Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи нараховується ПДВ, якщо операції з постачання товарів здійснено до реєстрації платником ПДВ

Роз’яснення
15.07.2025

Чи нараховуються податкові зобов’язання відповідно до вимог п. 198.5 ПК, якщо операції з постачання товарів/послуг здійснено суб’єктом господарювання до його реєстрації платником ПДВ, а право на податковий кредит за такими операціями виникає після реєстрації платником ПДВ (наприклад: СГ до його реєстрації платником ПДВ отримано авансову оплату за товар, який буде придбаватися в періоді реєстрації платником ПДВ)?

Згідно з пп. «а» і «б» п. 185.1 Податкового кодексу (далі – ПК) об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 ПК розташоване на митній території України.

Відповідно до п. 187.1 ПК датою виникнення податкових зобов’язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь–яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів – дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг – дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996), незалежно від дати накладення електронного підпису.

Право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому ст. 183 ПК (п. 201.8 ПК).

Згідно з п. 201.10 ПК податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні засоби почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду (п. 198.3 ПК).

Відповідно до п. 198.5 ПК платник податку зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ПК, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, – у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об’єктом оподаткування відповідно до ст. 196 ПК (крім випадків проведення операцій, передбачених пп. 196.1.7 ПК) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до ст. 197, підрозд. 2 розд. XX ПК, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених пп. 197.1.28 ПК та операцій, передбачених п. 197.11 ПК);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених п. 189.9 ПК).

Отже, якщо СГ до його реєстрації платником ПДВ отримано авансову оплату за товар, який буде придбаватися та відвантажуватися покупцю в періоді реєстрації СГ платником ПДВ, то на дату виникнення підстав для включення сум ПДВ до податкового кредиту такий платник податку зобов’язаний за такими товарами нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ за правилами, встановленими п. 198.5 ПК, оскільки такі товари придбані з ПДВ для використання в неоподатковуваних операціях.

ЗІР, категорія 101.16

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
30.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня   Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (наказ від 11.09.2025) З 27 вересня змінюються правила реєстрації ПН: роз’яснення ДПС Зміни в бронюванні: що передбачено в Програмі діяльності КМУ Для ФОП та самозайнятих – нові правила...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
Нове
06.10.2025
Право власності було зареєстровано в Реєстрі прав власності на нерухоме майно: чому потрібно його реєструвати і в Державному реєстрі прав
З 1 січня 2013 року в Україні запрацював єдиний електронний Державний реєстр речових прав на нерухоме майно замість Реєстру прав власності на нерухоме майно та паперових книг БТІ. Більше за темою: Продаж майнових прав на майбутні об’єкти нерухомості: документальне оформлення З 1 січня 2013 ро...
06.10.2025
Середня заробітна плата штатних працівників в Україні у серпні – Держстат
Держстат повідомив, що середня заробітна плата штатних працівників в Україні у серпні становить 25 911 грн, що на 588 грн менше ніж у липні. Більше за темою: Індексація зарплати у вересні 2025 року Середня зарплата для бронювання працівників: як визначати Держстат повідомив, що середня заробітна п...
06.10.2025
Вп’яте розширено перелік техніки з компенсацією 15 %
Тепер в переліку 868 найменувань техніки та обладнання від 39 українських машинобудівних підприємств. Більше за темою: Як документально оформити компенсацію вартості комунальних послуг? Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства розширило перелік української промислової техніки та ...
Кращі матеріали