Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Дистанційна робота для ВПО: відповіді на питання

23.01.2023

Дистанційна робота: про що треба знати. Питання та відповіді.

Щоби продовжувати бізнес в умовах спочатку пандемії, а зараз війни, роботодавці переводять працівників на віддалені форми роботи: дистанційну або надомну.

Чим дистанційна робота відрізняється від надомної?

З 27 лютого 2021 року в Україні запроваджено дві самостійні форми організації праці: дистанційну й надомну.

Дистанційні працівники  працюють у будь-якому місці за власним вибором. Водночас мають бути на зв’язку з роботодавцем за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій.

Надомний працівник  працює за місцем проживання або в інших визначених ним місцях поза приміщеннями роботодавця. Для такої роботи характерна закріплена робоча зона або технічні засоби, наприклад інструменти, приладдя для виробництва продукції, надання послуг або іншої роботи. Надомний працівник «прив’язаний» до вказаної в трудовому договорі адреси й може змінити її лише з дозволу роботодавця.

Режим роботи — ще одна відмінність. Надомний працівник зазвичай додержується загального режиму роботи підприємства. Тоді як на дистанційного правила внутрішнього трудового розпорядку не поширюються. Він/вона розподіляє робочий час на власний розсуд — може працювати хоч рано вранці, хоч пізно ввечері.

За обох форм віддаленої праці діють норми тривалості робочого часу:

  • нормальна тривалість — до 40 годин на тиждень;
  • скорочена (для певних категорій працівників) — до 24 або 36 годин на тиждень.

Дистанційному працівнику гарантується період вільного часу для відпочинку й харчування — період відключення. У цей час працівник може не відповідати на повідомлення чи телефонні дзвінки роботодавця.

Дистанційник самостійно відповідає за додержання безпечних і нешкідливих умов праці на робочому місці. Проте роботодавець повинен проводити інструктаж з питань охорони праці (дистанційно або очно) щодо безпечного використання обладнання та засобів, рекомендованих або наданих ним.

Яка робота може виконуватися дистанційно?

Законодавство не визначає переліку робіт, які можуть виконуватися дистанційно. Роботодавець самостійно вирішує, чи може робота виконуватися поза межами підприємства.

Наприклад, якщо це продаж товарів у магазині або виробництво на заводі — працівники можуть працювати виключно на території підприємства.

Однак якщо це адміністративна робота, яку цілком припустимо виконати поза приміщень роботодавця,  працівника  можна перевести  на дистанційку.

Окрім цього, за можливості й наявності ресурсів закон дозволяє переводити на дистанційну роботу:

  • вагітних жінок;
  • працівників, які мають дитину віком до трьох років або доглядають за дитиною до шести років (за медичними показаннями);
  • працівників, які мають двох або більше дітей віком до 15 років або дитину з інвалідністю;
  • батьків або опікунів дитини або особи з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи;
  • працівників, щодо яких на робочому місці були вчинені дії з ознаками дискримінації — тимчасово на два місяці.

Як оформити дистанційного працівника?

Новоприйняті працівники можуть працювати дистанційно після укладення трудового договору про дистанційну роботу в письмовій формі.

Якщо роботодавець  запроваджує тимчасовий дистанційний режим роботи для працівників, що вже працюють, наприклад на час війни, закон дозволяє зробити це за допомогою наказу (розпорядження).

Також цей виняток поширюється на час:

  • самоізоляції працівника у випадках, встановлених законодавством;
  • загрози збройної агресії;
  • надзвичайної ситуації техногенного, природного чи іншого характеру.

Роботодавець  має ознайомити працівника з наказом упродовж двох днів із дня ухвалення, але до запровадження дистанційної роботи.

Увага! Перевести працівника на дистанційну роботу можна лише за його згодою.

Що треба вказувати в договорі про дистанційну роботу?

З 16 липня 2021 року діє типова форма трудового договору для дистанційної роботи: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0886–21#n16

В договорі має бути зазначено:

  • найменування роботи, професії або посади працівника;
  • трудові функції;
  • терміни дії договору;
  • умови оплати праці;
  • тривалість робочого часу й відпочинку;
  • порядок і терміни забезпечення обладнанням, програмно-технічними та іншими засобами та/або розмір, порядок і терміни виплати працівникам компенсації за використання належних їм або орендованих ними засобів та інших відшкодувань витрат;
  • порядок і терміни подання звітів про виконану роботу;
  • способи комунікації між працівником і роботодавцем тощо.

Як оплачувати дистанційну роботу?

Якщо роботодавець не домовився з працівником про інше, дистанційна робота передбачає оплату праці в повному обсязі не рідше двох разів на місяць.

Хто облаштовує «домашній офіс» для дистанційної роботи?

Роботодавець має забезпечити дистанційного працівника обладнанням та засобами для виконання професійних обов’язків. Неодмінно безпечними й у належному стані. Також роботодавець організовує встановлення й обслуговування засобів та оплачує витрати. Працівник матеріально відповідає за їхню нестачу або пошкодження.

Якщо підлеглий використовує власні засоби для потреб підприємства, роботодавцю варто домовитися з ним про розмір і порядок відшкодування їхнього зношування (амортизацію), витрат на використання (електроенергія, інтернет, заміна витратних матеріалів).

Чи відрізняються права дистанційного працівника від тих, хто працює у приміщеннях роботодавця?

Ні, працівники на дистанційній роботі мають ті самі трудові права — з урахуванням специфіки дистанційної роботи, зазначеної в трудовому договорі. Як і решта найманих працівників, вони можуть іти в щорічну відпустку, відкривати лікарняний тощо.

Як оформити повернення дистанційних працівників до приміщень роботодавця?

Якщо роботодавцем запроваджено дистанційну роботу наказом на час карантину/війни, після його/її завершення (або за потреби раніше) працівники можуть відновити звичайний режим роботи.

Для цього працівники мають написати заяву, а роботодавець — видати наказ (розпорядження) про припинення дистанційної роботи та відновлення звичайного режиму роботи, зазначивши:

  • причину зміни режиму роботи: закінчення карантину/війни, скасування обмежувальних заходів, відновлення роботи транспорту тощо;
  • дату припинення дистанційної роботи;
  • дату виходу працівників на роботу;
  • перелік працівників із зазначенням їхніх посад;
  • порядок ознайомлення працівників із наказом та зміною режиму роботи.

Працівники, які вирішили й надалі працювати віддалено, мають написати про це заяву. На її підставі роботодавець видає наказ (розпорядження) й ознайомлює з ним працівників.

Звертаємо увагу, що на період воєнного стану Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» встановлені особливості організації трудових відносин, зокрема щодо укладення трудового договору в умовах воєнного стану, переведення та зміни істотних умов праці, встановлення та обліку часу роботи та часу відпочинку,  тривалості відпусток, оплати праці тощо.

https://www.fpsu.org.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
10.06.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Критичні для потреб ЗСУ підприємства зможуть бронювати 100 % працівників Розширено перелік підстав для завершення валютного нагляду за експортними операціями Рішенням суду позбавлено премії головну бухгалтерку: що стало причиною Парламент прийняв законопроєкт...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
13.06.2025
Виплати, пов’язані з оплатою праці: що це таке
Виплати, пов’язані з оплатою праці, – це виплати, віднесені до фонду оплати праці, а також до інших виплат, що не належать до цього фонду.  Більше за темою: Спецпроєкт «Форми та системи оплати праці: вибір, оформлення, застосування» Головне управління ДПС у Житомир...
13.06.2025
Змінилися засновники юридичної особи: коли потрібно повідомити ДПС
Відповідно до п. 66.1 Податкового кодексу (далі – ПК) підставами для внесення змін до облікових даних платників податків є, зокрема:  інформація органів державної реєстрації;  документально підтверджена інформація, що надається платниками податків.  Внесення змін до обліко...
13.06.2025
Чи обов’язково рішення загальних зборів оформлювати з використанням спеціальних бланків нотаріальних документів – лист Мін’юсту
Лист Мін’юсту від 10.06.2025 № 82123/Б-12175/8.4.4 Більше за темою: Чи має право голосу голова на загальних зборах, якщо в статуті не вказано, що він є членом фермерського господарства? Міністерство юстиції у листі від 10.06.2025 № 82123/Б-12175/8.4.4 надало роз’яснення щодо в...
Кращі матеріали