Згідно з Законом від 19.12.2024 № 4170-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування медико-соціальної експертизи та впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» (далі – Закон № 4170) повноваження, права й обов’язки медико-соціальних експертних комісій щодо проведення медико-соціальної експертизи, а також повноваження, права й обов’язки Центральної медико-соціальної експертної комісії МОЗ припинено 31.12.2024.
Відповідно до ст. 3 Закону від 21.03.1991 № 875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» інвалідність повнолітній особі встановлюється за результатами оцінювання повсякденного функціонування особи, проведеного експертною комісією з оцінювання повсякденного функціонування особи у порядку, визначеному Кабміном.
Постановою КМУ від 03.12.2009 № 1317 було затверджено Положення про медико-соціальну експертизу, яке втратило чинність відповідно постанови КМУ від 15.11.2024 № 1338 «Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» (далі – Постанова № 1388).
Згідно з п. 2 Постанови № 1338 (до введення в дію Закону № 4170):
За потреби та/або в разі відсутності затвердженої спроможної мережі закладів охорони здоров’я на території регіону оцінювання повсякденного функціонування особи проводиться також у визначених МОЗ закладах охорони здоров’я державної форми власності та визначених розпорядженням начальника (голови) обласної, Київської міської державної адміністрації (військової адміністрації) за погодженням з МОЗ закладах охорони здоров’я комунальної форми власності;
Відповідно до п. 53 Порядку оцінювання після проведення оцінювання, прийняття та підписання в електронній системі рішення експертної команди на адресу електронної пошти особи, яка проходила оцінювання, надсилається витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи (далі – Витяг) щодо встановлення інвалідності, що формується в електронній системі у зв’язку з прийнятим рішенням, та рекомендації у зв’язку з прийнятим рішенням, які є частиною індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (у разі встановлення інвалідності). У разі відсутності електронної пошти зазначені документи надсилаються протягом п’яти календарних днів засобами поштового зв’язку рекомендованим листом із повідомленням про вручення на адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування).
Витяг з прийнятого рішення та рекомендації у зв’язку з прийнятим рішенням, які є частиною індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (у разі встановлення інвалідності), також відображаються в електронній системі для лікаря, який направив, та за запитом особи можуть бути роздруковані та надані їй у паперовій формі.
Абзацом сьомим пп. 5 п. 2 розд. ІІІ Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Мінфіну від 20.04.2015 № 449 (далі – Інструкція № 449), визначено, що підтвердженням встановлення працівнику інвалідності є належним чином засвідчений Витяг щодо встановлення інвалідності, отриманий відповідно до Постанови № 1388, або копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією про встановлення групи інвалідності, яка видана до 1 січня 2025 року.
Нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених в абзацах третьому – п’ятому пп. 5 п. 2 розд. ІІІ Інструкції № 449, здійснюється роботодавцем із дати отримання від працівника документів щодо встановлення інвалідності та проводиться протягом строку, встановленого Постановою № 1338 (абзац восьмий пп. 5 п. 2 розд. ІІІ Інструкції № 449).
Отже, працівник має право надати роботодавцю Витяг, який надходить на його електронну пошту у форматі PDF і засвідчується електронною печаткою МОЗ.
Електронна печатка МОЗ системою накладається автоматично, що підтверджує справжність документа та захищає його від підробок.
Якщо роботодавцю потрібно перевірити справжність документа, він може здійснити перевірку Витягу через державні сервіси перевірки:
Також можна надати Витяг у паперовому вигляді, роздрукувавши його.
Якщо роботодавець вимагатиме перевірку автентичності Витягу, можна надати протокол перевірки.
Протокол перевірки є додатковим підтвердженням, що цей документ дійсно підписано МОЗ.
Ураховуючи зазначене, Витяг, засвідчений електронною печаткою МОЗ, є таким, що вважається засвідченим належним чином.
ЗІР, категорія 201.04