Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Положення про табельний облік – потрібно чи ні

22.11.2018

Змінний графік (встановлення гнучкого режиму робочого часу)

Чимало суперечок між бухгалтерами ведеться с приводу того – чи потрібно на підприємстві розробляти Положення про табельний облік. Тим більше якщо на підприємстві працює три працівника, з них бухгалтер виконує обов’язки як свої так і інспектора з кадрів. Начебто все зрозуміло, ніяких нюансів при складанні табелю обліку робочого часу при такій кількості працівників бути не може. Але ж давайте все ж розглянемо чим може згодитися Положення про табельний облік.

При складанні табеля обліку робочого часу всі керуються наказом Держкомстату від 05.12.08 р. № 489 «Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці», далі - Наказ № 489. Затверджені форми використовуються з метою подальшого вдосконалення державних статистичних спостережень підприємств, установ, організацій щодо обліку особового складу, використання робочого часу та розрахунків з працівниками із заробітної плати. В примітках визначено, що форма носить рекомендаційний характер і складається із мінімальної кількості показників, необхідних для заповнення форм державних статистичних спостережень. При необхідності форма може бути доповнена іншими показниками, необхідними для обліку на підприємстві. Крім того зазначено, якщо не може бути додержана встановлена щоденна або щотижнева тривалість робочого часу для окремої категорії працівників, допускається за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації розрахунок підсумованого фонду робочого часу за місяць, по кожному працівнику. 

Тобто порядок заповнення табелю обліку робочого часу цим наказом не визначений. Але, в діяльності підприємств в залежності від специфіки роботи, може виникнути необхідність застосування додаткових позначок елементів робочого часу, які не зазначені в Наказі № 489.

Почнемо, так би мовити, з початку. Для організації обліку приходу на роботу працівників та їх відходу з роботи застосовується книга обліку приходу/відходу працівників або система електронного обліку. Чинним законодавством не встановлений обов’язок її ведення, але давайте звернемося до Типових правил внутрішнього трудового розпорядку для працівників і службовців підприємств, установ, організацій, затверджених постановою Держкомпраці від 20.07.84 р. № 213 (далі - Постанова № 213), які продовжують діяти. В них в ч.2 п.14 зазначено наступне: «До початку роботи кожен працівник і службовець зобов’язаний відмічати свій прихід на роботу, а по закінченню робочого дня – відхід з роботи, в порядку, встановленому на підприємстві». А в п.15 цих Правил зазначено: «Адміністрація зобов’язана організувати облік явки на роботу та відходу з роботи». 

Яким чином встановити такий порядок - або в Правилах внутрішнього трудового розпорядку, або в Положенні про табельний облік. Тут же постає питання – невже це так суттєво. У відповідь звертаємося до судової практики. Постановою Заводського районного суду м. Миколаєва у справі від 22.06.18 р. № 487/2424/18 зазначено: «В порушення вимог ч.2 ст.30 Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці» (далі - Закон № 108) та ч.2 п.14 Постанови № 213 не забезпечено достовірний облік виконуваної працівником роботи, а саме на підприємстві відсутній журнал обліку приходу/відходу з роботи працівників.» Для початку вже маємо порушення ч.1 ст.41 КУпАП. Йдемо далі.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
17.10.2025
Оплата практики учнів закладів професійної освіти та керівників практики
Практика учнів закладів професійної освіти в деяких випадках є оплачуваної, та керівник практики на підприємстві також має отримати відповідну оплату. Які є умови для оплати практики та як це відобразити у звітності, розповімо у статті.  Щодо оплати часу виробничої практики учнів професійного н...
17.10.2025
Практика учнів закладів професійної освіти на підприємстві та її оформлення
Практику учні закладів професійної освіти, як правило, проходять на підприємствах. Порядок оформлення та умови проходження такої практики мають свої особливості, про які ми розповідаємо у статті  Практика учнів закладів професійної освіти є невід’ємною частиною навчального процесу, в яком...
17.10.2025
Чи потрібно підприємству вести військовий облік практикантів та стажистів?
У статті з’ясуємо, чи повинно підприємство перевіряти наявність військово-облікового документа у практикантів і стажистів та ставити на військовий облік таких осіб. Як відомо, юридичні особи повинні вести військовий облік своїх військовозобов'язаних працівників. Але чи зобов’язані підпри...
Популярне
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
25.07.2025
Як оформити маркетингові послуги без податкових ризиків
Як правильно оформити маркетингові послуги, щоб уникнути претензій податківців? Ми  розглянемо ключові ознаки, ризики та наведемо готові формулювання для договорів та актів, а також зразок наказу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Ма...
Нове
17.10.2025
Оплата практики учнів закладів професійної освіти та керівників практики
Практика учнів закладів професійної освіти в деяких випадках є оплачуваної, та керівник практики на підприємстві також має отримати відповідну оплату. Які є умови для оплати практики та як це відобразити у звітності, розповімо у статті.  Щодо оплати часу виробничої практики учнів професійного н...
17.10.2025
Практика учнів закладів професійної освіти на підприємстві та її оформлення
Практику учні закладів професійної освіти, як правило, проходять на підприємствах. Порядок оформлення та умови проходження такої практики мають свої особливості, про які ми розповідаємо у статті  Практика учнів закладів професійної освіти є невід’ємною частиною навчального процесу, в яком...
17.10.2025
Чи потрібно підприємству вести військовий облік практикантів та стажистів?
У статті з’ясуємо, чи повинно підприємство перевіряти наявність військово-облікового документа у практикантів і стажистів та ставити на військовий облік таких осіб. Як відомо, юридичні особи повинні вести військовий облік своїх військовозобов'язаних працівників. Але чи зобов’язані підпри...
Кращі матеріали