Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Яку підставу обирати при заповненні заяви про підтвердження резидентського статусу

Роз’яснення
20.06.2024

Яку підставу для визначення статусу резидента України обирає платник податків (юридична особа, фізична особа) при заповненні заяви про підтвердження резидентського статусу для уникнення подвійного оподаткування? 

Заява про підтвердження резидентського статусу для уникнення подвійного оподаткування (далі – Заява) є додатком до Порядку підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів, затвердженого наказом Мінфіну від 19.08.2022 № 248. 

Формою Заяви передбачено зазначення підстави, за якою платника податків можна визначити резидентом України. 

Відповідно до пп. 14.1.213 Податкового кодексу (далі – ПК) резиденти – це: 

а) юридичні особи та їх відокремлені особи, які утворені та провадять свою діяльність відповідно до законодавства України з місцезнаходженням як на її території, так і за її межами; 

б) дипломатичні представництва, консульські установи та інші офіційні представництва України за кордоном, які мають дипломатичні привілеї та імунітет; 

в) фізична особа – резидент – фізична особа, яка має місце проживання в Україні. 

Якщо фізична особа має місце проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо така особа має місце постійного проживання в Україні; якщо особа має місце постійного проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо має більш тісні особисті чи економічні зв’язки (центр життєвих інтересів) в Україні. Якщо державу, в якій фізична особа має центр життєвих інтересів, не можна визначити, або якщо фізична особа не має місця постійного проживання у жодній з держав, вона вважається резидентом, якщо перебуває в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від’їзду) протягом періоду або періодів податкового року. 

Достатньою (але не виключною) умовою визначення місця знаходження центру життєвих інтересів фізичної особи є місце постійного проживання членів її сім’ї або її реєстрації як суб’єкта підприємницької діяльності. 

Якщо неможливо визначити резидентський статус фізичної особи, використовуючи попередні положення пп. «в» пп. 14.1.213 ПК, фізична особа вважається резидентом, якщо вона є громадянином України. 

Якщо всупереч закону фізична особа – громадянин України має також громадянство іншої країни, то з метою обкладення цим податком така особа вважається громадянином України, який не має права на залік податків, сплачених за кордоном, передбаченого ПК або нормами міжнародних угод України. 

Якщо фізична особа є особою без громадянства і на неї не поширюються положення абзаців першого – четвертого пп. «в» пп. 14.1.213 ПК, то її статус визначається згідно з нормами міжнародного права. 

Достатньою підставою для визначення особи резидентом є самостійне визначення нею основного місця проживання на території України у порядку, встановленому ПК, або її реєстрація як самозайнятої особи. 

Для цілей пп. 14.1.213 ПК не вважається достатньою умовою визначення місця знаходження центру життєвих інтересів фізичної особи набуття особою статусу електронного резидента (е-резидента). 

З урахуванням зазначеного, юридична особа при заповненні Заяви обирає підставу «реєстрація в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань або в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків». 

Фізична особа при заповненні Заяви на власний розсуд та з урахуванням пп. 14.1.213 ПК обирає одну з таких підстав: 

  • «реєстрація в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань або в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків»; 
  • «тісні особисті чи економічні зв’язки (центр життєвих інтересів) в Україні»; 
  • «має місце постійного проживання в Україні»; 
  • «перебуває в Україні не менше 183 днів (включно з днями приїзду та від’їзду) протягом періоду або періодів податкового року»; 
  • «інше» (із зазначенням підстави). 

ЗІР, категорія 135.06


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
13.10.2025
Хто є уповноваженою особою, яка має право підпису податкової звітності
Податкова декларація повинна бути підписана керівником платника податків або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухобліку та подання декларації до контролюючого органу. Докладніше див. нижче. Більше за темою: Як оформити довіреність на підписання ТТН та інших документів...
13.10.2025
Чи можуть платники податку на прибуток застосовувати прискорену амортизацію ОЗ, введених після 01.08.2024
Платники податку на прибуток можуть нарахувати прискорену амортизацію відповідно до п. 431 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ до основних засобів, які були введені в експлуатацію у попередньому звітному (податковому) році після 01.08.2024. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Продовження строку корисного в...
13.10.2025
Чи потрібно легалізувати довідку нерезиденту країни, з якою укладено міжнародний договір
Легалізувати довідку потрібно, якщо в міжнародному договорі України не передбачено умов, що відміняють чи спрощують формальну процедуру проставлення апостиля або звільняють сам документ від легалізації. Більше за темою: Легалізація довідок про податкове резидентство для уникнення подвійного оподатк...
Кращі матеріали