Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Положення про табельний облік – потрібно чи ні

22.11.2018

Змінний графік (встановлення гнучкого режиму робочого часу)

Чимало суперечок між бухгалтерами ведеться с приводу того – чи потрібно на підприємстві розробляти Положення про табельний облік. Тим більше якщо на підприємстві працює три працівника, з них бухгалтер виконує обов’язки як свої так і інспектора з кадрів. Начебто все зрозуміло, ніяких нюансів при складанні табелю обліку робочого часу при такій кількості працівників бути не може. Але ж давайте все ж розглянемо чим може згодитися Положення про табельний облік.

При складанні табеля обліку робочого часу всі керуються наказом Держкомстату від 05.12.08 р. № 489 «Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці», далі - Наказ № 489. Затверджені форми використовуються з метою подальшого вдосконалення державних статистичних спостережень підприємств, установ, організацій щодо обліку особового складу, використання робочого часу та розрахунків з працівниками із заробітної плати. В примітках визначено, що форма носить рекомендаційний характер і складається із мінімальної кількості показників, необхідних для заповнення форм державних статистичних спостережень. При необхідності форма може бути доповнена іншими показниками, необхідними для обліку на підприємстві. Крім того зазначено, якщо не може бути додержана встановлена щоденна або щотижнева тривалість робочого часу для окремої категорії працівників, допускається за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації розрахунок підсумованого фонду робочого часу за місяць, по кожному працівнику. 

Тобто порядок заповнення табелю обліку робочого часу цим наказом не визначений. Але, в діяльності підприємств в залежності від специфіки роботи, може виникнути необхідність застосування додаткових позначок елементів робочого часу, які не зазначені в Наказі № 489.

Почнемо, так би мовити, з початку. Для організації обліку приходу на роботу працівників та їх відходу з роботи застосовується книга обліку приходу/відходу працівників або система електронного обліку. Чинним законодавством не встановлений обов’язок її ведення, але давайте звернемося до Типових правил внутрішнього трудового розпорядку для працівників і службовців підприємств, установ, організацій, затверджених постановою Держкомпраці від 20.07.84 р. № 213 (далі - Постанова № 213), які продовжують діяти. В них в ч.2 п.14 зазначено наступне: «До початку роботи кожен працівник і службовець зобов’язаний відмічати свій прихід на роботу, а по закінченню робочого дня – відхід з роботи, в порядку, встановленому на підприємстві». А в п.15 цих Правил зазначено: «Адміністрація зобов’язана організувати облік явки на роботу та відходу з роботи». 

Яким чином встановити такий порядок - або в Правилах внутрішнього трудового розпорядку, або в Положенні про табельний облік. Тут же постає питання – невже це так суттєво. У відповідь звертаємося до судової практики. Постановою Заводського районного суду м. Миколаєва у справі від 22.06.18 р. № 487/2424/18 зазначено: «В порушення вимог ч.2 ст.30 Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці» (далі - Закон № 108) та ч.2 п.14 Постанови № 213 не забезпечено достовірний облік виконуваної працівником роботи, а саме на підприємстві відсутній журнал обліку приходу/відходу з роботи працівників.» Для початку вже маємо порушення ч.1 ст.41 КУпАП. Йдемо далі.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
21.10.2025
Відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами: оформлення та перенесення
У цій статті розглядаємо порядок надання та оформлення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологах, а також за яких умов можна поділити таку відпустку та перенести на інший період і як це оформити. Питання надання та оформлення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами (дехто все ще н...
17.10.2025
Оплата практики учнів закладів професійної освіти та керівників практики
Практика учнів закладів професійної освіти в деяких випадках є оплачуваної, та керівник практики на підприємстві також має отримати відповідну оплату. Які є умови для оплати практики та як це відобразити у звітності, розповімо у статті.  Щодо оплати часу виробничої практики учнів професійного н...
17.10.2025
Практика учнів закладів професійної освіти на підприємстві та її оформлення
Практику учні закладів професійної освіти, як правило, проходять на підприємствах. Порядок оформлення та умови проходження такої практики мають свої особливості, про які ми розповідаємо у статті  Практика учнів закладів професійної освіти є невід’ємною частиною навчального процесу, в яком...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
07.11.2025
Номенклатура справ структурного підрозділу: як оформити
В статті розповідаємо, як розробити та оформити номенклатуру справ структурного підрозділу. Кожен структурний підрозділ юридичної особи має розробити номенклатуру справ. На основі таких номенклатур формується та затверджується зведена номенклатура справ юрособи. Читайте у статті, що таке номенклатур...
04.11.2025
Чи враховується під час обчислення лікарняних матеріальна допомога, нарахована в місяці, який виключається з розрахункового періоду?
У статті розповімо, чи враховується під час обчислення лікарняних матеріальна допомога, нарахована в місяці, який виключається з розрахункового періоду. Практична ситуація Працівник не працював з поважної причини (тимчасова непрацездатність) протягом усього серпня 2025 року (з першого до останнього...
31.10.2025
Норми тривалості робочого часу – 2025
Норми тривалості робочого часу в останні роки розраховують, зважаючи на воєнний стан, строк дії якого на разі продовжено до 05:29 03.02.2026 (відповідний Указ Президента затверджено Законом від 21.10.2025 № 4643-ІХ). Розраховані норми тривалості робочого часу в умовах воєнного стану – далі у...
Кращі матеріали