Про що стаття? Згідно з чинним законодавством контролюючі органи мають право відвідувати суб’єктів господарювання (далі – СГ) для проведення планових або позапланових перевірок. Крім того, у деяких випадках на підприємство (до підприємця) можуть завітати працівники правоохоронних органів, зокрема національної поліції. Про ці випадки ми сьогодні докладно й поговоримо. Але спочатку звернемо вашу увагу на ознаки того, що мораторій на проведення планових перевірок, можливо, добігає кінця.
Нагадаємо, що здійснення контрольних заходів (планових та позапланових перевірок СГ) регулюється Законом від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Цим документом встановлено порядок здійснення таких заходів, повноваження органів державного контролю, їхніх посадових осіб, а також права, обов’язки та відповідальність СГ.
Спочатку КМУ заборонив проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану (постанова КМУ від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», далі – Постанова № 303). Але після внесення змін до Постанови № 303 було дозволено проводити позапланові перевірки бізнесу на підставі окремих рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Отже, наразі у зв’язку з воєнним станом законодавство дозволяє проводити лише позапланові заходи державного нагляду (контролю).
Незважаючи на це, деякі органи державного нагляду (наприклад, Держпраці, Пенсійний фонд України, МВС, НКРЕКП, НКЕК, Держгеонадра, Держгеокадастр, Укртрансбезпека, Держспецзв’язок) затвердили річні плани перевірок на 2024 рік та оприлюднили їх на своїх офіційних вебсайтах.
Також наприкінці 2023 року Державна регуляторна служба наказом від 14.11.2023 № 183 затвердила План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2024 рік. Знайти його можна за посиланням.
Цю інформацію також внесено до Інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю), яка знаходиться на Інспекційному порталі.
Увага! Інспекційний портал закрито для бізнесу. Доступ до нього надається тільки працівникам органів державного нагляду (контролю) та Державної регуляторної служби. Але затверджені плани перевірок є у вільному доступі на вебсайтах контролюючих органів. |
Поява такої інформації говорить про те, що мораторій на проведення планових перевірок може бути й скасовано.
Наша порада. Подивіться, чи не потрапило ваше підприємство до планів перевірок на 2024 рік, оприлюднених на вебсайтах контролюючих органів. Якщо так, то варто вже зараз зробити ревізію документації, закрити прогалини та виправити помилки. Бо якщо вашу компанію вже включено до річного плану, то перевірку буде проведено після скасування мораторію, візит до вас контролерів – це лише питання часу. |
Національна поліція належить до правоохоронних, а не контролюючих органів, тобто йдеться не про перевірки СГ (лист Департаменту захисту економіки Національної поліції від 03.06.2016 № 5211/39/03-2016).
Національна поліція має право на отримання інформації, документів і матеріалів від підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та підприємців в установленому законодавством порядку.
Працівники національної поліції можуть відвідати СГ виключно під час проведення (ст. 23 Закону від 02.07.2015 № 580-VIII «Про Національну поліцію»):
Наприклад, працівники національної поліції можуть звернутися до СГ із запитом щодо надання відеозапису із зовнішніх камер спостереження за певний період, якщо це необхідно для розслідування вчиненого злочину. Причому в такому запиті має бути зазначено реєстраційний номер, під яким відомості про злочин включено до Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі – ЄРДР).
Під час відвідування СГ поліція здійснює оперативно-розшукову діяльність.
Оперативно-розшукова діяльність – це система гласних і негласних пошукових, розвідувальних та контррозвідувальних заходів, що здійснюються із застосуванням оперативних та оперативно-технічних засобів (ст. 2 Закону від 18.02.1992 № 2135-XII «Про оперативно-розшукову діяльність», далі – Закон № 2135).
Оперативно-розшукова діяльність здійснюється оперативними підрозділами Національної поліції, Державного бюро розслідувань, Служби безпеки України, Національного антикорупційного бюро України та ін.
Матеріали оперативно-розшукової діяльності використовуються поліцією як підстава:
Зверніть увагу! Інформація із ЄРДР надається у формі витягу. Але отримати її можуть лише учасники кримінального провадження. Якщо ви хочете переконатися в тому, що кримінальне провадження відкрите, доведеться отримати витяг із ЄРДР в поліції. Для цього потрібно звернутися із відповідним запитом в органи національної поліції. |
Слідчі (розшукові) дії та негласні слідчі (розшукові) дії в кримінальному провадженні здійснюються оперативними підрозділами органів Національної поліції, органів безпеки – за письмовим дорученням слідчого, прокурора.
Під час виконання доручень слідчого, прокурора співробітник оперативного підрозділу користується повноваженнями слідчого.
Співробітники оперативних підрозділів (крім підрозділу детективів, підрозділу внутрішнього контролю Національного антикорупційного бюро України) не мають права здійснювати процесуальні дії у кримінальному провадженні за власною ініціативою або звертатися з клопотаннями до слідчого судді чи прокурора.
Під час здійснення оперативно-розшукової діяльності працівники оперативних підрозділів національної поліції мають право, зокрема (ст. 8 Закону № 2135):
Тимчасовий доступ до речей і документів полягає в тому, що особа, у володінні якої знаходяться такі речі та документи, надає можливість стороні кримінального провадження ознайомитися з ними, зробити з них копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку).
Копії документів, які вилучаються, виготовляються з використанням копіювальної техніки, електронних засобів або володільця документів (за його згодою), або особи, яка пред’являє ухвалу про тимчасовий доступ до речей і документів (ст. 165 Кримінального процесуального кодексу, далі – КПК).
Тимчасовий доступ до електронних інформаційних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв’язку здійснюється шляхом зняття копії інформації, що там міститься, без вилучення технічних пристроїв (ст. 159 КПК).
Тимчасовий доступ до документів здійснюється на підставі ухвали слідчого судді про надання тимчасового доступу до речей і документів. Особа, яку зазначено в ухвалі слідчого судді, суду про тимчасовий доступ до речей і документів, як їхнього володільця, зобов'язана надати тимчасовий доступ до вказаних в ухвалі речей і документів особі, зазначеній у відповідній ухвалі (тобто слідчому чи працівникові оперативного підрозділу, якщо він діє за дорученням слідчого).
Особа, яка пред’являє ухвалу про тимчасовий доступ до речей і оригіналів або копій документів, зобов’язана залишити володільцю речей і оригіналів або копій документів опис речей і оригіналів або копій документів, які були вилучені на виконання ухвали слідчого судді, суду.
Майте на увазі! Невиконання ухвали слідчого судді про тимчасовий доступ до речей і документів може призвести до більш негативних наслідків, а саме до видачі дозволу на проведення в СГ обшуку з метою відшукання та вилучення цих речей і документів (ст. 166 КПК). |