Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи може підприємець звільнити працівника за скороченням штатів?

Підприємець у власному приміщенні займався виробництвом товарів. Попит на вироблювані товари впав, і підприємець вирішив скоротити виробництво товарів, а частину приміщення здати в оренду під склад. У зв'язку із цим необхідно звільнити частину працівників. Як підприємцю краще вчинити: звільнити працівників за скороченням штатів чи з інших підстав?

Ми розповімо, як можна звільнити працівників у такій ситуації. А потім підприємець вирішить, який варіант йому вибрати.

Трудові відносини між найманим працівником і роботодавцем (підприємством або підприємцем) регулюються нормами КЗпП (ст. 3 КЗпП). Трудовий договір – це угода між працівником і роботодавцем, за якою працівник зобов'язується виконувати роботу, визначену трудовим договором, із підпорядкуванням внутрішньому трудовому розпорядку, а роботодавець зобов'язується виплачувати працівнику заробітну плату та забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором, та угодою сторін (ст. 21 КЗпП).

Як бачите, КЗпП передбачає однакові права та обов'язки і для роботодавця-підприємства і для роботодавця-підприємця як сторони трудового договору.

Підстави для припинення трудового договору також установлені КЗпП. Зокрема, трудовий договір між працівником і роботодавцем може бути розірваний із різних причин, наприклад:

  • за угодою між працівником і роботодавцем (п. 1 ст. 36 КЗпП);
  • з ініціативи працівника (ст. 38 КЗпП);
  • з ініціативи роботодавця (ст. 40 КЗпП). Наприклад, у зв'язку зі зміною в організації виробництва і праці, скорочення чисельності або штату працівників (п. 1 ст. 40 КЗпП).
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
11.11.2025
Припинення трудових відносин у разі ліквідації підприємства
Ліквідація підприємства є підставою для припинення трудових відносин із працівниками підприємства. Розглянемо, як має діяти роботодавець у такому разі та які норми трудового права мають бути враховані для запобігання трудовим спорам з працівниками. Ліквідація підприємства є підставою для припинення ...
14.10.2025
Колективний договір: уточнюємо умови
У даній консультації розглянемо загальні правила, яких слід дотримуватись при укладенні колективного договору.  Строк дії колективного договору законодавством не передбачено. Однак на практиці колективний договір укладають на один або два роки. У кінці року, навіть якщо строк дії цього док...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Кращі матеріали