту від 04.11.19 р. № 3388/5 набув чинності з 08.11.19 р. («Офіційний вісник України» від 08.11.19 р. № 86).

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
16.12.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня З 1 січня змінюються правила працевлаштування осіб з інвалідністю Держстат оприлюднив звітність-2026: що та коли подаватимемо Закон про Держбюджет–2026 підписано Президентом До 1 лютого бронювання займатиме тільки 24 години Бронювання для бізнесу: 45-д...
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
19.12.2025
Документи, які набули чинності з 15 по 21 грудня 2025 року
Документи, які набули чинності цього тижня та стануть у нагоді при здійсненні господарської діяльності. Указ Президента від 13.12.2025 № 929/2025 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 грудня 2025 року «Про застосування персональних спеціальних економіч...
19.12.2025
Зміни в законодавстві з 15 по 19 грудня 2025 року
Добірка основних змін в законодавстві, які відбулися цього тижня Ухвалено рішення про автоматичний військовий облік громадян Кабмін ухвалив постанову про запуск нового експериментального проєкту з автоматичного взяття на військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів....
19.12.2025
Що зміниться з 1 січня 2026 року у правилах оскарження рішень у сфері держреєстрації
Мета змін – підвищити прозорість та ефективність адміністративних процедур і наблизити їх до європейських стандартів. Більше за темою: Під час держреєстрації обрано єдиний податок за ставкою 2 %: чи можна перейти на іншу ставку чи в іншу групу єдинників? З 1 січня 2026 року набудуть чинності ...
Кращі матеріали