Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи можна відмовитись від виплати зарплати за першу половину місяця?

07.04.2017

На підприємстві зарплату нараховують двічі на місяць. Чи може працівник відмовитись від виплати йому авансу, у тому числі через значну суму утримань із його зарплати (аліменти, штрафи, квартплата тощо)? Чи може підприємство відмовити у виплаті авансу своїм працівникам? Яка відповідальність передбачена за невиплату авансу?


Виплата заробітної плати за першу половину місяця (саме так правильно називати аванс) гарантована всім працівникам підприємств будь-якої форми власності та організаційно-правової форми (у т. ч. і працівникам фізосіб-підприємців) ст. 115 КЗпП, ст. 24 Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці».

Розмір зарплати за першу половину місяця визначається колективним договором або нормативним актом роботодавця, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (а в разі відсутності таких органів – представниками, обраними і вповноваженими трудовим колективом), але не менше розміру оплати за фактично відпрацьований час з розрахунку тарифної ставки (посадового окладу) працівника (ч. 3 ст. 115 КЗпП).

Перша половина місяця – це проміжок часу з 1-го по 15-те число місяця включно. А тому працівникам, що не мають відпрацьованого часу за цей період, аванс можна не виплачувати. Звісно, це не стосується підприємств, що в колективному договорі визначили фіксований розмір авансу (наприклад, незалежно від наявності відпрацьованого часу). Але в такому разі необхідно контролювати, щоб сума авансу була не меншою за розмір оплати фактично відпрацьованого часу.

Роботодавець має право розраховувати аванс виходячи лише з розміру окладу (тарифної ставки) чи з обсягу виробленої в першу половину місяця продукції згідно з відрядними розцінками. Тобто без нарахування надбавок, доплат, премій чи інших належних працівнику виплат. Також в аванс не виплачується доплата до МЗП та індексація, оскільки на момент його розрахунку ще не відомий загальний дохід та повний відпрацьований час працівника за поточний місяць.

Виплата зарплати за першу половину місяця – це обов’язок роботодавця, а не його право. Необхідно ще й дотримуватись строків виплати авансу, установлених ч. 1 ст. 115 КЗпП. А саме: у робочі дні в строк, установлений колективним договором, але не більше ніж через 16 календарних днів після виплати зарплати за попередній місяць, тобто не пізніше 22-го числа поточного місяця. У разі коли день виплати заробітної плати збігається з вихідним, святковим або неробочим днем, заробітна плата виплачується напередодні.

Також необхідно пам’ятати, що в день виплати авансу слід перерахувати до бюджету ЄСВ, ПДФО (без урахування ПСП, оскільки не відомий загальний дохід за місяць) та військовий збір, як передбачено нормами ПК та Закону від 08.07.10 р. № 2464-VI.

Тому ні підприємство в односторонньому порядку, ні працівник за власним бажанням не мають права відмовитись від виплати (отримання) авансу.

У противному разі роботодавця буде притягнуто до відповідальності за порушення норм чинного трудового законодавства.

Штраф, що накладається на роботодавця, становить (ст. 265 КЗпП) у випадку невиплати авансу – 1 МЗП (у 2017 році це 3 200 грн.).

Також на посадових осіб підприємства чекає й адмінштраф у розмірі (ч. 1 ст. 41 КУпАП):

  • від 30 до 100 НМДГ (від 510 до 1 700 грн.);
  • від 100 до 300 НМДГ (від 1 700 до 5 100 грн.) – якщо таке порушення буде зафіксовано повторно протягом року або вчинене щодо неповнолітнього, вагітної жінки, одинокого батька, матері або особи, яка їх замінює, що виховують дитину віком до 14 років або дитину-інваліда.
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
22.04.2025
Відпустка не надавалася працівникові декілька років: що загрожує роботодавцеві за це порушення під час воєнного стану?
Директор підприємства не брав щорічну відпустку вже декілька років, оскільки немає працівників, які могли б його замінити на час відпустки. Знаємо, що це порушення трудового законодавства, але так склалися обставини. Хочемо дізнатися, які заходи відповідальності можуть бути застосовані у цьому випад...
24.03.2025
Виправлення помилок у додатку Д5 до Податкового розрахунку
За допомогою додатка Д5 уносять дані про трудову діяльність працівника в персональну електронну облікову картку, що є складовою частиною Реєстру застрахованих осіб. Тож якщо виявлено помилку в даних, поданих раніше у складі додатка Д5, її треба обов’язково виправити. Загальні правила виправлен...
10.02.2025
Як організувати та вести військовий облік на підприємстві
Ведення військового обліку на підприємстві – важливий складник господарської діяльності. Тим паче, що за неналежне ведення військового обліку передбачено великі штрафи. З чого починати його ведення та які документи обов’язково потрібно оформити, ми розповімо у цій статті, яка буде корисн...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
29.04.2025
Норми тривалості робочого часу та важливі події в травні 2025 року
Важливі кадрові дії. Яка норма тривалості робочого часу в травні 2025 року? Важливі кадрові дії Не забудьте до 7 травня подати до територіального органу Держстату Звіт із праці за формою № 1-ПВ (місячна) за квітень 2025 року. Про порядок подання та форму такого звіту читайте у статті «Звіт і...
28.04.2025
Норми тривалості робочого часу – 2025
Норми тривалості робочого часу в останні роки розраховують, зважаючи на воєнний стан, строк дії якого на разі продовжено до 05:29 07.08.2025 (відповідний Указ Президента затверджено Законом від 16.04.2025 № 4356-ІХ). Розраховані норми тривалості робочого часу в умовах воєнного стану – далі у с...
25.04.2025
Як розрахувати кількість днів щорічної відпустки
Щорічна відпустка – це гарантоване право кожного працівника в Україні, передбачене законодавством про працю. Для бухгалтера важливо не лише правильно розрахувати відпусткові, а й знати, як визначити кількість днів щорічної відпустки на певну дату залежно від стажу та категорії працівника й умо...
Кращі матеріали