Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи повинні подавати е-декларацію керівники комунальних підприємств?

14.04.2017

Із 2017 року коло осіб, які зобов'язані щорічно подавати електронну декларацію (далі – е-декларація), значно розширене. Виникли такі запитання:

– чи повинні цю декларацію подавати керівники державних і комунальних підприємств, які працюють на госпрозрахунковій основі і не фінансуються з бюджету;
– хто з працівників підприємства належить до категорії посадових осіб, про які йдеться у зв'язку з необхідністю подання е-декларації?


У цьому випадку йдеться про декларування в цілях боротьби з корупцією (це вимога ст. 45 Закону від 14.10.14 р. № 1700-VII «Про попередження корупції», далі – Закон № 1700).

Так, ч. 1 ст. 45 та ст. 3 Закону № 1700 передбачено, що посадові особи юридичних осіб публічного права зобов'язані щорічно до 1 квітня подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за попередній рік за встановленою формою. Декларація заповнюється на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції (далі – НАЗК). Адреса: https://nazk.gov.ua

Цього року для «новеньких» декларантів строк подання декларації продовжено до 1 травня 2017 року (п. 6 розд. ІІ Закону від 23.03.17 р. № 1975-VIII).

Таким чином, нам слід з'ясувати два важливих моменти:

  • які юрособи належать до юросіб публічного права;
  • кого закон відносить до посадових осіб у цьому контексті.

Поняття юросіб публічного права наведене в ст. 81 Цивільного кодексу. Це юрособи, які створені на підставі розпорядчого акта Президента, органу державної влади або органу місцевого самоврядування. Комунальні та державні підприємства саме так і створюються, а тому потрапляють до кола юросіб, посадові особи яких зобов'язані подавати е-декларацію.

При цьому НАЗК пояснює (див. п. 3 рішення від 11.08.16 р. № 3 з огляду на внесені до цього рішення зміни), що під посадовими особами юридичних осіб публічного права слід розуміти працівників, наділених посадовими повноваженнями здійснювати організаційно-розпорядчі функції або адміністративно-господарські функції. Визначальним у цьому випадку є обсяг функцій (обов'язків) працівника такої юрособи.

Далі НАЗК пояснює детально:

  • адміністративно-господарські функції (обов'язки) – це обов'язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном (установлення порядку його зберігання, переробки, забезпечення контролю за цими операціями тощо). Такі повноваження в тому або іншому обсязі є у начальників планово-господарських, постачальницьких, фінансових відділів і служб, завідувачів складів, магазинів, майстерень, ательє, їх заступників, керівників відділів підприємств, відомчих ревізорів і контролерів тощо;
  • організаційно-розпорядчі функції (обов'яз­ки) – це обов'язки з керівництва сферою промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах або організаціях незалежно від форм власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники державних, комунальних підприємств, установ або організацій, їх заступники, керівники структурних підрозділів (начальники цехів, завідувачі відділів, лабораторій, кафедр), їх заступники, особи, які керують ділянками робіт (майстри, виконроби, бригадири тощо).

Підсумувавши все вищесказане, можна зробити висновок, що посадові особи комунальних і державних підприємств зобов'язані подавати щорічну е-декларацію. Керівник і головний бухгалтер такого підприємства однозначно є посадовими особами. Що стосується інших керівників таких підприємств, то тут усе залежить від обсягу виконуваних ними повноважень, закріплених у їх посадових інструкціях та інших внутрішніх документах підприємства.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 27
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
22.08.2025
Професії у сфері охорони здоров’я: новації від МОЗ
Стаття допоможе медичним КНП зорієнтуватися в Переліку професій (посад) працівників сфери охорони здоров’я та Переліку спеціалізацій підготовки здобувачів вищої та фахової передвищої освіти за спеціальностями галузі знань І «Охорона здоров’я та соціальне забезпечення». МОЗ за...
12.08.2025
Організація та проведення заходів для груп рівних у медичному КНП
У статті розповідаємо, як організувати та провести заходи, спрямовані на безперервний професійний розвиток працівників сфери охорони здоров'я, які є рівними за посадою. Безперервний професійний розвиток (далі – БПР) передбачає самоорганізоване здобуття працівниками професійних компетентно...
07.08.2025
Атестація медпрацівників: новий порядок від МОЗ
У зв’язку із затвердженням МОЗ нового Порядку проведення атестації у статті розглянуто: кого треба перевести на нові посади; як нараховуватимуть бали безперервного профрозвитку; які перехідні моменти передбачено тощо. МОЗ затвердило новий Порядок проведення атестації працівників охорони здоров...
Популярне
07.08.2025
Атестація медпрацівників: новий порядок від МОЗ
У зв’язку із затвердженням МОЗ нового Порядку проведення атестації у статті розглянуто: кого треба перевести на нові посади; як нараховуватимуть бали безперервного профрозвитку; які перехідні моменти передбачено тощо. МОЗ затвердило новий Порядок проведення атестації працівників охорони здоров...
24.10.2025
Процедура перетворення КНП у комунальні некомерційні товариства: важливі нюанси
Законом від 09.01.2025 № 4196-ІХ передбачено трирічний перехідний період для зміни організаційно-правової форми комунального некомерційного підприємства (КНП) у комунальне некомерційне товариство (КНТ). Зміна проводиться за спрощеною процедурою. Детальніше про важливі нюанси читайте у статті.  ...
05.09.2025
Чи повинне КНП узгоджувати з ОМС капітальний ремонт і поліпшення майна?
Розглянуто, чи повинне КНП погоджувати із засновником (органом ОМС) ремонт та поліпшення комунального майна, наданого в оперативне управління. Чи повинне комунальне некомерційне підприємство (далі – КНП) погоджувати із засновником (органом ОМС) ремонт та поліпшення комунального майна, наданого...
Нове
30.10.2025
Надурочні роботи: як залучити до них та оплатити
У статті розповіли: що вважається надурочною роботою; кого не можна залучати до такої роботи; чи треба погоджувати залучення до надурочних робіт; чи є обмеження тривалості надурочної роботи; як оплатити надурочні роботи тощо. Непередбачені обставини можуть збільшувати тривалість трудового процесу. Н...
17.10.2025
Оплата практики учнів закладів професійної освіти та керівників практики
Практика учнів закладів професійної освіти в деяких випадках є оплачуваної, та керівник практики на підприємстві також має отримати відповідну оплату. Які є умови для оплати практики та як це відобразити у звітності, розповімо у статті.  Щодо оплати часу виробничої практики учнів професійного н...
17.10.2025
Практика учнів закладів професійної освіти на підприємстві та її оформлення
Практику учні закладів професійної освіти, як правило, проходять на підприємствах. Порядок оформлення та умови проходження такої практики мають свої особливості, про які ми розповідаємо у статті  Практика учнів закладів професійної освіти є невід’ємною частиною навчального процесу, в яком...
Кращі матеріали