Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Не виплатили аванс на відрядження – готуйтесь до штрафу!

10.08.2017

Підприємство не видає своїм працівникам аванс на відрядження, а розраховується з ними після отримання авансового звіту. Чи є це порушенням трудового законодавства, і якщо так, то яка відповідальність загрожує підприємству?


Так, це порушення, за яке можуть оштрафувати підприємство та його посадових осіб.

Пояснимо чому.

Обов'язок роботодавця видати працівнику аванс на відрядження передбачена ст. 121 КЗпП. У цій статті сказано, що працівникам, які направляються у відрядження, виплачуються: добові за час перебування у відрядженні, вартість проїзду до місця призначення і назад, а також витрати з наймання житлового приміщення в порядку та розмірах, установлюваних законодавством.

Це перелік тих витрат, які в підсумку і повинні скласти суму авансу на відрядження. Звичайно, що ця сума буде приблизною і не обов'язково до копійки збіжиться із сумою, яку працівник витратить під час відрядження. Але формулювання норми ст. 121 КЗпП говорить нам про те, що аванс виплачується при направленні у відрядження.

Повернувшись із відрядження, працівник відзвітує за встановленою формою (подасть авансовий звіт і документи, що підтверджують понесені витрати). І тоді вже буде зроблено перерахунок, за результатами якого або роботодавець повинен буде доплатити працівнику суму, якої не вистачає, або працівник повинен буде повернути в касу невитрачений залишок авансу.

Зазначимо, що в ст. 121 КЗпП прямо не сказано, що відрядні повинні бути видані працівнику у вигляді авансу. А Інструкція, затверджена наказом Мінфіну від 13.03.98 р. № 59, де це сказано, на комерційні підприємства не поширюється.

Цей момент багато роботодавців комерційних підприємств трактують у свою користь, уважаючи, що невидача авансу та повна компенсація всіх витрат працівника вже після завершення відрядження не буде порушенням.

Однак ми не радимо вам робити такі сміливі висновки. Адже є ст. 121 КЗпП, з якої випливає, що відрядні повинні бути виплачені до початку відрядження. Невиконання цієї вимоги органи Держпраці можуть розцінити як порушення трудового законодавства та застосувати санкції:

  • до суб'єкта господарювання (у нашому випадку це підприємство) – штраф у розмірі 1 мінімальної заробітної плати (на сьогодні це 3 200 грн.) на підставі ст. 265 КЗпП. Зверніть увагу: цей штраф застосовується не за кожного працівника, у відношенні якого допущено порушення (на відміну від інших штрафів, передбачених цієї статтею), а за сам факт порушення. Тобто якщо порушень такого виду було допущено декілька, то штраф усе одно буде один;
  • до посадових осіб підприємства (директора, головного бухгалтера) – адміністративний штраф у розмірі від 30 до 100 НМДГ (від 510 до 1 700 грн. на підставі ст. 41 КУпАП).

Роз'яснення Мінсоцполітики щодо розміру штрафу за невидачу авансу на відрядження наведено в листі від 07.11.13 р. № 998/13/155-13.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
12.06.2025
Штрафи за ненарахування, несплату ЄСВ та помилки у звітності
У статті детально розглянуто питання відповідальності платників податку за порушення, пов’язані з нарахуванням, сплатою та звітністю з ЄСВ, а також заходи, які можуть бути застосовані контролюючими органами за такі порушення. Ненарахування, несплата ЄСВ чи помилки у звітності щодо єдиного внес...
09.06.2025
Штраф за порушення ПДР автомобілем підприємства: чи можна притягнути водія до матеріальної відповідальності
У статті з’ясовуємо, чи можна притягнути до матеріальної відповідальності водія підприємства, який скоїв порушення на автомобілі такої юридичної особи. Директора підприємства оштрафували за порушення правил дорожнього руху (далі – ПДР). Але це порушення було допущене водієм – праці...
03.06.2025
Штрафи з ПДФО та військового збору: які порушення обходяться найдорожче
Порушення, пов’язані з ненарахуванням, несплатою ПДФО та військового збору, а також неподанням Об’єднаної звітності, поданням її з недостовірними даними і помилками, можуть призвести до серйозних штрафних санкцій. У цій статті ми розглянемо, які саме штрафи передбачено за такі порушення,...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
02.07.2025
Оплата практики учнів закладів професійної освіти та керівників практики
Практика учнів закладів професійної освіти в деяких випадках є оплачуваної, та керівник практики на підприємстві також має отримати відповідну оплату. Які є умови для оплати практики та як це відобразити у звітності, розповімо у статті.  Щодо оплати часу виробничої практики учнів професійного н...
02.07.2025
Практика учнів закладів професійної освіти на підприємстві та її оформлення
Виробничу практику учні закладів професійної освіти, як правило, проходять на підприємствах. Порядок оформлення та умови проходження такої практики мають свої особливості, про які ми розповідаємо у статті  Виробнича практика учнів закладів професійної освіти є невід’ємною частиною навчаль...
01.07.2025
Діюче підприємство починає формувати резерв відпусткових: які наслідки
У статті надано рекомендації, як почати формувати резерв у разі його неформування через помилку та в разі переходу з мікропідприємств у малі.Часто підприємства, які раніше нехтували своїм обов'язком створювати резерв, вирішують зробити це з початку звітного року. Але стартувати треба правильно, адже...
Кращі матеріали