Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи можна відшкодувати працівнику добові, якщо немає квитків на проїзд


Припустимо, працівника направили у відрядження. Перед від'їздом йому виплатили добові, а квитки на проїзд туди і назад він придбавав сам за свої кошти. Коли працівник повернувся з відрядження і став оформляти авансовий звіт, з'ясувалося, що квитки на проїзд він втратив. Чи має працівник право на отримання добових від підприємства, якщо в нього немає документів, що підтверджують проїзд до місця відрядження й назад? Чи не послужить відсутність проїзних квитків приводом для фахівців контролюючого органу вважати, що відрядження не відбулося, тому отриманий ним аванс буде додатковим благом для такого працівника?


Розберемося у всьому по порядку.

За яких умов відрядженому працівнику виплачуються добові?

Добові витрати – це витрати працівника, пов'язані з фінансуванням його особистих потреб (наприклад, витрати на харчування), які він несе за час перебування у відрядженні (п. 15 розд. І Інструкції № 59). Добові повинні бути виплачені відрядженому за кожний день його відрядження, включаючи дні вибуття та прибуття (п. 4 розд. ІІ, п. 16 розд. ІІІ Інструкції № 59).

Сума добових визначаться згідно з наказом про відрядження та іншими первинними документами (п. 4 розд. ІІ Інструкції № 59).

Майте на увазі! При відсутності наказу про відрядження добові не виплачуються (п. 4 розд. ІІ Інструкції № 59).

Що мається на увазі під первинними документами для виплати добових?

Як випливає з Листа Мінфіну від 04.05.11 р. № 31-07230-16-25/11433 (далі - Лист № 11433), під такими первинними документами Мінфін розуміє документи, які підтверджують перебування працівника в місці відрядження: транспортні квитки, рахунки, отримані в готелях (мотелях) або від інших осіб, які надають послуги з розміщення та проживання відрядженого працівника, і т. д.

А якщо раптом якогось із цих документів у працівника не виявиться?

Тоді можна вважати, що працівник під час відрядження просто не здійснював відповідних витрат, наприклад добирався на попутках, жив у рідних і т. д.

У такому випадку Мінфін дозволяє підприємству виплачувати добові тільки на підставі наказу про відрядження (див. Лист № 11433).

Підсумуємо. Підприємство не повинне виплачувати добові тільки в одному випадку – якщо немає наказу про відрядження. Відсутність будь-якого первинного документа, що підтверджує перебування працівника у відрядженні, не є підставою для невиплати добових.

Чи будуть отримані добові вважатися додатковим благом для відрядженого працівника й обкладатися ПДФО, якщо відсутні проїзні документи?

Згідно з пп. «а» пп. 170.9.1 ПК добові не включаються до оподатковуваного доходу працівника та не вимагають документального підтвердження, якщо їх сума не перевищує законодавчо встановленого рівня (див. докладніше «Коли відрядження – рекламний тур»).

При цьому сума добових визначається (пп. «а» пп. 170.9.1 ПК):

  • згідно з наказом про відрядження та іншим первинним документам – у випадку відрядження в межах України та до країн, в'їзд громадян України на територію яких не вимагає наявності візи (дозволу на в'їзд);
  • згідно з наказом про відрядження при наявності документальних доказів перебування працівника у відрядженні – у випадку відрядження до країн, в'їзд громадян України на територію яких здійснюється при наявності візи (дозволу на в'їзд). При цьому такими доказами названо відмітки прикордонних служб про перетин кордону, проїзні документи, рахунки на проживання та/або будь-які інші документи, що підтверджують фактичне знаходження працівника у відрядженні.

Якщо відповідні підтвердні документи відсутні, то добові включаються до оподатковуваного доходу відрядженого працівника (пп. «а» пп. 170.9.1 ПК).

Після відрядження до країни, на територію якої громадяни України можуть в'їжджати тільки при наявності візи, працівник не зміг подати проїзні документи. Чи будуть обкладатися добові ПДФО, адже наявність таких документів прямо передбачена нормою ПК (див. вище)?

Уважаємо, що норму пп. «а» пп. 170.9.1 ПК не слід розуміти так буквально. Адже тією же Інструкцією № 59 передбачена поїздка в закордонне відрядження на автомобілі. А в цьому випадку квитків у працівника не буде, але ніхто не поставить під сумнів факт його перебування у відрядженні.

У пп. «а» пп. 170.9.1 ПК прямо сказано: щоб будь-які витрати на відрядження не включалися до оподатковуваного доходу працівника, необхідно мати:

  • наказ про відрядження;
  • документи, що підтверджують зв'язок такого відрядження з господарською діяльністю підприємства (сторони, яка відряджає).

До таких підтвердних документів ПК, зокрема (але не виключно), відносить:

  • запрошення сторони, яка приймає відрядженого працівника і діяльність якої збігається з діяльністю підприємства;
  • укладений договір або контракт чи інші документи, що встановлюють або засвідчують бажання встановити цивільно-правові відносини;
  • документи, що свідчать про участь відрядженого в переговорах, конференціях або симпозіумах, інших заходах, які проведені за тематикою, що збігається з господарською діяльністю підприємства.

Підсумуємо. Отримані добові не будуть уважатися додатковим благом для відрядженого працівника при відсутності квитків на проїзд, якщо в наявності буде наказ про відрядження та інші документи, що підтверджують зв’язок такого відрядження з господарською діяльністю підприємства.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Кращі матеріали