У Верховній Раді зареєстровано два законопроекти щодо перезавантаження роботи БЕБ
У Верховній Раді зареєстровано законопроєкти «Про внесення змін до Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» щодо удосконалення роботи Бюро» (№ 10439) та «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України» (№ 10440).
Законопроекти розроблено в рамках реалізації фіскальних структурних реформ, передбачених Меморандумом про економічну та фінансову політику від 24.03.2023 та від 19.06.2023, з метою удосконалення правових засад діяльності БЕБ.
За словами Міністра юстиції України Дениса Малюськи, законопроєкт № 10439 стосується вдосконалення добору керівника БЕБ і переатестації його заступників. Процедура добору виписана за аналогією з добором директора НАБУ.
«Це перший випадок, коли Уряд ініціює застосування інструменту переважного голосу міжнародників без тиску міжнародних партнерів», – зазначив Міністр.
Так, документ передбачає вимоги до членів конкурсної комісії на обрання директора Бюро, їх права та обов’язки, порядок прийняття ними рішень. Водночас уточнюються підстави звільнення директора БЕБ. Встановлюється обов’язковість проходження психофізіологічного опитування із застосуванням поліграфа перед призначенням особи на посаду в БЕБ.
Запропоновано визначити положення щодо формування та ухвалення рішення Комісією з проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності БЕБ, уточнити права та обов’язки її членів і встановити, що фінансування діяльності зазначеної Комісії та її членів може здійснюватися шляхом залучення міжнародної технічної допомоги.
Законопроєкт також передбачає переатестацію усього персоналу БЕБ, що має відбутися після закінчення воєнного стану. Передбачається обов’язкове проходження атестації заступниками директора БЕБ в порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів, а також через один рік після припинення чи скасування воєнного стану – проведення атестації працівників Бюро економічної безпеки, які призначені на посади до набрання чинності цим Законом.
Також Кабінетом Міністрів зареєстровано ще один законопроєкт «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України» (№ 10440). Як зазначив Міністр юстиції, цей законопроєкт змінює окремі положення Кримінального процесуального кодексу (далі – КПК) із тим, щоб дати змогу зробити роботу БЕБ більш дружньою для бізнесу.
Зокрема, пропонується доповнити ст. 41 частиною 4, положеннями якої передбачити у кримінальних провадженнях надання підрозділам детективів або оперативно-технічним підрозділам письмових доручень на проведення слідчих (розшукових) дій, за винятком негласних слідчих (розшукових) дій, детективом Бюро економічної безпеки України або прокурором, який здійснює процесуальне керівництво у відповідному кримінальному провадженні.
Доповнюється ст. 165 частиною 5, положеннями якої передбачено удосконалення порядку виконання ухвали слідчого судді, суду про тимчасовий доступ до речей і документів суб’єкта підприємницької діяльності, передбачивши, що виконання вказаної ухвали здійснюється в присутності представника Ради бізнес-омбудсмена. Пропонованими змінами передбачено порядок повідомлення Ради бізнес-омбудсмена про здійснення тимчасового доступу до речей і документів, а також права і обов’язки представника Ради бізнес-омбудсмена та наслідки його нез’явлення.
Аналогічні зміни пропонується внести до ч. 1 ст. 236 КПК, положення яких стосуються виконання ухвали слідчого судді, суду про дозвіл на обшук іншого володіння суб’єкта підприємницької діяльності, який здійснюється в присутності представника Ради бізнес-омбудсмена.
Передбачено внесення змін до ст. 216 КПК, якими досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених ст. 201, 305 Кримінального кодексу, що підслідні слідчим органам безпеки, передбачається віднести до підслідності БЕБ.
Зазначається, що необхідним є внести зміни до ст. 214 КПК з метою уточнення деяких повноважень службових осіб, уповноважених на прийняття та реєстрацію заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення в органи досудового розслідування.
«Ми плануємо розробити та зареєструвати ще кілька ініціатив, які торкнуться більш широкого кола питань кримінального процесу. На нашу думку, такий процес розбалансований. На етапі досудового розслідування баланс можливостей явно на стороні органу розслідування: надмірні та необґрунтовані обшуки, арешти, виїмки, підозри та знищення репутації прес-релізами... На етапі судового розгляду сторона захисту елементарно може затягнути справу на вічність та відволікти неймовірну кількість ресурсів судової системи зловживанням своїми процесуальними правами. І те, і інше ми спробуємо вдосконалити окремими законопроектами. Ми уважно вивчили пропозиції від бізнес-асоціацій, далеко не з усім погоджуємось, але будемо у діалозі, проведемо необхідні обговорення та дискусії», – додав Денис Малюська.
Урядовий портал
Коментарі до матеріалу