Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Оподаткування брокерської винагороди на користь нерезидента

21.04.2020

Брокери-нерезиденти можуть здійснювати посередницьку дальність в Україні лише через їх постійні представництва в Україні, зареєстровані як платники податку відповідно до законодавства України та включені до державного реєстру страхових або перестрахових брокерів


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 08.04.2020 р. № 1448/6/99-00-07-02-02-06/ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення ще до оподаткування страховиком-резидентом виплат за договором перестрахування перестраховику - нерезиденту та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), у межах компетенції повідомляє таке.

Особливості оподаткування доходів нерезидентів визначені у п. 14 .4 ст. 141 Кодексу.

Згідно з положеннями п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними п. 141.4 ст. 141 Кодексу.

Для цілей п. 141.4 ст. 141 Кодексу такими доходами є, зокрема, внески та премії на страхування або перестрахування ризиків в Україні (у тому числі страхування ризиків життя) або страхування резидентів від ризиків за межами України (п.п. «и» п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу).

Відповідно до п.п. 141.4.5 п. 141.4 ст. 141 Кодексу страховики або інші резиденти, які здійснюють страхові платежі (страхові внески, страхові премії) та страхові виплати (страхові відшкодування) у межах договорів страхування або перестрахування ризиків, у тому числі страхування життя на користь нерезидентів, зобов'язані оподатковувати суми, що перераховуються, таким чином:

  • у межах договорів із обов'язкових видів страхування, за якими страхові виплати (страхові відшкодування) здійснюються на користь фізичних осіб -нерезидентів, а також за договорами страхування у межах системи міжнародних договорів "Зелена карта", а також за договорами страхування пасажирських перевезень цивільної авіації - за ставкою 0 відсотків;
  • у межах договорів страхування ризиків за межами України, за якими страхові виплати (страхові відшкодування) здійснюються на користь нерезидентів, крім ризиків, зазначених в абзаці другому цього пункту, - а ставкою 4 відсотки суми, що перераховується, за власний рахунок страховика у момент здійснення перерахування такої суми;
  • під час укладання договорів страхування або перестрахування ризику безпосередньо із страховиками та перестраховиками-нерезидентами, рейтинг фінансової надійності (стійкості) яких відповідає вимогам, установлени и національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (у тому числі через або за посередництвом перестрахових брокерів, які в порядку, визначеному такою національною комісією, підтверджують, що перестрахування здійснено в перестраховика, рейтинг фінансової надійності (стійкості) якого відповідає вимогам, установленим зазначеною національною комісією), а також під час укладання договорів перестрахування з обов'язкового страхування цивільної відповідальності оператора ядерної установки за шкоду, яка може бути заподіяна внаслідок ядерного інциденту, - за ставкою 0 відсотків;
  • в інших випадках, ніж зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, - за ставкою 12 відсотків суми таких платежів (виплат) за власний рахунок у момент здійснення перерахування таких виплат.

Вимоги до рейтингів фінансової надійності (стійкості) страховиків та перестраховиків-нерезидентів та порядок їх підтвердження затверджені Розпорядженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 11.07.2013 № 2262 (далі - Вимоги Національної комісії).

Отже, страхувальник - резидент з виплат за договором перестрахування ризиків на користь перестраховиків-нерезидентів сплачує податок за власний рахунок у момент здійснення перерахування таких виплат відповідно до вимог пп. 141.4.5 п. 141.4 ст.141 Кодексу. При цьому оподаткування таких виплат здійснюється з урахуванням рейтингу фінансової надійності (стійкості) страховиків та перестраховиків - нерезидентів.

Нульова ставка оподаткування страхових платежів та страхових виплат, здійснених на користь перестраховиків-нерезидентів у межах договорів перестрахування ризиків, може застосовуватися у разі, якщо рейтинг фінансової надійності (стійкості) перестраховиків - нерезидентів відповідає Вимогам Національної комісії.

Щодо оподаткування брокерської винагороди за договором перестрахування між страховиками - резидентами та перестраховиками - нерезидентами за посередництвом перестрахових брокерів

Згідно із ст. 15 Закону України від 07 березня 1996 року № 85/96-ВР «Про страхування» (далі - Закон № 85/96) страхова діяльність в Україні може провадитися за участю страхових посередників.

Страховими посередниками можуть бути страхові або перестрахові брокери, страхові агенти.

Статтею 12 Закону № 85/96 визначено, що перестрахування у страховика (перестраховика) нерезидента здійснюється згідно з вимогами та в порядку, встановленими Кабінетом Міністрів України.

Так, відповідно до Порядку та вимог щодо здійснення перестрахування у страховика (перестраховика) нерезидента, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 № 124, страховики (цеденти, перестрахувальники) можуть укладати договори перестрахування за участю перестрахових брокерів-нерезидентів лише через їх постійні представництва в Україні, зареєстровані як платники податку відповідно до законодавства України та включені до державного реєстру страхових або перестрахових брокерів.

Згідно з п.п. 133.2.2 п. 133.2 ст. 133 Кодексу платниками податку з числа нерезидентів є постійні представництва нерезидентів, які отримують доходи із джерелом походження з України або виконують агентські (представницькі) та інші функції стосовно таких нерезидентів чи їх засновників.

Для цілей застосування Кодексу постійним представництвом вважається постійне місце діяльності, через яке повністю або частково проводиться господарська діяльність нерезидента в Україні (п.п.14.1.193 п.14.1 ст.14 Кодексу).

Тобто, під постійним представництвом розуміється нерезидент, що здійснює свою діяльність на території України.

Підпунктом 141.4.7 п. 141.4 ст. 141 Кодексу встановлено, що суми прибутків нерезидентів, які провадять свою діяльність на території України через постійне представництво, оподатковуються в загальному порядку.

При цьому таке постійне представництво прирівнюється з метою оподаткування до платника податку, який провадить свою діяльність незалежно від такого нерезидента.

Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу для платників податку на прибуток об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, та різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу.

Отже, брокери-нерезиденти можуть здійснювати посередницьку дальність в Україні лише через їх постійні представництва в Україні, зареєстровані як платники податку відповідно до законодавства України та включені до державного реєстру страхових або перестрахових брокерів.

Сума брокерської винагороди, перерахована постійним представництвом на рахунок нерезидента-материнської компанії, як доходи з джерелом походження з України, підлягає оподаткуванню за ставкою 15 відсотків на підставі п. 141.4 ст.141 Кодексу, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів.

Щодо застосування нульової ставки за договорами перестрахування з нерезидентами, то така ставка може застосовуватися у разі, якщо рейтинг фінансової надійності (стійкості) перестраховиків - нерезидентів (в тому числі за посередництвом перестрахових брокерів) відповідає Вимогам, встановлений і розпорядженням Національної комісії.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податку, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).

Коментарі до матеріалу
Популярне
30.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня   Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (наказ від 11.09.2025) З 27 вересня змінюються правила реєстрації ПН: роз’яснення ДПС Зміни в бронюванні: що передбачено в Програмі діяльності КМУ Для ФОП та самозайнятих – нові правила...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
Нове
06.10.2025
Модуль «Внутрішні нерегулярні перевезення»: відповіді на найпоширеніші питання
На Лінію інформаційної підтримки Укртрансбезпеки (+380443504304) надходять звернення від перевізників стосовно роботи модуля «Внутрішні нерегулярні перевезення». Більше за темою: Вантажоперевезення по Україні та за кордон На Лінію інформаційної підтримки Укртрансбезпеки (+380443504304) ...
06.10.2025
Ремонт військової техніки на СТО та поставка дронів: чи коригується фінрезультат та чи є це благодійною допомогою
Підприємство – платник податку на прибуток підприємств не здійснює коригування фінансового результату до оподаткування у разі здійснення оплати вартості ремонту техніки та поставки дронів для військової частини, що здійснюються за відповідними тристоронніми договорами між благодійником (підпри...
06.10.2025
Право власності було зареєстровано в Реєстрі прав власності на нерухоме майно: чому потрібно його реєструвати і в Державному реєстрі прав
З 1 січня 2013 року в Україні запрацював єдиний електронний Державний реєстр речових прав на нерухоме майно замість Реєстру прав власності на нерухоме майно та паперових книг БТІ. Більше за темою: Продаж майнових прав на майбутні об’єкти нерухомості: документальне оформлення З 1 січня 2013 ро...
Кращі матеріали