Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Що покращив у відносинах із державою Закон про адмінпроцедуру

Роз’яснення
07.04.2025

Після прийняття Закону від 17.02.2022 № 2073-IX «Про адміністративну процедуру» (далі – Закон № 2073) відбулися суттєві зміни у взаємовідносинах громадян та державних органів. Були встановлені нові правила такої взаємодії – більш прозорі, зрозумілі та справедливі для громадян.

Що змінилось для громадян?

  • Єдина загальна процедура звернення.

Закон № 2073 впровадив загальну рамку процедур, за якою відбуватиметься майже все спілкування заявника з адміністративним органом під час вирішення питань щодо забезпечення інтересів та прав осіб, що дозволяє особі повністю та чітко розуміти свої права та процес розгляду заяви.

  • Покращення доступу до інформації.

Усі учасники адміністративного провадження мають право на доступ до матеріалів своєї справи, за винятком інформації, захищеної законом.

Громадянин має бути повідомлений про початок адміністративного провадження щодо нього.

Якщо адміністративний орган ініціює провадження щодо громадянина й допускає прийняття рішення, несприятливого для нього, то в такому разі громадянина має бути повідомлено про це.

  • Рішення, несприятливе для громадянина, повинно бути мотивованим.

Особа повинна знати, чому та на яких підставах держава прийняла те чи інше рішення стосовно неї. Особливо це стосується негативних рішень. Якщо державний орган ухвалює негативне рішення (відмову в послузі або дозволі), він зобов’язаний надати чітке обґрунтування, пояснити причини відмови та порядок оскарження цього рішення.

  • Громадянин має право бути вислуханим.

Якщо є загроза прийняття негативного рішення (наприклад, відмова в наданні дозволу чи послуги), заявник має право подати додаткові пояснення, документи чи інші докази, щоб вплинути на рішення.

  • Необхідність забезпечення переконливих доказів замість припущень.

Рішення, які приймаються органами влади, мають ґрунтуватися виключно на законі та встановлених фактах справи. Сумніви щодо правомірності дій та вимог особи, що виникають внаслідок неоднозначного (множинного) трактування норми права, повинні тлумачитися адміністративним органом на користь їх правомірності.

  • Участь у розгляді справи.

Громадяни та бізнес мають право брати участь у розгляді своєї справи. Це підсилює принцип «жодних рішень без вас про вас», де всі зацікавлені особи можуть не лише окреслити позиції по справі, а й обґрунтувати їх, переконати інших у доцільності прийняття того чи іншого рішення.

  • Виправлення недоліків заяви.

Якщо заява містить недоліки, закон дозволяє їх усунути без втрати первинної дати подання. Це спрощує процес подання документів і зменшує бюрократичні перешкоди.

  • Збільшені можливості для оскарження.

Якщо особа вважає, що держава прийняла неправильне рішення щодо неї, вона може його оскаржити. При цьому учасники матимуть право оскаржувати рішення до адміністративного органу вищого рівня за процедурою досудового оскарження, а також оскаржувати рішення в суді. Також Закон № 2073 створює умови для адміністративного оскарження навіть у тих випадках, коли орган, що прийняв рішення, не має вищого над собою. З набуттям чинності Закону № 2073 адміністративні органи можуть утворити у своєму складі комісії з розгляду скарг, які й розглядатимуть суперечки громадян із органами влади. Для громадян адміністративне оскарження – це спосіб та можливість вирішити спір оперативно та безкоштовно.

  • Зменшення бюрократії.

Адміністративні процедури стають більш прозорими і структурованими, що зменшує кількість формальних перепон. Структура адміністративних процедур побудована так, щоб у першу чергу використовувалися прості способи розгляду та вирішення адміністративної справи.

  • Уникнення конфлікту інтересів.

Закон передбачає чіткі механізми відводу або самовідводу посадових осіб, якщо виникає можливий конфлікт інтересів та сумніви у неупередженості посадової особи. Обов'язок адміністративного органу самостійно виправляти помилки. Державний орган, який виявив помилку у своєму рішенні, зобов’язаний виправити її самостійно, без необхідності звернення зі скаргою від громадян або бізнесу.

  • Самостійний збір інформації адміністративним органом.

Адміністративний орган тепер не може вимагати від заявників документи або інформацію, яка вже є в його розпорядженні або доступна в інших державних органах чи публічних реєстрах. Натомість орган має отримувати цю інформацію самостійно.

Законно, ефективно, добросовісно і розсудливо, презюмуючи правомірність дій громадян, – основні постулати Закону № 2073.

Мін’юст


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
29.04.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Відстрочку від мобілізації для студентів і педагогів можуть обмежити: законопроєкт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 22.04.2025 Категорію тих, хто має переважне право залишення на роботі при звільненні, розширять: проєкт закону Як ДПС застосовуватимуть відеореєстр...
10.02.2025
У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт про підвищення мінімальної зарплати, пенсій та прожиткового мінімуму
Більше за темою: Мінімальна зарплата та прожитковий мінімум – 2025: які розміри та на що вплинуть Розмір мінімальної заробітної плати Парламентарі подали законопроєкт № 12462, яким передбачається підвищення прожиткового мінімуму, мінімальної зарплати та мінімальної пенсії за віком у 202...
27.02.2025
Зберігання та використання пального на підприємстві у 2025 році: облік, податки та документальне оформлення
Марафон-2025: головні бухгалтерські акценти року У суб'єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності транспортні засоби, інші машини та механізми, що споживають пальне, постійно виникають запитання, пов'язані з обліком і документальним оформленням операцій з таким пальним, а також зі з...
Нове
01.05.2025
Роботодавців зобов'яжуть сплачувати працівникам пеню за затримку зарплат: прийнято за основу законопроєкт
Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Якщо заборгованість із зарплати виплачується в квітні 2025 року Законопроєктом № 9510 пропонується зобов’язати роботодавців у разі затримки виплати зарплати на строк понад 15 календарних днів після за...
01.05.2025
Верховна Рада 30 квітня прийняла 5 законів і 3 законопроєкти
Під час пленарного засідання 30 квітня Верховна Рада підтримала низку законодавчих ініціатив: Ухвалено в цілому: № 13175 – проєкт Закону про внесення змін до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» щодо зміни найменувань військових адміністрацій населених пункті...
30.04.2025
Плануються зміни до Порядку обчислення середньої зарплати для розрахунку загальнообов’язкового державного соцстрахування
Мінсоцполітики розробило проєкт постанови КМУ щодо внесення змін до Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ від 26.09.2001 № 1266. Планується по...
Кращі матеріали