Зміни до законодавства, що діють із лютого 2020 року
Із 1 лютого набули чинності Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в такій реєстрації. Крім того, визнано такою, що втратила чинність, постанову КМУ від 21.02.18 р. № 117, якою затверджено попередню редакцію порядків (постанова КМУ від 11.12.19 р. № 1165, див. огляд «Новий порядок блокування ПН та РК»).
Із 1 лютого набув чинності Закон від 03.10.19 р. № 157-ІХ, який регламентує оренду державного і комунального майна (див. «Оренда державного й комунального майна: новий закон – нові правила»).
Із 1 лютого набули чинності зміни до ч. 1 ст. 8 та ч. 1 ст. 251 Закону від 03.07.96 р. № 270/96-ВР. Так, відповідно до ч. 1 ст. 251 у новій редакції змінюються вимоги до реклами об’єктів житлового будівництва (у т. ч. житлових та нежитлових приміщень) з метою залучення коштів фізичних та юридичних осіб (у т. ч. в управління) для їх спорудження. Реклама таких об’єктів дозволяється лише:
- за наявності у замовника будівництва права власності або користування земельною ділянкою, на якій споруджується об’єкт, що рекламується; права на виконання будівельних робіт на тому об’єкті, що рекламується;
- наявності у суб’єкта господарювання, що здійснює будівництво об’єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, ліцензії на провадження господарської діяльності з будівництва відповідних об’єктів;
- за умови, якщо кошти фізичних та юридичних осіб (у т. ч. в управління) залучаються для спорудження таких об’єктів згідно із ч. 3 ст. 4 Закону від 18.09.91 р. № 1560-XII. Тобто виключно через фонди фінансування будівництва, фонди операцій із нерухомістю, інститути спільного інвестування, а також шляхом емісії цільових облігацій підприємств, виконання зобов’язань за якими здійснюється шляхом передання об’єкта (частини об’єкта) житлового будівництва.
У рекламі мають зазначатися реквізити вищеназваних документів та ідентифікатор об’єкта будівництва в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва (якщо право на виконання будівельних робіт на об’єкті набуто після її запровадження) (Закон від 17.10.19 р. № 199-IX).
Із 1 лютого фінустанови, які отримали ліцензію на провадження госпдіяльності з надання гарантій та поручительств (крім кредитних спілок) (далі – гаранти), керуються обов’язковими фінансовими нормативами та вимогами, що обмежують ризики за операціями з фінансовими активами, та фінансовими нормативами і порядком їх розрахунку, які є обов’язковими для виконання всіма гарантами, визначеними Положенням, затвердженим Нацкомфінпослуг від 30.05.19 р. № 980. Гарант має виконувати:
- норматив адекватності капіталу (К1); норматив максимального ризику на одну особу або пов’язаних осіб (К2); норматив запасу ліквідності (К3);
- вимоги щодо обмеження ризиків гаранта з фінансовими активами.
Гарантам необхідно погодити свою діяльність із вимогами Положення до 01.05.20 р.
До 2 лютого підприємства, установи, організації або їхні підрозділи, які станом на 02.08.19 р. (день уведення в дію Закону від 10.07.18 р. № 2496-VIII, далі – Закон № 2496) провадили свою діяльність в Україні як органи з оцінки відповідності згідно із Законом від 03.09.13 р. № 425-VII (утратив чинність) або як органи сертифікації відповідно до норм і стандартів, визнаних в іноземних державах або міжнародних організаціях, підлягають включенню до Державного реєстру органів сертифікації у сфері органічного виробництва та обігу органічної продукції за їхньою заявою. Такі суб’єкти виключаються із цього Реєстру в разі порушення ними вимог даного Закону (крім норм ч. 1–3 ст. 28 Закону № 2496, виключення за невідповідність яким можливе після 02.08.20 р. (ч. 1 розд. XI Закону № 2496).
Із 3 лютого Нацбанк запровадив коефіцієнт чистого стабільного фінансування (NSFR). Банки зобов’язали розраховувати цей коефіцієнт у цілому за всіма валютами в тестовому режимі щомісячно на звітні дати: 1 серпня, 1 вересня, 1 жовтня, 1 листопада та 1 грудня 2020 року та не пізніше 10-го робочого дня після цих дат подавати його до НБУ за встановленою ним формою (постанова Правління НБУ від 24.12.19 р. № 158).
Із 3 лютого для розрахунку коефіцієнта чистого стабільного фінансування (NSFR) застосовується Методика, затверджена рішенням Правління НБУ від 24.12.19 р. № 1001-рш.
Із 6 лютого набувають чинності Вимоги до меду, які поширюються на маркування меду. Вимоги мають забезпечити належну поінформованість споживачів (користувачів) та запобігати підприємницькій практиці, що вводить споживача в оману. Надання на ринку меду, який уведений або буде введений в обіг до 01.01.23 р., не може бути заборонено або обмежено з причин невідповідності усім чи окремим положенням цих Вимог до закінчення строку його придатності (наказ Мінагрополітики від 19.06.19 р. № 330).
До 15 лютого небанківські установи, які на 15.11.19 р. мають чинну ліцензію на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків (далі – ліцензія), повинні:
- погодити внутрішні правила про переказ коштів із п. 13 та 131 розд. II Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 17.08.17 р. № 80 (далі – Положення № 80). Цими нормами визначено перелік внутрішніх документів, які установа протягом 3 місяців із дати отримання ліцензії, але до дня проведення першої операції з переказу коштів зобов’язана розробити та затвердити, а також вимоги до внутрішніх правил про переказ коштів;
- розробити порядок внутрішнього контролю за наданням послуг із переказу коштів відповідно до п. 13 та 132 Положення № 80 (постанова Правління НБУ від 06.11.19 р. № 128).
Із 17 лютого набуває чинності новий Техрегламент маркування матеріалів, що використовуються для виготовлення основних складових взуття, яке надходить для продажу споживачу. До Техрегламенту додається перелік взуття, на яке поширюється його дія (додаток 2) (наказ Мінекономрозвитку від 06.03.19 р. № 358, далі – Техрегламент № 358). У зв’язку із цим із 17.02.20 р. утрачає чинність Техрегламент, затверджений постановою КМУ від 09.06.11 р. № 632, який застосовується до набуття чинності Техрегламенту № 358. Також унесено зміни до п. 42 Переліку видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд, затвердженого постановою КМУ від 28.12.16 р. № 1069 (далі – Перелік № 1069) (постанова КМУ від 14.08.19 р. № 729).
Із 21 лютого набувають чинності постанови КМУ, якими затверджено Техрегламенти щодо вимог до екодизайну:
- для споживання електроенергії електричним та електронним побутовим та офісним обладнанням у режимі «очікування», «вимкнено» та мережевому режимі «очікування» (від 14.08.19 р. № 733);
- побутових ламп неспрямованого випромінення (від 14.08.19 р. № 734);
- телевізорів (від 14.08.19 р. № 735);
- побутових посудомийних машин (від 14.08.19 р. № 736);
- комп’ютерів та комп’ютерних серверів (від 14.08.19 р. № 737);
- побутових пральних машин (від 14.08.19 р. № 738);
- кондиціонерів повітря та вентиляторів, призначених для особистого комфорту (від 14.08.19 р. № 739);
- водонагрівачів та баків-акумуляторів (від 14.08.19 р. № 740);
- люмінесцентних ламп без інтегрованого баласту, газорозрядних ламп високої інтенсивності, а також баластів та світильників, призначених для роботи з такими лампами (від 14.08.19 р. № 741);
- побутових духових шаф, варильних поверхонь та кухонних витяжок (від 14.08.19 р. № 742);
Відповідно унесено зміни до Переліку № 1069, а саме:
- його доповнено: п. 53 (електричне й електронне побутове та офісне обладнання), п. 332 (побутові лампи неспрямованого випромінення), п. 461 (прості приймачі цифрового телебачення), п. 55 (комп’ютери та комп’ютерні сервери); п. 54 (кондиціонери повітря та вентилятори, призначені для особистого комфорту), п. 53 (водонагрівачі та баки-акумулятори), п. 331 (люмінесцентні лампи без інтегрованого баласту, газорозрядні лампи високої інтенсивності, а також баласти та світильники, призначені для роботи з такими лампами), п. 521 (побутові духові шафи, варильні поверхні та кухонні витяжки);
- викладено в новій редакції: п. 46 (телевізори), п. 24 (побутові посудомийні машини), п. 23 (енергоспоживчі продукти, у тому числі побутові холодильні прилади та побутові пральні машини).
Органом державного ринкового нагляду для зазначених видів продукції є Держпродспоживслужба.
Із 21 лютого повинні бути демонтовані огорожі або інші конструкції, які встановлено до 21.11.19 р. (тобто до дати набуття чинності цього Закону) та перешкоджають доступу громадян до узбережжя морів, морських заток, лиманів та островів у внутрішніх морських водах у межах пляжної зони, а також до берегів річок, водойм та островів (крім передбачених законом випадків). У разі демонтажу зазначених огорож або інших конструкцій за кошти відповідного місцевого бюджету їхні власники мають відшкодувати такі видатки (п. 2 розд. ІІ Закону від 29.10.19 р. № 233-IX).
Із 24 лютого діятиме заборона на ввезення на територію України, виробництво та прийняття в експлуатацію певних рентгенівських та інших апаратів та установок, перелік яких наведено в ст. 17 Закону від 14.01.98 р. № 15/98-ВР. Зокрема, рентгенапаратів, призначених для проведення рентгеноскопії без підсилювача рентгенівського зображення; нових рентгенапаратів без пристрою для здійснення автоматизованого контролю експозиції та дози (потужності дози); апаратів для дистанційної променевої терапії з номінальним значенням енергії пучка (прискорювальної напруги) понад 1 МеВ без пристрою для перевірки основних параметрів опромінення тощо (Закон від 18.09.19 р. № 107-IX).
Із 25 лютого ліцензіат, який провадить діяльність з організації торгівлі на фондовому ринку, не може мати контролю (вирішального впливу) з боку резидентів держав, які здійснюють збройну агресію проти України та/або дії яких створюють умови для виникнення воєнного конфлікту та застосування воєнної сили проти України.
Фінзвітність ліцензіата має відповідати вимогам МСФЗ, які є її концептуальною основою. Аудиторський звіт (звіт незалежного аудитора) щодо річної фінзвітності (річної консолідованої фінзвітності), який оприлюднюється ліцензіатом, має бути складений відповідно до Міжнародних стандартів аудиту та законодавства. Такий звіт можуть подавати тільки аудитор або аудиторська фірма, включені, у тому числі на період перевірки, до Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності, а саме до розділу, що включає суб’єктів аудиторської діяльності, які мають право проводити обов’язковий аудит фінзвітності та/або обов’язковий аудит фінзвітності підприємств, що становлять суспільний інтерес.
Відповідні зміни унесено до Ліцензійних умов, затверджених рішенням НКЦПФР від 14.05.13 р. № 818 (рішення НКЦПФР від 03.10.19 р. № 581).
Статистична звітність
Із 1 лютого наказами Держстату вводяться в дію оновлені статистичні форми, зокрема, зі статистики:
- праці – № 1-ПВ (квартальна) «Звіт із праці», яка поширюється на юросіб, їхні відокремлені підрозділи). Зокрема, оновлена форма доповнена розд. VІI «Витрати на утримання робочої сили, що не входять до складу фонду оплати праці за 2019 р.». Крім того, установлено нові вимоги до заповнення показників розд. ІV «Розподіл штатних працівників за розмірами заробітної плати». Одночасно втратив чинність наказ Держстату від 06.07.18 р. № 134 (наказ від 31.07.19 р. № 259). Під час заповнення цієї форми слід користуватися роз’ясненням Держстату від 31.07.19 р. № 19.1.2-12/31-19.
- промисловості – № 1-П (місячна) «Звіт про виробництво промислової продукції за видами», яка поширюється на юросіб, їхні відокремлені підрозділи, фізосіб-підприємців. Одночасно втратив чинність наказ Держстату від 06.07.18 р. № 126, яким затверджено попередню форму (наказ від 31.05.19 р. № 180);
Із 1 лютого визнано недійсними деякі роз’яснення Держстату, зокрема:
- від 18.07.16 р. № 17.4-12/13 – щодо заповнення статформи № 1-ПЕ «Звіт про економічні показники короткострокової статистики промисловості». Для заповнення цієї форми слід користуватися роз’ясненням від 31.05.19 р. № 19.1.2-12/9-19;
- від 06.07.18 р. № 17.4-12/6 – щодо заповнення статформи № 1-П (місячна) «Звіт про виробництво промислової продукції за видами». Для заповнення цієї форми слід користуватися роз’ясненням від 31.05.19 р. № 19.1.2-12/10-19;
- від 21.07.17 р. № 17.4-12/15 у частині форми № 2-інвестиції (квартальна) «Звіт про капітальні інвестиції». Для заповнення цієї форми слід користуватися роз’ясненням від 10.06.19 р. № 19.1.2-12/12-19;
- від 20.07.17 р. № 17.4-12/9 – щодо заповнення статформи № 1-заборгованість (ЖКГ) (місячна) «Про оплату населенням житлово-комунальних послуг». Для заповнення цієї форми слід користуватися роз’ясненням від 22.07.19 р. № 19.1.2-12/29-19.
Коментарі до матеріалу