Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Не виплатили аванс на відрядження – готуйтесь до штрафу!

10.08.2017

Підприємство не видає своїм працівникам аванс на відрядження, а розраховується з ними після отримання авансового звіту. Чи є це порушенням трудового законодавства, і якщо так, то яка відповідальність загрожує підприємству?


Так, це порушення, за яке можуть оштрафувати підприємство та його посадових осіб.

Пояснимо чому.

Обов'язок роботодавця видати працівнику аванс на відрядження передбачена ст. 121 КЗпП. У цій статті сказано, що працівникам, які направляються у відрядження, виплачуються: добові за час перебування у відрядженні, вартість проїзду до місця призначення і назад, а також витрати з наймання житлового приміщення в порядку та розмірах, установлюваних законодавством.

Це перелік тих витрат, які в підсумку і повинні скласти суму авансу на відрядження. Звичайно, що ця сума буде приблизною і не обов'язково до копійки збіжиться із сумою, яку працівник витратить під час відрядження. Але формулювання норми ст. 121 КЗпП говорить нам про те, що аванс виплачується при направленні у відрядження.

Повернувшись із відрядження, працівник відзвітує за встановленою формою (подасть авансовий звіт і документи, що підтверджують понесені витрати). І тоді вже буде зроблено перерахунок, за результатами якого або роботодавець повинен буде доплатити працівнику суму, якої не вистачає, або працівник повинен буде повернути в касу невитрачений залишок авансу.

Зазначимо, що в ст. 121 КЗпП прямо не сказано, що відрядні повинні бути видані працівнику у вигляді авансу. А Інструкція, затверджена наказом Мінфіну від 13.03.98 р. № 59, де це сказано, на комерційні підприємства не поширюється.

Цей момент багато роботодавців комерційних підприємств трактують у свою користь, уважаючи, що невидача авансу та повна компенсація всіх витрат працівника вже після завершення відрядження не буде порушенням.

Однак ми не радимо вам робити такі сміливі висновки. Адже є ст. 121 КЗпП, з якої випливає, що відрядні повинні бути виплачені до початку відрядження. Невиконання цієї вимоги органи Держпраці можуть розцінити як порушення трудового законодавства та застосувати санкції:

  • до суб'єкта господарювання (у нашому випадку це підприємство) – штраф у розмірі 1 мінімальної заробітної плати (на сьогодні це 3 200 грн.) на підставі ст. 265 КЗпП. Зверніть увагу: цей штраф застосовується не за кожного працівника, у відношенні якого допущено порушення (на відміну від інших штрафів, передбачених цієї статтею), а за сам факт порушення. Тобто якщо порушень такого виду було допущено декілька, то штраф усе одно буде один;
  • до посадових осіб підприємства (директора, головного бухгалтера) – адміністративний штраф у розмірі від 30 до 100 НМДГ (від 510 до 1 700 грн. на підставі ст. 41 КУпАП).

Роз'яснення Мінсоцполітики щодо розміру штрафу за невидачу авансу на відрядження наведено в листі від 07.11.13 р. № 998/13/155-13.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
16.10.2025
Перебування у відрядженні: як підтвердити фактичну кількість днів
Вимога щодо наявності одного чи декількох документальних доказів перебування особи у відрядженні часто є проблемою для бухгалтера. Особливої гостроти вона набуває, якщо працівник направляється у відрядження на автомобілі. Адже в такому разі може не бути жодних документів, що підтверджують проїзд та/...
16.10.2025
Особисті та корпоративні платіжні картки у відрядженні: нюанси застосування
У статті розглянуто переваги застосування особистих і корпоративних платіжних карток у відрядженні, особливості їх застосування, проведення розрахунків і звітування про витрачені кошти. Застосування платіжних карток – зручний та безпечний інструмент розрахунків, який дозволяє підприємствам опе...
23.09.2025
Які дії роботодавця в разі неповернення заброньованого працівника з-за кордону?
У відповіді на запитання з’ясовуємо, як діяти роботодавцю, якщо заброньований працівник не повертається із закордонної відпустки. Практична ситуація Заброньований працівник не повернувся із закордонної відпустки, повідомивши через месенджер, що не планує повертатися в Україну найближчим часом...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
23.10.2025
Інвентаризація кредиторської та дебіторської заборгованості
У статті розповімо про особливості проведення інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей підприємства. Інвентаризація розрахунків підприємства є одним з етапів суцільної інвентаризації, яка проводиться перед складанням річної фінансової звітності. Інвентаризація дебіторської та кре...
Нове
20.11.2025
Прийняття та звільнення працівників, які порушили правила військового обліку
У статті розповідаємо про зміни в законодавстві, що стосуються бронювання, прийняття та звільнення військовозобов’язаних працівників критично важливих підприємств, які порушили правила військового обліку.  4 грудня 2025 року набуде чинності Закон від 09.10.2025 № 4630-IX «Про внесен...
14.11.2025
Неповний та скорочений робочий час: відмінності, установлення та оформлення
У статті розглянуто особливості встановлення неповного та скороченого робочого часу, а також відмінності між ними, та наведено зразки відповідних документів. Неповний та скорочений робочий час – це різні з погляду трудового права поняття. Тож далі в статті розглянемо: що таке неповний та ск...
14.11.2025
Підсумований облік робочого часу: відповіді на запитання
У статті відповімо на популярні запитання про запровадження та документальне оформлення підсумованого обліку робочого часу. Підсумований облік робочого часу на практиці є поширеним явищем, однак невизначеності в законодавстві щодо окремих його елементів періодично викликають у працівників кадрової т...
Кращі матеріали