Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Захист даних та підвищення довіри до податкової системи – пріоритетні заходи в Нацстратегії доходів до 2030 року: Мінфін

02.01.2024

Заходи щодо реформування податкової політики та податкового адміністрування, передбачені в НСДУ, взаємопов’язані та взаємозалежні. В НСДУ прямо записано, що без змін в процесах роботи ДПС неможливі кроки по вдосконаленню податкової політики, такі як зміна податкових режимів. Отже, реформа податкової служби є першочерговим завданням для Уряду. 

Згідно з НСДУ, є дві ключові реформи податкового адміністрування, від успішного та повного виконання яких залежить можливість впровадження змін податкової політики, які є найбільш критичними для платників податків (зокрема – перегляд спрощеної системи оподаткування, зміна моделі оподаткування ПДФО тощо): 

  • виконання заходів щодо забезпечення конфіденційності та захисту даних в системах ДПС. 

Йдеться, про захист інформації, одержаної від платників податків та податкових агентів і унеможливлення зловживань щодо її використання для будь-яких інших цілей, крім контроль за сплатою податків, тим більше – для тиску на бізнес. 

Для ефективної роботи контролюючих органів з даними необхідна не лише оптимізація процесів, а й глибока реформа. Це включає ІТ-консолідацію інформаційних ресурсів управління державними фінансами та їх адміністрування незалежним ІТ-органом з дотриманням стандартів ISO. Також потрібно створити захищений сегмент в єдиній системі управління фінансами для кодування ідентифікаторів платників податків. 

Це дозволить обробляти анонімізовані дані, запобігаючи зв'язок інформації з конкретним платником без декодування. Персоніфікація даних буде контрольована та відповідатиме закону. Такий підхід сприятиме роботі з великими анонімними наборами даних і ризик-орієнтованій системі, дозволяючи контролювати податкові ризики та вживати заходів лише в окремих випадках. 

Важливо, що посилення захисту персональних даних через механізм деперсоніфікації цілком узгоджується із правилами, що вже діють в країнах ЄС і які потрібно буде впроваджувати Україні в межах процесів євроінтеграції; 

  • реалізація Концепції управління ризиками в ДПС. 

У 2023 році ДПС розроблено Концепцію функціонування системи управління ризиками. Відповідно до цієї Концепції в податкових органах передбачається запровадити комплексний і єдиний підхід в управлінні ризиками дотримання податкового законодавства платниками податків. Важливо, що її методологічним підґрунтям є стандарти ISO, які застосовують як кращу практику податкові органи інших країн. 

ДПС продовжить розвивати систему управління ризиками дотримання податкового законодавства, яка буде інтегрованою в організаційну структуру та процеси діяльності служби. 

В межах системи управління ризиками дотримання податкового законодавства будуть вживатися заходи реагування на виявлені податкові ризики, спектр яких варіюватиме від сприяння добровільному дотриманню вимог законодавства платниками податків (шляхом їх попередження про податковий ризик та можливість самостійного його усунення) на одному кінці спектру до примусового дотримання вимог (шляхом спрямування податкового контролю на діяльність платників податків, які систематично грубо порушують законодавство) на іншому. 

Такий системний підхід до управління податковими ризиками допоможе підвищити рівень прозорості та системності в роботі ДПС, забезпечить ефективний розподіл ресурсів, дозволить досягти суттєвої економії часу працівників ДПС та платників податків загалом. 

Важливо, що на впровадження зазначених критичних реформ податкового адміністрування потрібен час. Отже, між реформою процесів Податкової служби та переходом до фундаментальних змін податкової політики має пройти не менше року. Цей період дозволить оцінити ефективність та достатність змін для того, щоб можна було говорити про те, що Держава зробила все можливе для відновлення довіри платників податків до контролюючих органів. Як зазначено в стратегії – «НСДУ підлягає регулярним оновленням та уточненням: зміст заходів реформ та підходи до їх впровадження, викладені в цій стратегії, можуть зазнавати змін. Разом з тим загальний їх напрям має бути збережено». 

Урядовий портал 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
09.12.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ПФУ та Держпраці затвердили річні плани перевірок на 2026 рік Базова військова служба та трудові гарантії: пропонують нові зміни Кінцевий термін подачі трудових книжок до ПФУ пропонують відтермінувати Закон про Державний бюджет на 2026 рік прийнято Бізнес зм...
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
12.12.2025
У листопаді 2025 року економіка України зросла на 5,3 %
За оцінками Мінекономіки, у листопаді 2025 року відбулось прискорення зростання реального ВВП до 5,3 % проти 2,3 % у жовтні. Основними драйверами прискорення стали сільське господарство, внутрішня торгівля, будівництво та переробна промисловість. У цілому за даними Держстату зростання ВВП у ІІІ квар...
12.12.2025
Бізнес на зустрічі з Мінекономіки окреслив проблеми
Актуальні для підприємців проблеми та шляхи їх вирішення обговорювались під час зустрічі Міністра економіки, довкілля та сільського господарства України Олексія Соболева з представниками бізнесу, що відбулася в Києві. У ній узяли участь заступники міністра Тарас Висоцький, Андрій Телюпа, Віталій Кін...
12.12.2025
Нормативно-правові акти приведено у відповідність до Закону про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення
Закон про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення впроваджує європейський механізм зниження промислових викидів, що доказав свою ефективність у країнах ЄС, де рівень забруднення повітря за останні 15 років знизився на 40–85 % залежно від забруднювача. Більше за темою: Чи ...
Кращі матеріали