Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Положення про відрядження: корисні поради щодо розроблення

Відрядження у сільгосппідприємствах: від А до Я

Так звані госпрозрахункові підприємства ще 2011 року отримали свободу дій щодо відрядження працівників, проте кількість запитань, які виникають у них, не зменшується. Причин тому декілька, але основна з них – не всі спромоглися скористатися наданою свободою. Тож надамо декілька порад, як самостійно розв’язати питання щодо відрядження.

Хто стежить за індивідуальними податковими консультаціями ДФС, той, напевне, помітив, що податківці, розглядаючи питання відряджень, посилаються на Інструкцію про службові відрядження в межах України та за кордон, затверджену наказом Мінфіну від 13.03.98 р. № 59 (далі Інструкція № 59). Доволі часто вони зазначають, що «основним документом, який регулює відрядження працівників органів державної влади, підприємств, установ та організацій, що повністю або частково фінансуються за рахунок бюджетних коштів, є Інструкція № 59. Водночас інші підприємства та організації можуть використовувати Інструкцію № 59 як допоміжний (довідковий) документ».

Дотримуючись рекомендацій ДФС, багато підприємств так і роблять керуються Інструкцією № 59. Хоча дехто все-таки розуміє, що це не зовсім правильно. Адже в п. 1 Загальних положень Інструкції № 59 сказано, що службовим відрядженням вважається поїздка працівника за розпорядженням керівника органу державної влади (поїздка державного службовця – за розпорядженням керівника державної служби), підприємства, установи та організації, що повністю або частково утримується (фінансується) за рахунок бюджетних коштів (далі підприємство), на певний строк до іншого населеного пункту для виконання службового доручення поза місцем його постійної роботи (за наявності документів, що підтверджують зв’язок службового відрядження з основною діяльністю підприємства). Чи можна керуватися цим визначенням, направляючи працівника у відрядження? Тож для свого підприємства слід хоча б окремо визначити цей термін.

Але як би там не було, Інструкція № 59 регулює багато інших нюансів, пов’язаних із відрядженням, які не визначаються жодними нормативними актами. Тому сумнівною є рекомендація податківців, що «інші підприємства можуть використовувати Інструкцію № 59 як допоміжний (довідковий) документ». Документ або є, або його немає. Працівник, укладаючи трудовий договір, повинен знати не лише свої права та обов’язки, але й мати певні трудові гарантії, у тому числі щодо відряджень.

У ст. 121 КЗпП сказано, що працівники мають право на відшкодування витрат та одержання інших компенсацій у зв’язку зі службовими відрядженнями. Які це інші компенсації? Де й чим вони передбачені?

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
16.10.2025
Перебування у відрядженні: як підтвердити фактичну кількість днів
Вимога щодо наявності одного чи декількох документальних доказів перебування особи у відрядженні часто є проблемою для бухгалтера. Особливої гостроти вона набуває, якщо працівник направляється у відрядження на автомобілі. Адже в такому разі може не бути жодних документів, що підтверджують проїзд та/...
16.10.2025
Особисті та корпоративні платіжні картки у відрядженні: нюанси застосування
У статті розглянуто переваги застосування особистих і корпоративних платіжних карток у відрядженні, особливості їх застосування, проведення розрахунків і звітування про витрачені кошти. Застосування платіжних карток – зручний та безпечний інструмент розрахунків, який дозволяє підприємствам опе...
23.09.2025
Які дії роботодавця в разі неповернення заброньованого працівника з-за кордону?
У відповіді на запитання з’ясовуємо, як діяти роботодавцю, якщо заброньований працівник не повертається із закордонної відпустки. Практична ситуація Заброньований працівник не повернувся із закордонної відпустки, повідомивши через месенджер, що не планує повертатися в Україну найближчим часом...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
23.10.2025
Інвентаризація кредиторської та дебіторської заборгованості
У статті розповімо про особливості проведення інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей підприємства. Інвентаризація розрахунків підприємства є одним з етапів суцільної інвентаризації, яка проводиться перед складанням річної фінансової звітності. Інвентаризація дебіторської та кре...
Нове
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Кращі матеріали