Електронна трудова книжка – справа найближчого майбутнього
Українське законодавство стрімко оновлюється, у тому числі і завдяки впровадженню електронних і цифрових технологій у всі сфери нашого життя. Ми поступово відмовляємося від паперового документообігу і в недалекому майбутньому, імовірно, відмовимося і від паперових трудових книжок. У будь-якому разі, декілька кроків нормотворцями в цьому напрямку вже зроблено, а саме:
- до Верховної Ради на розгляд подано законопроєкт від 27.12.19 р. № 2686, що передбачає, зокрема, внесення змін до КЗпП і порядку ведення обліку трудового стажу працівників в електронній формі;
- Пенсійний фонд на своєму офіційному сайті вже впровадив електронний сервіс, завдяки якому можна перевірити свій пенсійний стаж і розмір відрахувань ПФУ (правда, там є дані не за весь період трудової діяльності, а тільки за періоди починаючи з 01.07.2000 р., коли була запроваджена персоніфікація, тобто почав працювати Реєстр застрахованих осіб). Зробити це можна, зайшовши на портал електронних послуг ПФУ (https://portal.pfu.gov.ua/sidebar/Tem...).
Але в ідеалі в електронному вигляді повинні бути дані про трудовий стаж не тільки за період починаючи з 01.07.2000 р., але й за більш ранні періоди – ті дані, які містяться зараз у наших паперових трудових книжках. І наступний крок у цьому напрямку теж зроблений: Кабміном прийнято постанову від 27.11.19 р. № 1084 (далі – Постанова № 1084), яка набула чинності з 26.12.19 р.
Постанова № 1084 спрямована на впровадження електронного обліку трудової діяльності:
- найманих працівників;
- фізосіб-підприємців;
- інших самозайнятих осіб.
І використовуватися ці дані будуть як для призначення пенсій, так і при оформленні на роботу, а також для інших цілей, передбачених законодавством.
Очевидно, що електронний облік трудового стажу впроваджуватиметься поетапно. У Постанові № 1084 поки що йдеться про добровільне бажання фізосіб оцифровувати і переводити в електронну форму дані про свій трудовий стаж.
Відомості про трудову діяльність працівника подаватимуться до ПФУ через вебпортал електронних послуг у вигляді копій документів (зокрема, трудових книжок), виготовлених шляхом сканування з обов’язковим накладенням ЕЦП. Подати такі документи ПФУ можуть як роботодавці, так і безпосередньо самі працівники. Але роботодавцеві для подання відсканованих копій потрібно буде спочатку заручитися згодою на це працівника письмово і додати до документів, що передаються, копію такої згоди.
Проте поки що Постанова № 1084 носить більше декларативний характер. А конкретні дії у цьому напрямку будуть можливі тільки після затвердження ПФУ відповідного порядку і розробки необхідного програмного забезпечення. Кабмін приписує зробити це в місячний строк із моменту набуття чинності Постанови № 1084.
Тому чекатимемо нових документів, про появу яких ми негайно вас проінформуємо. Стежте за нашими публікаціями.
Коментарі до матеріалу