Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Перевірки Держпраці: порядок проведення в період воєнного стану

24.12.2024 52 0 1

Навіть в умовах воєнного стану органи Держпраці можуть перевіряти роботодавців. У статті відповімо на такі поширені серед наших передплатників запитання, як:

  • чи можуть зараз органи Держпраці проводити планові перевірки роботодавців;
  • за якими підставами органи Держпраці можуть проводити позапланові перевірки;
  • чи здійснюють зараз органи Держпраці інспекційні відвідування;
  • яку відповідальність передбачено за недопуск до перевірки інспекторів Держпраці та ін.

Дозволені та заборонені види трудових перевірок

Які перевірки можуть проводити органи Держпраці в умовах воєнного стану?

Під час війни органи Держпраці мають право проводити лише позапланові перевірки і лише за певними підставами. А от планові перевірки зараз під забороною. Пояснимо це детальніше.

Згідно з п. 1 постанови КМУ від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» (далі – Постанова № 303) планові перевірки, зокрема й органами Держпраці, на час війни заборонено. Утім, позапланові перевірки можуть проводитися за наявності загрози, яка має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань (п. 2 Постанови № 303).

Як передбачено ч. 1 ст. 16 Закону від 15.03.2022 № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі – Закон № 2136), у період дії воєнного стану Держпраці та її територіальні органи за заявою працівника або профспілки можуть здійснювати позапланові перевірки щодо додержання законодавства про працю юрособами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання та фізособами, які використовують найману працю, у частині дотримання вимог Закону № 2136, а також із питань виявлення неоформлених трудових відносин та законності припинення трудових договорів.

Крім того, у цей період позапланові трудові перевірки проводяться в разі (ч. 3 ст. 16 Закону № 2136):

  • звернення фізособи про порушення, що потягло за собою завдання шкоди його правам, законним інтересам, життю або здоров’ю, навколишньому природному середовищу або безпеці держави;
  • доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єкта господарювання (далі – СГ) у відповідній сфері у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що значною мірою негативно впливає на права, законні інтереси, життя і здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища і забезпечення безпеки держави;
  • настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, пов’язаного з діяльністю підприємства;
  • звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування щодо порушення СГ вимог законодавства у випадку, коли право на таке звернення передбачено законом;
  • звернення Київської міської військової адміністрації або обласної військової адміністрації;
  • невиконання підприємством приписів органів Держпраці про усунення порушень вимог законодавчих актів, виданих після 01.05.2022.

Нагадаємо! Позапланові перевірки органів Держпраці було відновлено з 19.07.2022.

Держпраці затвердила план планових перевірок на 2025 рік. Чи не суперечить це чинному законодавству?

Так, дійсно, наказом Держпраці від 29.11.2024 № 200 затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2025 рік. До переліку включено 18 747 СГ. Серед них суб’єкти з високим, середнім і незначним ступенем ризику провадження діяльності.

Ще раніше План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2025 рік затвердила Державна регуляторна служба (далі – ДРС) наказом від 14.11.2024 № 257. План містить понад 32 000 записів.

У ДРС вважають, що затвердження Плану на 2025 рік не суперечить установленому КМУ мораторію на перевірки під час воєнного стану, бо планувати не заборонено.

Отже, затверджені ДРС і Держпраці плани перевірок на 2025 рік не скасовують мораторію на проведення планових перевірок, адже норми постанови КМУ мають вищу юридичну силу, ніж накази ДРС і Держпраці.

Чи планується відновлення планових перевірок?

Спільний представницький орган об'єднань профспілок оприлюднив для обговорення проєкт постанови КМУ «Про затвердження Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. № 303». Ним пропонується:

1. Затвердити Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю. Цей документ визначає процедуру здійснення держконтролю за виконанням норм трудового законодавства юрособами (зокрема, їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юрособами) та фізособами, які використовують найману працю, відповідно до Конвенції Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікованої Законом від 08.09.2004 № 1985-IV, і Конвенції Міжнародної організації праці № 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві, ратифікованої Законом від 08.09.2004 № 1986-IV.

2. Внести зміни до Постанови № 303. Зокрема, уточнити, що перевірки з питань виявлення неоформлених трудових відносин, достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці здійснюватимуться в період воєнного стану та протягом 12 місяців із дня його припинення або скасування за рішенням Держпраці в порядку, визначеному КМУ.

Див. про це детальніше тут.

Чи проводить сьогодні Держпраці інспекційні відвідування?

Постанову КМУ від 21.08.2019 № 823, якою затверджено Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі – Постанова № 823, Порядок № 823), 28.04.2021 визнано протиправною і нечинною на підставі рішення Окружного адміністративного суду м. Києва (ЄДРСР, реєстр. № 96650930). Проте відповідачі (Держпраці та КМУ) скористалися своїм правом і подали апеляцію. Тож у квітні 2021 року рішення суду першої інстанції не набуло чинності.

14.09.2021 Шостий апеляційний адміністративний суд, розглянувши апеляційну скаргу, залишив у силі рішення суду першої інстанції (ЄДРСР, реєстр. № 99587459).

Остаточну крапку в цьому питанні поставив Верховний Суд у постанові від 09.11.2022 (ЄДРСР, реєстр. № 107217693), зазначивши, що суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про задоволення адміністративного позову та визнання Постанови № 823 протиправною та нечинною. Зверніть увагу! Постанова № 823 втратила чинність із 14.09.2021, дня прийняття рішення Шостим апеляційним адміністративним судом (див. постанову Верховного Суду від 23.06.2023, ЄДРСР, реєстр. № 111785904).

Отже, наразі інспекційні відвідування Держпраці, які регламентувалися Порядком № 823, під забороною.

Особливості проведення позапланових перевірок

Чи повинні органи Держпраці попереджати СГ про проведення позапланової перевірки на підставі ст. 16 Закону № 2136?

Ні, не повинні. Про позапланові перевірки СГ заздалегідь не попереджають, але їх періодичність законодавством не обмежена. Головне, щоб для проведення таких перевірок були підстави, установлені, зокрема:

  • ч. 1 ст. 6 Закону від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закон № 877) – діють у мирний час;
  • ст. 16 Закону № 2136 – на період воєнного стану.

Під час позапланової перевірки можуть з’ясовуватися лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для її проведення.

Які строки проведення позапланової перевірки?

Згідно із ч. 4 ст. 6 Закону № 877 позапланова перевірка може тривати не більше ніж 10 робочих днів (далі – р. д.), а перевірки суб’єктів малого підприємництва – 2 р. д. Продовження строку перевірки не допускається.

Які документи повинні пред’явити інспектори з праці перед перевіркою?

Перед початком перевірки інспектори з праці зобов’язані показати СГ (ч. 5 ст. 7 Закону № 877):

  • направлення на перевірку, оформлене відповідно до вимог ч. 3 ст. 7 Закону № 877. Копія цього направлення вручається СГ;
  • службові посвідчення за формою, затвердженою наказом Мінекономіки від 11.11.2020 № 2305.

Підприємство має право не допускати посадових осіб органу Держпраці до перевірки, якщо вони не подали зазначені документи (ч. 5 ст. 7 Закону № 877).

Також на підставі ч. 12 ст. 4 Закону № 877 перед початком позапланової перевірки інспектор із праці повинен внести запис до Журналу реєстрації перевірок (за наявності в СГ).

Повний перелік підстав для недопущення до перевірки наведено в ст. 10 Закону № 877. Однак радимо бути дуже обережними, адже за недопущення інспекторів Держпраці передбачено відповідальність (див. про це нижче).

Як оформляються результати позапланової перевірки?

За результатами перевірки інспектори складають акт за формою 1, затвердженою наказом Мінекономіки від 27.10.2020 № 2161 (ч. 6 ст. 7 Закону № 877). Акт складається не менше ніж у двох примірниках, підписується посадовими особами органу Держпраці та передається на підпис СГ.

Пам’ятайте! Якщо СГ не згоден з фактами, викладеними в акті, він може підписати його із запереченнями, зробивши біля підпису відповідну позначку, і додати до акта свої заперечення, складені в довільній формі. Вони вважатимуться невід’ємною частиною акта.

У разі потреби орган Держпраці протягом 5 р. д. із дня завершення перевірки складає припис про усунення порушень. Нагадаємо, припис – обов’язкова для виконання в певні строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) щодо усунення СГ порушень вимог законодавства (ч. 8 ст. 7 Закону № 877).

Які наслідки недопущення до перевірки інспекторів з праці?

Якщо СГ вирішить не допустити інспекторів Держпраці до перевірки, не маючи на це достатніх підстав, то йому загрожує фінансова відповідальність, а посадових осіб підприємства можуть притягнути до адміністративної відповідальності (див. таблицю).

Штрафні санкції за недопущення до перевірки інспекторів із праці


з/п

Суть правопорушення

Розмір штрафу

Законодавча норма

1

2

3

4

1

Недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні

3 розміри
мінімальної заробітної плати
(далі – МЗП)
(24 000 грн)*

Абзац сьомий
ч. 2 ст. 265 КЗпП

2

Недопущення до проведення перевірки (створення перешкод у її проведенні) з питань:

– фактичного допуску до роботи без оформлення трудового договору (контракту);

– оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання ним роботи протягом повного робочого часу, установленого на підприємстві;

– виплати зарплати (винагороди) без нарахування та сплати ЄСВ і податків

16 МЗП
(128 000 грн)*

Абзац восьмий
ч. 2 ст. 265 КЗпП

3

Невиконання законних вимог посадових осіб Держпраці або її територіальних органів щодо усунення порушень законодавства про працю, зайнятість населення та загальнообов’язкове державне соціальне страхування або недопущення посадових осіб цих органів до здійснення заходів державного нагляду (контролю), підстави для яких визначено законом

Від 50 до 100 НМДГ
(від 850 до 1 700 грн)

Ст. 1886 КУпАП

* Штрафи, передбачені ст. 265 КЗпП, обчислюються виходячи з МЗП, що діє на момент виявлення порушення.

Хороші новини! У ч. 3 ст. 16 Закону № 2136 зазначено, що в період дії воєнного стану в разі виконання в повному обсязі та в установлений строк приписів про усунення порушень, виявлених при проведенні позапланових перевірок, не застосовуються штрафи, передбачені ст. 265 КЗпП. Щоб уникнути таких штрафів, роботодавець повинен письмово проінформувати орган Держпраці про виконання розпорядження.

Утім, що стосується адміністративної відповідальності, то тут ніяких послаблень на час війни немає.

Таблиця. Штрафні санкції за недопущення до перевірки інспекторів із праці.doc
Завантажити

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

6864 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали