ФОПи будуть вести облік доходів і витрат із 1 січня 2021 року по-новому
З 1 січня 2021 року для фізосіб - підприємців змінюється порядок ведення обліку доходів і витрат. Зокрема,
- фізособи-підприємці на загальній системі оподаткування та фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов'язані будуть вести облік доходів і витрат від такої діяльності за встановленою формою в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через Електронний кабінет. Типова форма такого обліку та порядок його ведення визначається Міністерством фінансів. Слід зазначити, що на сьогодні і до моменту затвердження нової форми залишається чинною діюча Книга обліку доходів і витрат;
- фізособи-підприємці - платники єдиного податку І і ІІ груп та платники єдиного податку ІІІ групи, які не є платниками ПДВ, матимуть право вести облік у довільній формі як у паперовому так і в електронному вигляді шляхом помісячного відображення отриманих доходів;
- фізособи-підприємці - платники єдиного податку ІІІ групи, які є платниками ПДВ, зможуть вести облік у довільній формі як у паперовому так і в електронному вигляді шляхом помісячного відображення доходів та витрат.
Також з 1 січня 2021 року скасовано вимогу для платників єдиного податку щодо реєстрації Книги у податкових органах. При цьому, платникам не потрібно подавати будь-які заяви чи повідомлення до контролюючого органу щодо скасування реєстрації книг, які були зареєстровані у 2020 році.
Слід зазначити, що при веденні обліку у довільній формі платники єдиного податку вправі застосовувати будь-який спосіб обліку доходів: це можуть бути записи у будь-якому довільному реєстрі - паперовому зошиті, журналі, чи в електронній таблиці у файлі Excel. У тому числі платники зможуть продовжувати вести Книгу обліку доходів (для платників єдиного податку І, ІІ та ІІІ груп, які не є платниками ПДВ) та Книгу обліку доходів і витрат (для платників єдиного податку ІІІ групи, які є платниками ПДВ) за діючими на сьогодні формами.
Крім цього, зміни щодо форми ведення обліку доходів і витрат не скасовують обов'язку для всіх платників податків щодо ведення обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів (документів на придбані товари) та їх належне зберігання. Тому інформація про місячні обсяги доходу, яку підприємці будуть з 1 січня 2021 року заносити до довільної Книги обліку доходів/витрат, має відповідати змісту первинних документів за відповідний період.
Для платників єдиного податку, які є платниками ПДВ, продовжуватимуть діяти всі вимоги ПКУ щодо обліку ПДВ.
Разом із тим податкові органи матимуть право запросити інформацію про обраний вид обліку доходів і витрат у порядку визначеному ПКУ для перевірки дотримання платником граничного обсягу доходу за відповідний період. Тому записи в узагальнюючому реєстрі мають містити інформацію щонайменше про місячні обсяги доходу, оскільки вони є джерелом інформації для складання платником податку звітності з єдиного податку.
Слід зазначити, що Книги обліку, які ведуть фізичні особи-підприємці, необхідно зберігати у платника податку протягом 3 років після закінчення звітного періоду, в якому здійснено останній запис. Тобто, фізособи - підприємці, які не вестимуть Книгу з 1 січня 2021 року у зв'язку з запровадженням ведення обліку доходу в довільній формі, мають її зберігати ще 3 роки.
Можливість вести облік доходів і витрат в електронній формі через Електронний кабінет для фізичних осіб на загальній системі оподаткування та фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, буде впроваджено ДПС після затвердження Мінфіном типових форм, за якими здійснюватиметься облік доходів і витрат такими платниками податків. На наразі такий сервіс ще не запроваджено.
zt.tax.gov.ua
Коментарі до матеріалу