Правове регулювання благодійної діяльності регламентовано нормами Закону від 05.07.2012 № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон № 5073).
Статтею 1 Закону № 5073 визначено, що благодійник – це дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у т. ч. благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності.
Суб’єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до Закону № 5073, а також інші благодійники та бенефіціари (ст. 4 Закону № 5073).
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Податковим кодексом України (далі – ПКУ) (п. 1.1 ПКУ).
Оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розд. IV ПКУ, відповідно до пп. 163.1.1 якого об’єктом оподаткування фізособи-резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, визначено ст. 165 ПКУ.
Так, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків не включається сума (вартість) благодійної допомоги, яка виплачується (надається) благодійниками, у тому числі благодійниками-фізособами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, в порядку, визначеному Законом № 5073 або виплачується (надається) благодійниками, у тому числі благодійниками-фізособами, у порядку, визначеному Законом № 5073, на користь, зокрема:
Зазначені у пп. 165.1.54 ПКУ доходи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку до 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (абзац п’ятнадцятий пп. «в» пп. 165.1.54 ПКУ).
Відповідно до пп. 1.7 п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПКУ звільняються від обкладення військовим збором доходи, що згідно з розд. IV та підрозд. 1 розд. XX ПКУ не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пп. 165.1.36, пп. 3 і 4 п. 170.131 та п. 14 підрозд. 1 розд. XX ПКУ.
Порядок оподаткування благодійної допомоги встановлено п. 170.7 ПКУ.
Відповідно до пп. 170.7.1 ПКУ для цілей оподаткування благодійна допомога поділяється на цільову та нецільову.
Цільовою є благодійна допомога, що надається під визначені умови та напрями її витрачання, а нецільовою вважається допомога, яка надається без встановлення таких умов або напрямів.
Згідно з пп. 170.7.8 ПКУ не включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, що надається згідно з пп. 165.1.54 ПКУ у будь-якій сумі (вартості), що надається, зокрема:
Перелік засобів, товарів (робіт, послуг), сума (вартість) благодійної допомоги для закупівлі або у вигляді яких не включається до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб, затверджено постановою КМУ від 24.02.2016 № 112.
Крім того, відповідно до пп. 170.7.3 ПКУ не включається до оподатковуваного доходу сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається резидентами – юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного розміру доходу, визначеного згідно з абзацом першим пп. 169.4.1 ПКУ, встановленого на 1 січня такого року.
Благодійник-юрособа зазначає відомості про надані суми нецільової благодійної допомоги у податковій звітності.
У разі отримання нецільової благодійної допомоги від благодійника – фізичної чи юридичної особи платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням її суми, якщо загальна сума отриманої нецільової благодійної допомоги протягом звітного податкового року перевищує її граничний розмір, установлений абзацом першим пп. 169.4.1 ПКУ.
Відповідно до п. 167.1 ПКУ ставка податку становить 18 % бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у п. 167.2–167.5 ПКУ).
Також доходи, визначені ст. 163 ПКУ, є об’єктом обкладення військовим збором для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПКУ (пп. 1 пп. 1.2 п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).
Ставка військового збору становить, зокрема, для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, – 5 % від об’єкта оподаткування, визначеного пп. 1 пп. 1.2 п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною пп. 4 пп. 1.3 п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПКУ (пп. 1 пп. 1.3 п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) ПДФО та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 та пп. 1.4 п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПКУ.
Податковий агент, визначення якого наведено у пп. 14.1.180 ПКУ, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати ПДФО та військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в ст. 167 ПКУ, та ставку військового збору, визначену в пп. 1.3 п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПКУ (пп. 168.1.1 ПКУ).
Крім того, відповідно до пп. «б» п. 176.2 ПКУ особи, які відповідно до ПКУ, зокрема, мають статус податкових агентів, зобов’язані подавати у строки, встановлені ПКУ для податкового місяця, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.
Форму Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок) та Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового Розрахунку (далі – Порядок) затверджено наказом Мінфіну від 13.01.2015 № 4.
Відповідно до п. 4 розд. IV Порядку в додатку 4 «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» (далі – додаток 4ДФ) до Розрахунку у графі 6 «Ознака доходу» зазначається ознака доходу, наведена у розд. 1 «Довідник ознак доходів фізичних осіб» додатка 2 до Порядку.
Згідно з Довідником ознак доходів фізичних осіб, наведеним у додатку 2 до Порядку, сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі та, що перевищує встановлений граничний розмір, відображається податковим агентом у додатку 4ДФ до Розрахунку за ознакою доходу «169».
Ураховуючи викладене, якщо каска (шолом), надається юридичною особою (благодійником) військовослужбовцю як благодійна допомога, то дохід у вигляді каски (шолома) не включається до загального місячного (річного) оподаткованого доходу платника податків (війковослужбовця), тобто не обкладається ПДФО та військовим збором. При цьому юридична особа виконує функції податкового агента лише в частині відображення зазначеного доходу у додатку 4ДФ до Розрахунку, незалежно від того, що вказаний дохід не включається до загального місячного (річного) оподаткованого доходу платника податків.
Водночас будь-які висновки щодо оподаткування благодійної допомоги можуть надаватися за результатами перевірки умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувалися.
ЗІР, категорія 103.02