Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Коли платіж за договором закупівлі можуть заблокувати: ДКС

29.01.2020

Правова оцінка дій замовника щодо прийняття рішень стосовно проведення процедури закупівлі або уникнення її проведення, аналізу додатка до річного плану, вибору конкретної процедури закупівлі, умов її проведення, які відображені (зафіксовані) у документах, передбачених Законом (Закон № 922-VIII), не охоплюється терміном «перевірка наявності документів» та не входить до повноважень органів Казначейства, визначених частиною другою статті 7 Закону (Закон № 922-VIII).


ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 11.12.2019 р. № 24-10-08/21940

Щодо контролю за дотриманням бюджетного законодавства у сфері закупівель

Державна казначейська служба України (далі - Казначейство) на численні звернення територіальних органів Казначейства щодо виконання в процесі казначейського обслуговування повноважень з контролю за дотриманням бюджетного законодавства та законодавства у сфері закупівель в межах компетенції повідомляє таке.

Відповідно до абзацу другого статті 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Під час здійснення своєї діяльності Казначейство як учасник бюджетного процесу забезпечує дотримання обмежень, що вводяться законодавчими та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до статті 43 Бюджетного кодексу України (далі - Кодекс) казначейське обслуговування бюджетних коштів передбачає, зокрема, контроль за взяттям бюджетних зобов'язань розпорядниками бюджетних коштів та здійсненням платежів за цими зобов'язаннями.

Реєстрацію та облік бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів здійснюють органи Казначейства у порядку, визначеному Кодексом та Порядком реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309 (Порядок № 309), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.03.2012 за № 419/20732.

На етапі реєстрації бюджетних зобов'язань органи Казначейства опрацьовують підтвердні документи, у тому числі договори на закупівлю товарів, робіт та послуг, та здійснюють попередній контроль, який включає перевірку:

  • наявності у розпорядника бюджетних коштів бюджетних асигнувань, встановлених кошторисом;
  • наявності документів, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов'язання;
  • відповідності напрямів витрачання бюджетних коштів бюджетному асигнуванню, паспорту бюджетної програми за економічною сутністю видатків;
  • наявності документів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до законодавства у сфері публічних закупівель;
  • дотримання розпорядником бюджетних коштів повноважень та обмежень, які вводяться законодавчими та іншими нормативно-правовими актами України;
  • дотримання вимог щодо повноти та правильності оформлення поданих документів.

Під час виконання контрольних функцій, встановлених законодавством у сфері публічних закупівель, органи Казначейства керуються Законом України «Про публічні закупівлі» (Закон № 922-VIII) (далі - Закон) та іншими нормативно-правовими актами, які діють у цій сфері.

Перелік документів, які перевіряють органи Казначейства до здійснення оплати за договорами про закупівлю, та перелік випадків, в яких органи Казначейства вживають заходи з недопущення здійснення платежів з рахунку замовника згідно з узятим фінансовим зобов'язанням за договором про закупівлю, визначені частиною другою статті 7 Закону (Закон № 922-VIII).

Так, орган Казначейства до здійснення оплати за договором про закупівлю перевіряє наявність договору про закупівлю, річного плану закупівель та звіту про результати проведення процедури закупівлі, які підтверджують проведення процедури закупівлі, за результатами якої укладено договір про закупівлю шляхом перегляду в електронній системі закупівель. Орган Казначейства вживає заходів з недопущення здійснення платежів з рахунка замовника згідно з узятим фінансовим зобов'язанням за договором про закупівлю у разі відсутності або невідповідності встановленим законодавством вимогам необхідних документів, передбачених абзацом другим частини 2 статті 7 Закону (Закон № 922-VIII).

Органи Казначейства не реєструють зобов'язання, зокрема за відсутності документів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до законодавства у сфері закупівель та недотримання розпорядниками бюджетних коштів бюджетних повноважень та обмежень, які вводяться законодавчими та іншими нормативно-правовими актами. У таких випадках органи Казначейства застосовують заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, визначені статтею 117 Кодексу.

Поряд з цим у процесі опрацювання органами Казначейства договорів про закупівлю разом із документами, що підтверджують застосування законодавства у сфері публічних закупівель, які самостійно оприлюднюються замовниками в електронній системі закупівель, можуть виникати питання щодо їх оформлення (заповнення) в частині невідповідності один одному.

Законом (Закон № 922-VIII) чи іншими нормативно-правовими актами не визначено механізм виправлення технічних (механічних) помилок, допущених замовником при заповнені форм документів публічних закупівель, але і не заборонено.

Тому у разі виявлення невідповідності в документах, які замовник самостійно оприлюднив в електронній системі закупівель та в яких допущені помилки технічного характеру, які неможливо виправити на стадії реєстрації бюджетних зобов'язань, з метою усунення обставин, визначених частиною другою статті 7 Закону (Закон N 922-VIII), на думку Казначейства, беручи до уваги положення наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 30.03.2016 № 557 «Про затвердження Примірного положення про тендерний комітет або уповноважену особу (осіб)» (Положення N 557) (зі змінами), замовники (тендерні комітети, уповноважені особи замовників тощо) мають право зафіксувати такі порушення документом (протоколом, листом, тощо) та можуть надати його разом з іншими документами до відповідного органу Казначейства.
 
Слід зазначити, що такі дії розпорядника не знімають з нього відповідальності згідно з нормами законодавства про закупівлі за допущені порушення.

Також органи Казначейства в межах своїх повноважень повинні враховувати встановлені спеціальні норми, згідно з якими істотні умови договору про закупівлю можуть змінюватися виключно у випадках, передбачених Законом (Закон N 922-VIII), зокрема заборони замовникам вносити зміни до договору про закупівлю, окрім випадків, визначених статтею 36 Закону (Закон № 922-VIII). При цьому такі зміни оформлюються додатковою угодою до договору про закупівлю, що оприлюднюється в електронній системі закупівель. Надання до органу Казначейства документального підтвердження застосування однієї з підстав для внесення змін, визначених ст. 36 Закону, не передбачено.

Слід зазначити, що за порушення вимог, установлених Законом (Закон № 922-VIII), в частині прийняття рішень, вибору і застосування процедур закупівель, відповідальність несуть члени тендерного комітету або уповноважена особа (особи) замовника ПЕРСОНАЛЬНО.

У зв'язку з тим, що перелік випадків з недопущення здійснення органами Казначейства платежів з рахунка замовника, визначених частиною другою статті 7 Закону (Закон № 922-VIII), є вичерпним, у Казначейства немає повноважень втручатися у проведення процедур закупівель.

Таким чином, правова оцінка дій замовника щодо прийняття рішень стосовно проведення процедури закупівлі або уникнення її проведення, аналізу додатка до річного плану, вибору конкретної процедури закупівлі, умов її проведення, які відображені (зафіксовані) у документах, передбачених Законом (Закон № 922-VIII), не охоплюється терміном «перевірка наявності документів» та не входить до повноважень органів Казначейства, визначених частиною другою статті 7 Закону (Закон № 922-VIII).

Одночасно звертаємо увагу на те, що рішення про початок моніторингу публічних закупівель, який здійснює орган державного фінансового контролю, та результати такого моніторингу не відносяться до випадків, визначених частиною другою статті 7 Закону (Закон N 922-VIII), та не є підставою для призупинення реєстрації бюджетних зобов'язань та проведення платежів з рахунка замовника.

Також нагадуємо, що відповідно до частини першої статті 7 Закону (Закон № 922-VIII) Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України як Уповноважений орган здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень, визначених Законом, та відповідно до пункту 13 частини першої статті 8 Закону (Закон № 922-VIII) надає безоплатні консультації рекомендаційного характеру з питань закупівель на інформаційному ресурсі Уповноваженого органу.

Перший заступник Голови

В. Дуда

Коментарі до матеріалу
Популярне
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
08.07.2025
З 5 липня в Україні відновлюється обов’язкове подання статистичної звітності
Президент 3 липня підписав Закон від 18.06.2025 № 4505-IX, він офіційно опублікований 5 липня і з цього дня набув чинності. Верховна Рада підтримала зміни до п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнн...
Нове
08.09.2025
Верховний Суд визначив ще одну підставу для встановлення порушень під час фактичної перевірки
Використання контролюючим органом даних Системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій (СОД РРО) під час фактичної перевірки є правомірним, оскільки ці дані – податкова інформація, яка відображає розрахункові операції платника податків і може використовуватися для встановлення поруше...
08.09.2025
Як неприбутківцю відобразити втрату (знищення) внаслідок бойових дій гуманітарної допомоги, отриманої від нерезидента
Як у Звіті про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації відобразити втрату (знищення) внаслідок збройної агресії російської федерації гуманітарної допомоги, отриманої від нерезидента? Більше за темою: Майно суб’єктів господарювання пошкоджено або знищено внаслідок бойових ді...
08.09.2025
Вулицю перейменували, але договір оренди не змінювали: чи треба подавати форму № 20-ОПП та міняти реєстрацію РРО/ПРРО
СГ необхідно подати заяву за формою № 20-ОПП з оновленою інформацією про об’єкт оподаткування. Після внесення змін у дані про місцезнаходження (адресу) об’єкта оподаткування СГ проводить перереєстрацію РРО/ПРРО у контролюючому органі. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Перейменувал...
Кращі матеріали