Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи може підприємство існувати без директора?

Підприємство створено зовсім нещодавно, діяльність поки що не ведеться, тому прийняти на роботу найманого директора немає можливості – немає грошей на зарплату. Чи можна покласти певні функції на одного із засновників підприємства, але без оформлення трудового договору, щоб не виникало обов'язку з виплати заробітної плати?

Так, це можливо.

Із подібною проблемою нерідко стикаються новостворені підприємства. Адже у зареєстрованого підприємства відразу ж з'являються обов'язки, зокрема необхідно складати і подавати звітність до держорганів. Але діяльність ще не ведеться, тому грошей поки що немає. Що «краще»: найняти працівника, але не платити йому зарплату чи не подавати звітність? Неподання звітності спричиняє відповідальність у вигляді штрафу, але ненарахування (невиплата) заробітної плати директорові також є штрафонебезпечним рішенням (див. відповідь на попереднє запитання). Тому такі підприємства знаходяться між двох вогнів і шукають вихід із ситуації, що склалася. І вихід є.

Існування підприємства без найманих працівників і виконання деяких організаційних функцій засновником цілком можливе. Цього висновку ми доходимо, проаналізувавши нижченаведені норми законодавства:

  • ч. 2 ст. 65 Господарського кодексу (далі – ГК): власник підприємства може здійснювати свої права щодо управління підприємства безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту та інших установчих документів;
  • ч. 4 ст. 128 ГК: громадянин здійснює управління створеним ним приватним підприємством безпосередньо або через керівника, який най­мається за контрактом;
  • ч. 3 ст. 8 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV: відповідальність за організацію бухгалтерського обліку на підприємстві та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах несе власник підприємства або уповноважений ним орган (посадова особа), що здійснює керівництво підприємством;
  • пп. 48.5.1 Податкового кодексу: податкова декларація повинна бути підписана керівником підприємства або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухобліку і подання податкової декларації до податкових органів. Як роз'яснює Міндоходів у Базі знань (підкатегорія 135.02), у разі відсутності керівника і головного бухгалтера, податкова декларація може бути підписана іншими особами, уповноваженими виконувати обов'язки керівників, за умови, що повноваження підтверджено відповідними документами.

Як бачите, власник має право самостійно управляти своїм підприємством, не укладаючи при цьому трудовий договір із підприємством.

Як документально оформити покладання організаційних обов'язків на власника без укладення з ним трудових відносин?

Процедура в цьому випадку нескладна, але потрібно дотриматися всіх формальностей.

Крок 1. Вищий орган підприємства повинен прийняти відповідне рішення й оформити його відповідним чином.

Наприклад, у ТОВ вищим органом є збори учасників, а рішення оформляється протоколом загальних зборів згідно з вимогами Закону від 19.09.91 р. № 1576-XII. У приватних підприємствах порядок прийняття рішень власниками (власником) визначається статутом, якщо власник один – оформляється документ під назвою «Рішення власника».

У рішенні власника (протоколі загальних зборів) необхідно:

  • відобразити всі питання, які матиме право вирішувати засновник від імені та в інтересах підприємства, зокрема його право укладати правочини, підписувати звітність, оформляти розрахункові документи тощо;
  • зазначити, що обов'язки покладено на засновника без укладення з ним трудового договору (контракту).

Крок 2. Якщо в результаті такого рішення знадобиться внести зміни до реєстраційної картки підприємства та документів, які знаходяться в податковому органі та банку, це потрібно зробити таким чином:

  • подати держреєстратору реєстраційну картку про зміни (для внесення змін до відомостей, які містяться в Єдиному реєстрі юридичних осіб і фізичних осіб – підприємців). Для цих цілей використовується картка за формаю № 4, затвердженою наказом Мін’юсту від 14.10.11 р. № 3178/5);
  • замінити довідку про взяття на облік як платника податків за формою № 4-ОПП у податковому органі, де підприємство перебуває на обліку (п. 9.4 Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.11 р. № 1588);
  • замінити картку зі зразками підписів в установах банку (банків) відповідно до вимог Інструкції, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.03 р. № 492.

Таким чином, за відсутності у підприємства можливості укласти трудовий договір із директором обов'язок зі складання та подання обов'язкової звітності можна покласти на одного із власників підприємства без укладення з ним трудового договору. Для цього власники повинні прийняти відповідне рішення й оформити його належним чином. За необхідності про зміни, що відбулися, слід повідомити держреєстратора, податковий орган і замінити картку з підписами в установі банку.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
13.08.2025
Табелювання працівників в окремих ситуаціях
У статті розглянуто не врегульовані законодавством особливості заповнення Табеля обліку використання робочого часу в окремих ситуаціях.  Роботодавці зобов’язані забезпечувати достовірний облік виконуваної працівниками роботи. З цією метою ведеться Табель обліку використання робочого часу....
25.07.2025
Представник працівників: навіщо потрібен та як обрати?
На вашому підприємстві немає профспілкової організації? Тоді дізнайтеся, з ким роботодавець повинен погоджувати окремі питання трудового законодавства (порядок оплати праці, складання графіку відпусток тощо). Трудовим законодавством передбачено, що в тих випадках, коли на підприємстві немає первинно...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
17.09.2025
Як оплачувати відрядження працівника, якому встановлено неповний робочий час
У статті розповімо, як розрахувати середньоденний і денний заробіток для оплати днів відрядження працівника, якому встановлено неповний робочий час. Розглянемо, чи впливатиме на розмір оплати часу відрядження встановлення працівнику неповного робочого часу. Як оплачуються дні відрядження? Нагадаємо...
17.09.2025
Чи можна направити у відрядження надомних і дистанційних працівників?
У статті нагадаємо, хто є надомними та дистанційними працівниками, та розповімо, чи можна відправляти їх у службові відрядження. Сьогодні дедалі більше компаній використовують гнучкі форми зайнятості – надомну та дистанційну роботу. У зв’язку із цим у роботодавців виникає логічне запитан...
16.09.2025
Авансовий звіт: форма, строки, порядок заповнення, зразки
У статті розповімо, коли потрібно складати Звіт про використання коштів/електронних грошей, виданих на відрядження або під звіт, які строки його подання та правила заповнення. Основні зміни щодо авансового звіту відбулися ще у 2023 році: було оновлено його форму та випадки обов’язкового застос...
Кращі матеріали