Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Студент проходить практику на підприємстві: чи потрібно платити йому зарплату?


Наше підприємство планує взяти на практику студента вишу. Як це правильно оформити? Чи потрібно його зараховувати в штат і платити йому зарплату?


Якщо підприємство візьме на практику студента вишу, то оформляти його в штат і платити йому зарплату не обов'язково. Пояснимо чому.

Порядок проходження студентами виробничої практики регламентовано Положенням, затвердженим наказом Міносвіти від 08.04.93 р. № 93 (далі – Положення № 93). При оформленні виробничої практики роботодавцю необхідно врахувати безліч нюансів. Наприклад, підприємство повинне укласти договір із вишем про проведення практики (додаток 1 до Положення № 93)

В абзаці другому п. 3.7 Положення № 93 зазначено, що при наявності на базі практики вакантних місць студент-практикант може бути зарахований на штатну посаду на час проходження практики, якщо:

  • виконувана робота відповідає програмі практики;
  • не менше 50 % робочого часу студента-практиканта приділяється підготовці за програмою практики.

Як бачите, «може бути» і «якщо» не значить «повинен» і «у будь-якому разі». Отже, база практики не зобов'язана приймати в штат практиканта-студента.

Важливе уточнення! Якщо практикант не зарахований на штатну посаду, то немає необхідності подавати про нього повідомлення до органу ДФС і нараховувати йому зарплату. Адже в такому випадку трудові відносини не виникають. Відповідно, відпаде й обов’язок укладати трудовий договір.

Якщо підприємство все-таки вирішить зарахувати студента на штатну посаду, як це оформити?

У такому випадку необхідно:

  • укласти із практикантом строковий трудовий договір (тому що час практики студента обмежено тимчасовими рамками);
  • подати повідомлення про прийнятого співробітника до органу ДФС;
  • нараховувати новому співробітнику зарплату.

Які умови зобов'язане створити підприємство для практикантів?

Вимоги до бази практики (тобто до підприємства, де буде проходити виробнича практика) і до її керівника передбачені в розд. 2 і 3 Положення № 93. Так, база практики повинна:

  • забезпечити студентам умови безпечної роботи на кожному робочому місці;
  • проводити обов'язкові інструктажі з охорони праці: вступний і на робочому місці;
  • у разі необхідності навчати студентів-практикантів безпечним методам праці;
  • забезпечити спецодягом, запобіжними засобами, лікувально-профілактичним обслуговуванням за нормами, установленими для штатних працівників, і т. д.

База практики видає студенту довідку про проходження виробничої практики, де вказується (якщо зі студентом оформлявся трудовий договір): спеціальність, кваліфікація, посада, місце та час роботи – для подальшого внесення цих даних до його трудової книжки (п. 2.16 Інструкції, затвердженої наказом Мінпраці від 29.07.93 р. № 58).

Зверніть увагу! Запис до трудової книжки студента вносить виш. Якщо ж студент раніше ніде не працював і не мав трудової книжки, тоді запис про практику на підставі згаданої вище довідки робить підприємство, де в подальшому він буде працювати і де йому оформлять трудову книжку (п. 2.17 вищевказаної Інструкції).

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
23.10.2025
Інвентаризація кредиторської та дебіторської заборгованості
У статті розповімо про особливості проведення інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей підприємства. Інвентаризація розрахунків підприємства є одним з етапів суцільної інвентаризації, яка проводиться перед складанням річної фінансової звітності. Інвентаризація дебіторської та кре...
Нове
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Кращі матеріали