Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Положення про табельний облік – потрібно чи ні

22.11.2018

Змінний графік (встановлення гнучкого режиму робочого часу)

Чимало суперечок між бухгалтерами ведеться с приводу того – чи потрібно на підприємстві розробляти Положення про табельний облік. Тим більше якщо на підприємстві працює три працівника, з них бухгалтер виконує обов’язки як свої так і інспектора з кадрів. Начебто все зрозуміло, ніяких нюансів при складанні табелю обліку робочого часу при такій кількості працівників бути не може. Але ж давайте все ж розглянемо чим може згодитися Положення про табельний облік.

При складанні табеля обліку робочого часу всі керуються наказом Держкомстату від 05.12.08 р. № 489 «Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці», далі - Наказ № 489. Затверджені форми використовуються з метою подальшого вдосконалення державних статистичних спостережень підприємств, установ, організацій щодо обліку особового складу, використання робочого часу та розрахунків з працівниками із заробітної плати. В примітках визначено, що форма носить рекомендаційний характер і складається із мінімальної кількості показників, необхідних для заповнення форм державних статистичних спостережень. При необхідності форма може бути доповнена іншими показниками, необхідними для обліку на підприємстві. Крім того зазначено, якщо не може бути додержана встановлена щоденна або щотижнева тривалість робочого часу для окремої категорії працівників, допускається за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації розрахунок підсумованого фонду робочого часу за місяць, по кожному працівнику. 

Тобто порядок заповнення табелю обліку робочого часу цим наказом не визначений. Але, в діяльності підприємств в залежності від специфіки роботи, може виникнути необхідність застосування додаткових позначок елементів робочого часу, які не зазначені в Наказі № 489.

Почнемо, так би мовити, з початку. Для організації обліку приходу на роботу працівників та їх відходу з роботи застосовується книга обліку приходу/відходу працівників або система електронного обліку. Чинним законодавством не встановлений обов’язок її ведення, але давайте звернемося до Типових правил внутрішнього трудового розпорядку для працівників і службовців підприємств, установ, організацій, затверджених постановою Держкомпраці від 20.07.84 р. № 213 (далі - Постанова № 213), які продовжують діяти. В них в ч.2 п.14 зазначено наступне: «До початку роботи кожен працівник і службовець зобов’язаний відмічати свій прихід на роботу, а по закінченню робочого дня – відхід з роботи, в порядку, встановленому на підприємстві». А в п.15 цих Правил зазначено: «Адміністрація зобов’язана організувати облік явки на роботу та відходу з роботи». 

Яким чином встановити такий порядок - або в Правилах внутрішнього трудового розпорядку, або в Положенні про табельний облік. Тут же постає питання – невже це так суттєво. У відповідь звертаємося до судової практики. Постановою Заводського районного суду м. Миколаєва у справі від 22.06.18 р. № 487/2424/18 зазначено: «В порушення вимог ч.2 ст.30 Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці» (далі - Закон № 108) та ч.2 п.14 Постанови № 213 не забезпечено достовірний облік виконуваної працівником роботи, а саме на підприємстві відсутній журнал обліку приходу/відходу з роботи працівників.» Для початку вже маємо порушення ч.1 ст.41 КУпАП. Йдемо далі.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
04.07.2025
Чи можна виправити помилку в Повідомленні про прийняття на роботу через тривалий час?
Прийняли на роботу працівника за основним місцем роботи, проте в Повідомленні про прийняття на роботу помилково зазначили, що за сумісництвом. Помилку виявили через два місяці. Як бути? Практична ситуація Прийняли на роботу працівника за основним місцем роботи, проте в Повідомленні про прийняття на...
02.07.2025
Оплата практики учнів закладів професійної освіти та керівників практики
Практика учнів закладів професійної освіти в деяких випадках є оплачуваної, та керівник практики на підприємстві також має отримати відповідну оплату. Які є умови для оплати практики та як це відобразити у звітності, розповімо у статті.  Щодо оплати часу виробничої практики учнів професійного н...
02.07.2025
Практика учнів закладів професійної освіти на підприємстві та її оформлення
Виробничу практику учні закладів професійної освіти, як правило, проходять на підприємствах. Порядок оформлення та умови проходження такої практики мають свої особливості, про які ми розповідаємо у статті  Виробнича практика учнів закладів професійної освіти є невід’ємною частиною навчаль...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
25.07.2025
Представник працівників: навіщо потрібен та як обрати?
На вашому підприємстві немає профспілкової організації? Тоді дізнайтеся, з ким роботодавець повинен погоджувати окремі питання трудового законодавства (порядок оплати праці, складання графіку відпусток тощо). Трудовим законодавством передбачено, що в тих випадках, коли на підприємстві немає первинно...
25.07.2025
Працівники працюють неповний місяць чи неповний робочий час: як визначати середню зарплату для статусу критично важливого підприємства?
Надано відповіді на запитання, як обчислюється показник середньої зарплати з метою визнання підприємства критично важливим, а також як визначати середню зарплату, якщо працівник працював неповний місяць чи неповний робочий час. Надано відповіді на запитання, як обчислюється показник середньої зарпла...
21.07.2025
Працівника переведено на іншу посаду: чи потрібно повідомляти податковий орган?
У статті розглянуто, чи роботодавець повинен подавати до податкового органу повідомлення про прийняття працівника в ситуації, коли: працівника переводять на іншу посаду; працівник був сумісником, а став основним працівником. Як відомо, роботодавці зобов’язані подавати до органу ДПС повідомленн...
Кращі матеріали