Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Установлено нові вимоги до держреєстратора

13.11.2019

До наказу Мін’юсту від 31.12.15 р. № 2790/5 «Про врегулювання відносин, пов’язаних зі статусом державного реєстратора» (далі – Наказ № 2790/5), яким, зокрема, установлено кваліфікаційні вимоги до посади державного реєстратора, унесено зміни.

Нагадаємо, що йдеться про осіб, які здійснюють свою діяльність відповідно до Законів:

  • від 15.05.03 р. № 755-ІV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон № 755);
  • від 01.07.04 р. № 1952-ІV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закон № 1952).

Державна реєстрація, зокрема, здійснюється:

1) згідно зі ст. 2 Закону № 1952:

  • особою, за якою закріплено особовий рахунок у погосподарській книзі відповідної сільської, селищної, міської ради або уповноважена нею особа, якою проводиться держреєстрація права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди тощо;
  • органами держвлади, їх посадовими особами, коли йдеться про реєстрацію набуття, зміни або припинення обтяження речових прав; 
  • органами місцевого самоврядування (далі – ОМС) – у разі взяття на облік безхазяйного нерухомого майна;

2) відповідно до ст. 1 Закону № 755:

  • державним реєстратором, який перебуває у трудових відносинах із суб’єктом держреєстрації, якщо йдеться про реєстрацію юросіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань;
  • держорганом – у разі подання документів для держреєстрації припинення підприємницької діяльності фізособи-підприємця у зв’язку з її смертю, визнання безвісно відсутньою чи оголошеною померлою;
  • виконавчими органами сільських, селищних та міських рад, Київською та Севастопольською міськими, районними, районними в містах Києві та Севастополі держадміністраціями – у разі держреєстрації юросіб та фізосіб-підприємців.

Звертаємо увагу, що виконавчі органи сільських, селищних та міських рад набувають повноважень щодо здійснення держреєстрації юросіб та фізосіб-підприємців згідно із Законом № 755, лише якщо відповідною радою ухвалено таке рішення.

Звісно, основні вимоги до держреєстраторів установлено законодавством. Так, згідно зі ст. 10 Закону № 1952 держреєстратор – це громадянин із вищою освітою за спеціальністю «правознавство», який відповідає кваліфікаційним вимогам, установленим Мін’юстом, та перебуває у трудових відносинах із суб’єктом держреєстрації прав. Також ним може бути державний виконавець, якщо йдеться про накладення/зняття арешту на нерухоме майно під час примусового виконання рішень.

Зазначимо: Законами № 755 та № 1952 установлено заборони у прийнятті реєстратором рішень про держреєстрацію прав на своє ім’я, на ім’я свого чоловіка (дружини), його (її) та своїх родичів, суб’єкта господарювання, засновником (учасником) якого він є, а також щодо суб’єкта, з яким він перебуває у трудових відносинах.

Винятком є абзац другий ч. 2 ст. 10 Закону № 1952, що передбачає здійснення своїх безпосередніх обов’язків держреєстратором, який перебуває у трудових відносинах із виконавчими органами сільських, селищних та міських рад, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у м. Києві та Севастополі держадміністраціями, стосовно реєстрації права на державне та/або комунальне майно, їх обтяжень.

Основні повноваження та виконувані функції держреєстратора визначено ст. 10 Закону № 1952 та ст. 6 Закону № 755. 

Втручання в діяльність держреєстратора будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юросіб, громадян та їх об’єднань прямо згаданими Законами заборонено.

Звертаємо увагу на ці особливості тому, що згідно з Наказом № 2790/5 визначаються кваліфікаційні вимоги до посади держреєстратора, крім тих, які вже передбачено Законами № 755 та № 1952.

Відтепер вимоги до держреєстратора, визначені Наказом № 2790/5, є інакшими.

Оскільки наказ НАДС від 13.09.11 р. № 11, яким було затверджено Довідник типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних службовців, утратив чинність (див. наказ НАДС від 11.07.17 р. № 147), посилання на цей документ зараз вилучено. 

Важливим є й те, що віднині особа, яка виконуватиме повноваження держреєстратора, має відповідати вимогам, установленим Законами від 10.12.15 р. № 889-VІІІ «Про державну службу» та від 07.06.01 р. № 2493-ІІІ «Про службу в органах місцевого самоврядування».

Більш жорсткими стали й вимоги до стажу, тобто в особи має бути стаж роботи у сфері права не менш як 3 роки або на посаді держреєстратора чи виконання функцій держреєстратора не менш як 1 рік. Раніше достатньо було стажу роботи за фахом на держслужбі на посаді не нижче провідного спеціаліста не менш як 1 рік або стажу роботи в інших сферах управління не менш як 3 роки.

Дивно, але з якихось незрозумілих причин від цієї особи зараз не вимагається вільне володіння державною мовою – адже це не узгоджується із засадами, визначеними Конституцією та україномовним законодавством.

Тож радимо роботодавцям привести посадові інструкції держреєстраторів у відповідність до змінених норм Наказу № 2790/5. Конче важливим є дотримання нових вимог щодо освіти, стажу тощо також під час оформлення трудових відносин із особами, які є кандидатами на посади, за якими здійснюватиметься функція держреєстрації. Стосовно осіб, які згідно із законодавством приймаються на службу шляхом конкурсного відбору після набуття змін до цього Наказу, то їх слід повідомити в установленому порядку про нові вимоги.

Наказ Мін’юсту від 04.11.19 р. № 3388/5 набув чинності з 08.11.19 р. («Офіційний вісник України» від 08.11.19 р. № 86).

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
25.11.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2026 рік  Президент підписав Закон щодо поєднання батьківства з професійною діяльністю Записи у трудовій книжці: внесення та виправлення Пропонують внести зміни до Розрахунку частки сільськогосподарського това...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
27.11.2025
Повідомлення про загрози, пов'язані з харчовими продуктами та кормами: запрацювала нова система оповіщення
Україна впроваджує європейський підхід до контролю безпечності харчових продуктів. Така система працює у країнах ЄС і довела свою ефективність у запобіганні харчовим отруєнням та захисті споживачів. Більше за темою: Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин Журнал обліку витрати ко...
27.11.2025
Професійні захворювання на виробництві: внесено зміни
Втрата працездатності на виробництві у звязку із захворюванням: Уряд оновлює вимоги до бізнесу. Більше за темою: Чи оплачується листок непрацездатності, якщо працівник захворів під час відпустки без збереження зарплати, та чи продовжується така відпустка? Працівник захворів під час додаткової відп...
27.11.2025
Медичні огляди працівників за новими правилами
Новий наказ суттєво оновлює систему перевірки стану здоров’я працюючих і впроваджує єдині стандарти, гармонізовані з міжнародними нормами безпеки та гігієни праці. Більше за темою: Чи проходити медогляд суміснику, який виконує роботи з підвищеною небезпекою? Проходження працівником медогляду...
Кращі матеріали