Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Особливості ведення обліку для ФОП

Роз’яснення
09.09.2025

Відповідно до Закону від 06.07.1995 № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахунки готівкою чи безготівково (через картки, чеки, жетони тощо) при продажу товарів чи послуг, зобов’язані:

  • вести облік товарних запасів у встановленому порядку;
  • продавати тільки ті товари, які внесені до такого обліку.

Перед початком перевірки підприємець повинен надати контролюючим органам документи (паперові або електронні), що підтверджують облік та походження товарів. Це можуть бути:

  • документи з інвентаризації,
  • накладні на отримання товарів,
  • документи на внутрішнє переміщення.

Такі документи мають бути саме на ті товари, які знаходяться в місці продажу (магазині, закладі харчування тощо).

Хто звільняється від обліку

Вимоги не поширюються на ФОП – платників єдиного податку, які не є платниками ПДВ, окрім тих, хто торгує:

  • технічно складними побутовими товарами, що підлягають гарантійному ремонту;
  • лікарськими засобами та виробами медичного призначення;
  • ювелірними та побутовими виробами з дорогоцінних металів і каміння.

Порядок обліку

Правила обліку визначає наказ Мінфіну від 03.09.2021 № 496 (далі – Наказ № 496). Вони стосуються всіх ФОП, які зобов’язані вести облік товарів і продавати лише ті, що внесені до нього.

Форма обліку товарних запасів (наведена у додатку до Наказу № 496) може вестися:

  • у паперовому вигляді
  • або в електронному вигляді.

Що містить форма обліку

У ній фіксуються всі операції надходження та вибуття товарів на підставі первинних документів.

Також форма повинна містити дані підприємця:

  • ПІБ;
  • реєстраційний номер облікової картки платника податків (або паспортні дані для тих, хто офіційно відмовився від РНОКПП);
  • податкову адресу;
  • назву та адресу місця продажу чи зберігання товарів.

У паперовому варіанті ці дані зазначаються на титульному аркуші.

ГУ ДПС у Тернопільській області

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
02.12.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Держпраці затвердила нові нормативно-правові акти з охорони праці Оновлено показники середньої зарплати за 2025 рік, яка враховується для обчислення пенсії Планують затвердити примірні форми та описи уніфікованих форм типових документів, що створюються під час...
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
Нове
02.12.2025
Як заповнити поле «час» графи «Дата та час виявлення несправностей» Повідомлення про виявлення несправностей ПРРО
Значення поля «час» необхідно заповнювати в наступному форматі, наприклад «17:45:00», де 17 – години, 45 – хвилини, 00 – секунди. Більше за темою: Розрахунки за місцем реєстрації постачальника та вдома в замовника: як зареєструвати РРО/ПРРО У якому розмірі...
02.12.2025
Алкоголь не маркується МАП: чи відображати його в декларації з акцизного податку
Відображення імпортером алкогольних напоїв (у т. ч. пива), які не підлягають маркуванню МАП, в Декларації не передбачено. Більше за темою: Ліцензія на пальне, алкогольні та тютюнові вироби: порядок отримання, сплати, анулювання Кафе планує співпрацювати з компанією GLOVO: хто має оформлювати фіска...
02.12.2025
Який код причини коригування зазначається у РК до зайво складеної ПН
Якщо постачальником товарів/послуг на одну госпоперацію складено та зареєстровано в ЄРНН дві податкові накладні, складені однією датою, то до зайво складеної ПН складається РК із кодом причини коригування 301, якщо різними датами – 103. Більше за темою: Правила реєстрації податкових накладних...
Кращі матеріали