Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Позапланові перевірки ризикових платників – ДПС посилюють контроль

01.09.2021 228 0 0

Особливість позапланових перевірок полягає в тому, що вони призначені для перевірки окремих питань, не передбачені певним планом і можуть проводитися без обмеження їх кількості чи періодичності.

Органи ДПС посилюють контроль за найбільш ризиковими платниками та зосереджують ресурси на зростання не кількості перевірок, а їх якості. Відповідні заходи спрямовані як на упередження порушень, так і на їх подальше виявлення.

Хто такий «ризиковий платник» з точки зору податкової?

В межах відпрацювання платників податків ризикових категорій виділяють наступні категорії:

  • суб’єкт господарювання, що зареєстрований платником ПДВ, який отримував необґрунтовану податкову вигоду за рахунок відображення у даних податкової звітності оформлених нереальних операцій з придбання товарів (робіт, послуг).
  • суб’єкт господарювання, що зареєстрований платником ПДВ, який формує для інших платників схемний податковий кредит за рахунок оформлення нереальних операцій постачання (продажу) товарів/послуг, відмінних від придбаних.

Які підстави для проведення позапланових перевірок?

Підставою для проведення документальної позапланової перевірки є отримання податкової інформації, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого Податковим кодексом України законодавства, виявлення недостовірності даних, що містяться у поданих податкових деклараціях. Підставою буде, коли платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит, в якому зазначаються порушення цим платником протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

Яким чином податковий орган приймає рішення про призначення документальної позапланової перевірки ризикового платника?

Податковий орган, що отримав інформацію про порушення платником податкового законодавства або наявність у його податковій звітності недостовірних даних, направляє такому платнику запит про надання інформації та її документальних підтверджень. Платник протягом 15 робочих днів повинен надати відповідь на запит і документи для того, щоб спростувати наявність порушень.

Якщо платник не надав відповіді або відповідь не спростовує інформації про допущене порушення податкового законодавства, податковий орган може призначити позапланову перевірку. Рішення про призначення документальної позапланової перевірки ризикового платника оформлюється наказом.

Яким чином платники податків можуть надати відповідь на запит контролюючого органу в умовах карантину, адже він таки триває, не дивлячись на помякшення?

На письмовий запит органу ДПС суб’єкт господарювання в письмовій формі (листом) надає документальне підтвердження в загальновстановленому порядку, в один із таких способів:

  • особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
  • надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
  • за допомогою меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету у форматі pdf (обмеження 2 МБ).

Тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, зупиняється перебіг строків, встановлених статтями 73 і 78 Податкового кодексу України щодо надання платниками податків відповідей на запити контролюючих органів (крім запитів контролюючих органів щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від'ємного значення з податку на додану вартість), що надійшли чи надійдуть платникам податків по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Чи проводять податківці документальні позапланові перевірки ризикових платників під час дії карантину?

Було встановлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину. Однак постановою Кабміну від 03.02.2021 № 89 дозволено проведення документальних позапланових перевірок за фактом взаємовідносин з ризиковими контрагентам суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (з переліку ризикових платників податків, визначених у рамках роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної ради України).

За який період може бути проведена документальна позапланова перевірка ризикового платника?

Контролюючий орган, крім окремих випадків, визначених пунктом 102.2 статті 102 Податкового кодексу, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов'язань платника податків не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня – при проведенні перевірки з трансфертного ціноутворення), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, чи граничного строку сплати грошових зобов'язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, – за днем її фактичного подання.

Однак з 1 січня 2021 року передбачено, що перебіг строків давності для здійснення перевірок та донарахувань до бюджету зупиняється на період коли їх проведення неможливе, зокрема у зв’язку з законодавчою або судовою забороною на проведення перевірок.

Якщо є підстави оскаржувати призначення позапланової перевірки – як діяти?

Якщо платник вважає перевірку незаконною, у нього є два шляхи можливих дій:

  • відмова в допуску до перевірки і подальше оскарження наказу в суді;
  • допуск до перевірки та подальше оскарження її результатів, в тому числі з посиланням на процедурні порушення під час призначення перевірки.

https://tr.tax.gov.ua

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали