Отримання коштів за програмою «Доступні ліки»: як скласти ПН?
Механізм повного або часткового відшкодування вартості (реімбурсації) лікарських засобів суб’єктам господарювання, які провадять господарську діяльність на підставі ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами визначається Порядком реімбурсації лікарських засобів, затвердженим постановою КМУ від 17.03.2017 р. №152 «Про забезпечення доступності лікарських засобів» зі змінами та доповненнями.
Пунктом 187.7 ПКУ визначено, що датою виникнення податкових зобов’язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника податку або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов’язаннями перед бюджетом.
Згідно з п. 201.1 ПКУ на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) у встановлений ПКУ термін.
Відповідно до п. 201.10 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку – продавець товарів/послуг зобов’язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Отже, за операцією з постачання товарів/послуг податкова накладна повинна складатися і реєструватися в ЄРПН особою, яка здійснює постачання таких товарів/послуг, на особу, якій здійснюється постачання товарів/послуг (у тому числі у разі, якщо обов’язок щодо оплати/часткової оплати за товари/послуги покладено на іншу особу).
Таким чином, у разі отримання коштів як відшкодування вартості (реімбурсації) відпущених лікарських засобів по програмі «Доступні ліки», податкова накладна складається продавцем – платником ПДВ на отримувача (покупця) – неплатника ПДВ.
При цьому, якщо вартість лікарських засобів повністю компенсується за рахунок бюджетних коштів, податкова накладна складається на дату отримання таких бюджетних коштів на поточний рахунок постачальника.
У разі, якщо вартість лікарських засобів частково оплачується кінцевим споживачем, а частково компенсується за рахунок бюджетних коштів, то податкова накладна складається:
- на частину вартості, що оплачується кінцевим споживачем на дату такої оплати;
- на частину вартості, що компенсується за рахунок бюджетних коштів, на дату отримання бюджетних коштів на поточний рахунок постачальника.
Порядок складання податкових накладних за операціями з постачання товарів/послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку, визначено п. 12 Порядку №1307 заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. №1307 (далі – Порядок №1307).
Відповідно до вимог п. 8 Порядку №1307 при складанні податкової накладної, отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку, у верхній лівій частині у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» робиться помітка «X» та зазначається тип причини «02 – Складена на постачання неплатнику податку».
Згідно з п. 12 Порядку №1307 у разі постачання товарів/послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку, у графі «Отримувач (покупець)» зазначається «Неплатник», а у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «100000000000», рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється.
ЗІР 101.16
Коментарі до матеріалу