Підприємство створено зовсім нещодавно, діяльність поки що не ведеться, тому прийняти на роботу найманого директора немає можливості – немає грошей на зарплату. Чи можна покласти певні функції на одного із засновників підприємства, але без оформлення трудового договору, щоб не виникало обов'язку з виплати заробітної плати?
Так, це можливо.
Із подібною проблемою нерідко стикаються новостворені підприємства. Адже у зареєстрованого підприємства відразу ж з'являються обов'язки, зокрема необхідно складати і подавати звітність до держорганів. Але діяльність ще не ведеться, тому грошей поки що немає. Що «краще»: найняти працівника, але не платити йому зарплату чи не подавати звітність? Неподання звітності спричиняє відповідальність у вигляді штрафу, але ненарахування (невиплата) заробітної плати директорові також є штрафонебезпечним рішенням (див. відповідь на попереднє запитання). Тому такі підприємства знаходяться між двох вогнів і шукають вихід із ситуації, що склалася. І вихід є.
Існування підприємства без найманих працівників і виконання деяких організаційних функцій засновником цілком можливе. Цього висновку ми доходимо, проаналізувавши нижченаведені норми законодавства:
Як бачите, власник має право самостійно управляти своїм підприємством, не укладаючи при цьому трудовий договір із підприємством.
Як документально оформити покладання організаційних обов'язків на власника без укладення з ним трудових відносин?
Процедура в цьому випадку нескладна, але потрібно дотриматися всіх формальностей.
Крок 1. Вищий орган підприємства повинен прийняти відповідне рішення й оформити його відповідним чином.
Наприклад, у ТОВ вищим органом є збори учасників, а рішення оформляється протоколом загальних зборів згідно з вимогами Закону від 19.09.91 р. № 1576-XII. У приватних підприємствах порядок прийняття рішень власниками (власником) визначається статутом, якщо власник один – оформляється документ під назвою «Рішення власника».
У рішенні власника (протоколі загальних зборів) необхідно:
Крок 2. Якщо в результаті такого рішення знадобиться внести зміни до реєстраційної картки підприємства та документів, які знаходяться в податковому органі та банку, це потрібно зробити таким чином:
Таким чином, за відсутності у підприємства можливості укласти трудовий договір із директором обов'язок зі складання та подання обов'язкової звітності можна покласти на одного із власників підприємства без укладення з ним трудового договору. Для цього власники повинні прийняти відповідне рішення й оформити його належним чином. За необхідності про зміни, що відбулися, слід повідомити держреєстратора, податковий орган і замінити картку з підписами в установі банку.