Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Особливості коригування фінрезультату до оподаткування при списанні (прощенні) грошової та/або товарної дебіторської заборгованості

Роз’яснення
12.05.2025

Чи повинен платник податку на прибуток здійснити одночасно коригування фінансового результату до оподаткування на дві податкові різниці згідно з п. 139.2 та пп. 140.5.10 ПК при списанні (прощенні) грошової та/або товарної дебіторської заборгованості?

Відповідно до абзацу першого пп. 134.1.1 Податкового кодексу (далі – ПК) об’єктом обкладення податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які визначені відповідними положеннями ПК.

Порядок коригування фінансового результату на різниці, що виникають при формуванні резерву сумнівних боргів або резерву очікуваних кредитних збитків (зменшення корисності активів), у тому числі при списанні дебіторської заборгованості, визначено у п. 139.2 ПК.

Відповідно до пп. 139.2.1 ПК фінансовий результат до оподаткування збільшується:

  • на суму витрат на формування резерву сумнівних боргів або резерв очікуваних кредитних збитків (зменшення корисності активів) відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;
  • на суму витрат від списання дебіторської заборгованості понад суму резерву сумнівних боргів або понад резерв очікуваних кредитних збитків (зменшення корисності активів).

Згідно з пп. 139.2.2 ПК фінансовий результат до оподаткування зменшується:

  • на суму коригування (зменшення) резерву сумнівних боргів або резерв очікуваних кредитних збитків (зменшення корисності активів), на яку збільшився фінансовий результат до оподаткування відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;
  • на суму списаної дебіторської заборгованості (у т. ч. за рахунок створеного резерву сумнівних боргів або резерв очікуваних кредитних збитків (зменшення корисності активів)), що відповідає ознакам, визначеним пп. 14.1.11 ПК.

Положення абзаців другого і третього пп. 139.2.2 ПК не застосовуються державними унітарними підприємствами та господарськими товариствами, у статутному капіталі яких більше 50 % акцій (часток) належать державі, облікова політика яких у частині визначення методів обчислення величини резерву сумнівних боргів (резерву очікуваних кредитних збитків) та способу визначення коефіцієнта сумнівності не погоджена з власником (власниками) або уповноваженим ним органом (посадовою особою) відповідно до законодавства.

Ознаки безнадійної заборгованості для цілей застосування положень ПК визначено пп. 14.1.11 ПК.

Слід зазначити, що положення ПК не містять розмежування понять товарної та грошової дебіторської заборгованості, а формування резервів сумнівних боргів здійснюється відповідно до правил бухгалтерського обліку.

Отже, при списанні (прощенні) дебіторської заборгованості, яка відповідає/не відповідає ознакам, визначеним пп. 14.1.11 ПК, щодо якої створено/не створено резерв сумнівних боргів, фінансовий результат до оподаткування підлягає коригуванню згідно з вимогами положень п. 139.2 ПК.

Відповідно до пп. 14.1.257 ПК фінансова допомога – фінансова допомога, надана на безповоротній або поворотній основі.

Безповоротна фінансова допомога – це:

  • сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів;
  • сума безнадійної заборгованості, відшкодована кредитору позичальником після списання такої безнадійної заборгованості;
  • сума заборгованості одного платника податків перед іншим платником податків, що не стягнута після закінчення строку позовної давності;
  • основна сума кредиту або депозиту, що надані платнику податків без встановлення строків повернення такої основної суми, за винятком кредитів, наданих під безстрокові облігації, та депозитів до запитання у банківських установах, а також сума процентів, нарахованих на таку основну суму, але не сплачених (списаних).

Поворотна фінансова допомога – сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов’язковою до повернення.

Різниці, які виникають при здійсненні фінансових операцій, визначаються згідно з вимогами ст. 140 ПК.

Згідно з абзацом першим пп. 140.5.10 ПК фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) особам, що не є платниками податку (крім фізичних осіб, які є платниками ПДФО), платникам податку, які є пов’язаними особами (якщо отримувачем фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) задекларовано від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), за умови що така допомога була врахована у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування), та платникам податку, які оподатковуються за ставкою 0 % відповідно до п. 44 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПК, крім безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг, для яких застосовується положення пп. 140.5.9 ПК.

Отже, якщо поворотна фінансова допомога не була повернута та надавачем такої допомоги – платником податку на прибуток прийнято рішення про її прощення, така поворотна допомога набуває статусу безповоротної, і на суму прощеної допомоги підлягає збільшенню фінансовий результат до оподаткування у випадках визначених пп. 140.5.10 ПК у звітному періоді, коли прийнято рішення про таке прощення.

Сума дебіторської заборгованості, по якій закінчено строк позовної давності та яка списана платником податку на прибуток, набуває ознаки безповоротної фінансової допомоги.

Платник податку на прибуток збільшує фінансовий результат до оподаткування згідно з вимогами пп. 140.5.10 ПК на суму списаної дебіторської заборгованості, по якій минув термін позовної давності та яка визнана у звітному періоді безнадійною, неплатників податку на прибуток (крім фізичних осіб, які є платниками ПДФО) та платників податку на прибуток – пов’язаних осіб, які задекларували від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) період, у якому така заборгованість визнана безнадійною та списана платником податку.

Водночас діючими положеннями ПК не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на суму безповоротної фінансової допомоги, наданої іншому платнику податку на прибуток на загальних підставах, який не є пов’язаною особою, якою задекларовано від’ємне значення об’єкта оподаткування за попередній податковий (звітний) рік і такий платник не оподатковується за ставкою 0 % відповідно до п. 44 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПК. Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.

ЗІР, категорія 102.12

 

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
06.05.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Прийнято закон щодо обміну інформацією та призупинення дії трудового договору Класифікатор професій та кваліфікаційні характеристики об'єднали з Реєстром кваліфікацій: підписано Закон До ДПС будуть подавати інформацію про банківські рахунки не тільки СГД, а та...
27.02.2025
Зберігання та використання пального на підприємстві у 2025 році: облік, податки та документальне оформлення
Марафон-2025: головні бухгалтерські акценти року У суб'єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності транспортні засоби, інші машини та механізми, що споживають пальне, постійно виникають запитання, пов'язані з обліком і документальним оформленням операцій з таким пальним, а також зі з...
14.02.2025
Зміни в законодавстві з 10 по 14 лютого 2025 року
Кабмін затвердив зміни до Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів Унесено зміни до постанови КМУ від 14.04.1997 № 346 «Про затвердження Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів керівним працівникам закладів та установ ...
Нове
12.05.2025
Обкладення ПДФО вартості дарунків працівнику та гіг-спеціалісту від резидента Дія Сіті
Чи є об’єктом обкладення ПДФО вартість дарунків працівнику та гіг-спеціалісту від резидента Дія Сіті? Більше за темою: Резиденти Дія Сіті: оподаткування доходів спеціалістів Відносини резидента Дія Сіті з працівниками та виконавцями гіг-контрактів Чи є об’єктом обкладення ПДФО вар...
12.05.2025
В ЄДР компанії уперше отримали позначку про непрозору структуру власності
15 компаній з непрозорою структурою власності нині зафіксовано в Єдиному державному реєстрі. Більше за темою: Відомості про бенефіціарів і структура власності: коли подавати 15 компаній з непрозорою структурою власності нині зафіксовано в Єдиному державному реєстрі. За законом, таку позначку м...
12.05.2025
Як виправити помилки у рядках щодо кількості працюючих при поданні додатка 4ДФ з типом «Звітний новий»/«Уточнюючий»
Як платник податків може виправити помилку, допущену у рядках «Працювало за трудовими договорами» та/або «Працювало за цивільно-правовими договорами» при поданні додатка 4ДФ до Розрахунку з типом «Звітний новий»/«Уточнюючий»? Більше за темою: Міс...
Кращі матеріали