Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

П’ять розповсюджених помилок при скороченні штату: як їх уникнути?

Із цієї статті ви дізнаєтеся: які помилки найчастіше допускають підприємства при звільненні співробітників за скороченням штату і як можна їх уникнути.

Що можна зробити на практиці: дотримувати встановлену законом процедуру скорочення співробітників, щоб потім не довелося відновлювати співробітника на роботі, виплачувати йому середній заробіток за час вимушеного прогулу і компенсацію за моральну шкоду.

Звільнення співробітників у зв'язку зі скороченням штату – досить тривалий і трудомісткий процес. На практиці підприємства допускають найрізніші помилки в таких ситуаціях. Правила звільнення за скороченням штату встановлені ст. 40, 42, 44, 492 КЗпП. Розглянемо застосування цих правил, називаючи найчастіші помилки роботодавця.

У ч. 2 ст. 40 КЗпП установлено правило: звільняти за скороченням чисельності працівників або штату можна тільки в тому випадку, якщо неможливе переведення співробітника на іншу посаду.

Отже, якщо працівник підпадає під скорочення, йому зобов'язані запропонувати іншу посаду. Це не завжди може бути рівноцінна посада. Пропонувати можна будь-яку вакантну посаду, навіть нижчу за рангом і розміром оплати. Головне тут, щоб співробітник міг виконувати запропоновану йому роботу з огляду на його освіту, кваліфікацію, досвід роботи і стан здоров'я.

Увага! Якщо на підприємстві були вакансії, що відповідають кваліфікації працівника, але працівникові їх не запропонували, це є достатньою підставою для його відновлення на роботі в судовому порядку.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
11.11.2025
Припинення трудових відносин у разі ліквідації підприємства
Ліквідація підприємства є підставою для припинення трудових відносин із працівниками підприємства. Розглянемо, як має діяти роботодавець у такому разі та які норми трудового права мають бути враховані для запобігання трудовим спорам з працівниками. Ліквідація підприємства є підставою для припинення ...
21.10.2025
Відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами: оформлення та перенесення
У цій статті розглядаємо порядок надання та оформлення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологах, а також за яких умов можна поділити таку відпустку та перенести на інший період і як це оформити. Питання надання та оформлення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами (дехто все ще н...
17.09.2025
Чи можна направити у відрядження надомних і дистанційних працівників?
У статті нагадаємо, хто є надомними та дистанційними працівниками, та розповімо, чи можна відправляти їх у службові відрядження. Сьогодні дедалі більше компаній використовують гнучкі форми зайнятості – надомну та дистанційну роботу. У зв’язку із цим у роботодавців виникає логічне запитан...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
23.10.2025
Інвентаризація кредиторської та дебіторської заборгованості
У статті розповімо про особливості проведення інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей підприємства. Інвентаризація розрахунків підприємства є одним з етапів суцільної інвентаризації, яка проводиться перед складанням річної фінансової звітності. Інвентаризація дебіторської та кре...
Нове
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Кращі матеріали