Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Укладання цивільно-правового договору з фізособою

Кадрові документи для «трудових» перевірок

Цивільно-правові договори на виконання робіт/надання послуг (далі – ЦПД) укладаються з фізособами досить часто. Такі договори не слід плутати із трудовими, адже якщо податковий орган визнає укладений із фізособою ЦПД трудовим договором, це може призвести до донарахування податків і застосування санкцій до роботодавця. Як правильно укласти ЦПД із фізособою, щоб такий договір не був визнаний трудовим, розповімо в цій консультації.

Виконання робіт/надання послуг може здійснюватися фізособою як на підставі трудового договору (ст. 21 КЗпП), так і на підставі ЦПД. Аналогічної думки дотримується і Мінсоцполітики (див. Лист від 20.04.12 г. № 64/06/187-12).

За договором підряду (ЦПД) одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій страх і ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу (ст. 837 ЦК). ЦПД найчастіше укладають, коли роботи або послуги носять разовий характер (наприклад, озеленення території підприємства). У цьому випадку підприємство цікавить не сам процес роботи, а її результат – доглянута територія (див. зразок 1 у кінці консультації).

На відміну від ЦПД, трудовий договір укладають у тих випадках, коли роботодавцю необхідно виконати роботи за певною посадою, спеціальністю, на постійній основі (наприклад, інспектор із кадрів). Це головна відмінність ЦПД від трудового договору, але є й багато інших, про які ми розповімо нижче.

Між ЦПД і трудовим договором існують ряд характерних відмінностей (див. таблицю).

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
13.11.2025
Відпустка в разі смерті рідних: на скільки днів надається та як оформити
Роз’яснюємо, на скільки днів можна надавати працівникам неоплачувану відпустку у разі смерті рідних та як її оформлювати. Практична ситуація У працівника помер батько. На підставі яких законодавчих норм і на скільки днів можна надати йому відпустку та як це оформити? У такій ситуації праців...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
23.10.2025
Інвентаризація кредиторської та дебіторської заборгованості
У статті розповімо про особливості проведення інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей підприємства. Інвентаризація розрахунків підприємства є одним з етапів суцільної інвентаризації, яка проводиться перед складанням річної фінансової звітності. Інвентаризація дебіторської та кре...
Нове
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Кращі матеріали