Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Колдоговір: коли потрібно укладати новий або вносити зміни

Правила укладання колдоговорів установлені гл. II КЗпП, а також Законом від 01.07.1993 № 3356-XII «Про колективні договори та угоди» (далі – Закон № 3356). Спираючись на ці правила, відповімо на запитання наших читачів. Нагадаємо, що сторонами колдоговору є роботодавець та працівники.


З якого моменту припиняється дія колдоговору?

На підприємстві укладено колективний договір, строк його дії – до конца 2022 року. Діятиме цей колдоговір і в 2023 році чи потрібно укладати новий?

Статтею 17 КЗпП та ст. 9 Закону № 3356 передбачено, що колодоговір набуває чинності з дня його підписання сторонами чи іншого дня, зазначеного в договорі. А після закінчення строку дії колдоговір продовжує діяти доти, доки сторони не укладуть новий або не переглянуть чинний, якщо інше не передбачено самим договором.

Тому якщо у колдоговорі не передбачено інше, то колдоговір, строк дії якого минає 31.12.2022, залишається чинним.

Майте на увазі! Якщо у сторін немає необхідності укласти новий колдоговір, можна працювати за старим, він залишатиметься чинним до того часу, поки сторони не захочуть укласти новий (або змінити умови чинного).

Чи потрібно укладати новий колдоговір у разі перейменування та реорганізації підприємства?

Хочемо поміняти назву нашої фірми, а в майбутньому – реорганізувати підприємство. Чи потрібно у цих вападках укладати новий колдоговір?

Колдоговір зберігає свою дію у разі зміни найменування роботодавця, від імені якого укладено колдоговір (ст. 17 КЗпП, ст. 9 Закону № 3356). Тому після перейменування підприємства не потрібно переукладати колдоговір.

Якщо ж відбувається реорганізація підприємства, то умови колдоговору діють протягом строку, на який його укладено, проте не більше одного року з моменту реорганізації, якщо сторони не домовилися про інше.

Як унести зміни до чинного колдоговору?

Плануємо внести зміни до деяких умов нашого колдоговору. Як правильно оформити такі зміни і чи потрібно їх реєструвати?

Зміни та доповнення можна вносити до чинного колдоговору за взаємною угодою сторін у порядку, визначеному колдоговором (ст. 14 Закону № 3356).

Отже, для початку ви повинні вивчити умови вашого колдоговору, а саме подивитися, що там сказано стосовно внесення змін до нього. І далі діяти у зазначеному порядку.

Як правило, зміни вносяться в тому самому порядку, у якому укладається колдоговір. Тобто, спочатку готується проєкт змін до договору, цей проєкт обговорюється у трудовому колективі, потім виноситься на розгляд загальних зборів (конференції) трудового колективу (ст. 13 Закону № 3356). Затверджений трудовим колективом проєкт змін підписують уповноважені представники сторін (від імені роботодавця та від імені працівників).

Для того щоб оформити зміни, ви можете підготувати та затвердити:

  • або додаток до колдоговору, де зазначити, які пункти додано до договору, а які пункти договору змінено, та навести нову редакцію цих пунктів;
  • або нову редакцію колдоговору.

Сам колективний договір, а також зміни та доповнення до нього підлягають повідомчій реєстрації місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування (ст. 15 КЗпП, ст. 9 Закону № 3356).

На замітку! Порядок повідомчої реєстрації галузевих (міжгалузевих) та територіальних угод, колективних договорів затверджено постановою КМУ від 13.02.2013 № 115 (далі – Порядок № 115). Така реєстрація проводиться з метою оприлюднення інформації про укладення договорів, унесення до них змін та доповнень.

Тому після підписання змін уповноваженими представниками сторін слід звернутися до реєструючого органу (райдержадміністрації чи виконкому сільської, селищної, міської ради).

Повідомлення про реєстрацію здійснюється протягом 14 робочих днів після подання документів на реєстрацію (п. 5 Порядку № 115). Документи можна подати як у паперовій, так і в електронній формі (п. 2 Порядку № 115).

Для реєстрації змін до колдоговору треба подати (п. 2 Порядку № 115):

1) супровідний лист;

2) один примірник змін разом із додатками (за наявності) у вигляді (залежно від обраної форми подання документів):

  • оригіналу паперового документа з прошитими та пронумерованими сторінками;
  • оригіналу електронного документа з пов’язаними з ним кваліфікованими електронними підписами;
  • електронної копії оригіналу паперового документа (фотокопії), засвідченого кваліфікованою електронною печаткою.

Майте на увазі! Коли складатимете зміни до колдоговору, не забудьте, що забороняється включати до нього умови, які погіршують становище працівників порівняно із чинним законодавством (ст. 5 Закону № 3356).

Також хочемо підказати роботодавцеві, що на період дії воєнного стану окремі положення колдоговору можуть бути призупинені за ініціативою роботодавця (ст. 11 Закону від 15.03.2022 № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», далі – Закон № 2136).

У цьому випадку Мінекономіки рекомендує роботодавцям перед прийняттям такого рішення провести консультації з представниками працівників, а також проінформувати працівників про прийняте рішення (див. коментар Мінекономіки до Закону № 2136).

Що загрожує роботодавцеві, якщо колдоговір не був укладений?

На нашому підприємстві колдоговір не укладався. Побоюємося, що органи Держпраці можуть нас за це покарати. Які штрафи можуть застосувати до підприємства за відсутність колдоговору?

Ситуація тут така. За законом колдоговір зобов’язані укладати всі підприємства, які використовують працю найманих працівників (ст. 11 КЗпП, ст. 2 Закону № 3356). Проте відповідальність за відсутність колдоговору на законодавчому рівні не встановлено.

Цей момент підкреслює Мінпраці у листі від 07.04.2006 № 2411/0/14-06/18, зазначаючи, що колодоговір укладається на добровільних засадах між роботодавцем та працівниками.

Нагадаємо, що відповідальність у сфері колдоговорів передбачена за такі порушення, як:

  • ухилення від участі у переговорах про укладення, зміну або уточнення колдоговору (ст. 411 КУпАП);
  • порушення або невиконання умов колдоговору (ст. 422 КУпАП);
  • ненадання інформації, необхідної для ведення колективних переговорів та здійснення контролю за виконанням колдоговорів (ст. 423 КУпАП).

А от за відсутність на підприємстві колдоговору відповідальності немає.

Однак це зовсім не означає, що на практиці колдоговір укладати не потрібно. У його укладенні зацікавлені обидві сторони – і працівники, і роботодавці.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 2
Відсортовано:
Зміст
Статті за темою
10.09.2025
Документальне підтвердження витрат на відрядження
У статті докладно розповіли про те, які саме документи мають бути для підтвердження витрат у відрядженні. Витрати, понесені підзвітною особою у відрядженні, мають бути документально підтверджені. Інакше або у працівника виникне оподаткований дохід, або просто роботодавець не відшкодовуватиме такі ви...
09.09.2025
Як оподатковується сума компенсації за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб?
Розглянуто, чи нараховуються податки на суму компенсації за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб. Підприємство прийняло на роботу внутрішньо переміщену особу. Чи нараховувати податки на суму отриманої компенсації за її працевлаштування? Розглянемо це питання детально. Порядок компенсації за ...
08.09.2025
Вихідна допомога при звільнені: розмір, розрахунок, оподаткування
Як відомо, у день звільнення працівника роботодавець зобов’язаний виплатити всі належні йому суми, зокрема зарплату за відпрацьований час та інші виплати за час роботи, грошову компенсацію за невикористану відпустку та, звісно, вихідну допомогу, якщо це передбачено законодавством чи колдоговор...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
10.09.2025
Документальне підтвердження витрат на відрядження
У статті докладно розповіли про те, які саме документи мають бути для підтвердження витрат у відрядженні. Витрати, понесені підзвітною особою у відрядженні, мають бути документально підтверджені. Інакше або у працівника виникне оподаткований дохід, або просто роботодавець не відшкодовуватиме такі ви...
09.09.2025
Як оподатковується сума компенсації за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб?
Розглянуто, чи нараховуються податки на суму компенсації за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб. Підприємство прийняло на роботу внутрішньо переміщену особу. Чи нараховувати податки на суму отриманої компенсації за її працевлаштування? Розглянемо це питання детально. Порядок компенсації за ...
08.09.2025
Вихідна допомога при звільнені: розмір, розрахунок, оподаткування
Як відомо, у день звільнення працівника роботодавець зобов’язаний виплатити всі належні йому суми, зокрема зарплату за відпрацьований час та інші виплати за час роботи, грошову компенсацію за невикористану відпустку та, звісно, вихідну допомогу, якщо це передбачено законодавством чи колдоговор...
Кращі матеріали