Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як установити режим неповного робочого часу

20.03.2017

Для скорочення зайвих витрат на оплату праці роботодавці установлюють режим неповного робочого часу. Як правильно це зробити, розповімо у даній консультації.

Установлення за ініціативою роботодавця

Через зменшення кількості та обсягу замовлень на виконання підрядних робіт підприємство хоче встановити для працівників режим неповного робочого часу. Чи може підприємство зробити це зі своєї ініціативи? Як оформити зміну режиму роботи?

Увести режим неповного робочого часу зі своєї ініціативи підприємство може тільки в разі змін в організації виробництва та праці.

Режим роботи – це істотна умова праці працівника. Тому про зміну режиму роботи – уведення неповного робочого часу – роботодавець зобов’язаний під підпис попередити працівника за 2 місяці (ч. 3 ст. 32 КЗпП).

Якщо працівник не погодиться працювати на умовах неповного робочого часу, тоді після закінчення строку попередження трудовий договір із ним припиняється на підставі п. 6 ст. 36 КЗпП (лист Мінсоцполітики України від 15.07.11 р. № 195/13/1334).

Формулювання повідомлення може бути таким: «ТОВ «Лайма» повідомляє, що з 23.01.17 р. вам установлюється режим неповного робофчого часу: робочі дні – понеділок, середа, п’ятниця, тривалість щоденної роботи – 6 годин на день із 8.30 до 15.30, час відпочинку – з 12.30 до 13.30; вихідні дні – вівторок, четвер, субота, неділя. Оплата буде здійснюватися за фактично відпрацьований час виходячи з окладу, установленого штатним розписом. Про свою згоду або незгоду працювати у вищевказаних умовах із 23.01.17 р. ви можете письмово повідомити у відділ персоналу в строк по 20.01.17 р. включно. У разі відсутності вашої письмової згоди на роботу у вищевказаних умовах ви будете звільнені 23.01.17 р. на підставі п. 6 ст. 36 КЗпП».

Нагадаємо, що повна (нормальна) тривалість робочого часу працівника не може перевищувати 40 годин на тиждень незалежно від того, який робочий графік установлено працівнику: 5чи 6-денний робочий тиждень або змінний графік роботи (ч. 1 ст. 50, ст. 52 КЗпП). Щомісячна норма тривалості робочого часу залежить від кількості робочих, святкових або вихідних днів у кожному місяці.

За узгодженням між сторонами працівнику може бути встановлений неповний робочий час у вигляді (ст. 56 КЗпП):

  • неповного робочого дня (наприклад, при 5-денному робочому тижні працівник буде працювати щодня 6 годин замість 8);
  • неповного робочого тижня (наприклад, при 6-денному робочому тижні працівник буде працювати 2 дні на тиждень замість 6);
  • неповних робочого дня і тижня (наприклад, при 5-денному робочому тижні працівник буде працювати 3 дні по 4 години на день замість 5 днів по 8 годин).

Оформити введення режиму неповного робочого часу слід наказом (розпорядженням). Формулювання наказу (розпорядження) про введення режиму неповного робочого часу з ініціативи підприємства може бути таким:

«У зв’язку зі змінами в організації виробництва і праці встановити з 23.01.17 р. водію Болдиренку Володимиру Олександровичу неповний робочий день із тривалістю щоденної роботи 6 годин на день (з 8.30 до 15.30, час відпочинку з 12.30 до 13.30) із робочими днями – понеділок, середа, п’ятниця, вихідними днями – вівторок, четвер, субота, неділя. Оплата буде здійснюватися за фактично відпрацьований час виходячи з окладу, установленого штатним розписом».

Установлення на прохання працівників

На підприємстві встановлено 5-денний робочий тиждень із двома вихідними днями (субота та неділя). У зв’язку зі скороченням обсягу замовлень підприємство фактично працює 3 дні на тиждень – понеділок, вівторок, середа. Чи можуть працівники на законних підставах не виходити на роботу у два робочих дні, що залишилися (четвер і п’ятницю), і використовувати цей час на свій розсуд?

Так, якщо для них буде встановлений режим неповного робочого часу.

Якщо працівники хочуть вийти з такою ініціативою, вони повинні подати роботодавцю заяви про встановлення їм режиму неповного робочого часу. Заява подається кожним працівником, який бажає працювати в такому режимі.

Формулювання заяви буде таким: «Прошу встановити мені з 24.01.17 р. режим неповного робочого часу у вигляді неповного робочого тижня з робочими днями – понеділок, вівторок, середа, вихідними днями – четвер, п’ятниця, субота, неділя».

Оформити введення режиму неповного робочого часу слід наказом (розпорядженням). Такий наказ (розпорядження) можна видати стосовно як одного працівника, так і відразу декількох. Формулювання наказу (розпорядження) про введення режиму неповного робочого часу з ініціативи працівника буде таким:

«Установити з 24.01.17 р. завідувачу гаража Митроченкову Андрію Костянтиновичу неповний робочий тиждень із робочими днями – понеділок, вівторок, середа, вихідними днями – четвер, п’ятниця, субота, неділя. Оплата буде здійснюватися згідно з фактично відпрацьованим часом виходячи з окладу, установленого штатним розписом».

Висновки

Режим неповного робочого часу може бути встановлений як за ініціативою роботодавця, так і на прохання працівників.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 2
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
27.05.2025
Середня зарплата для бронювання працівників: як визначати
Щоб отримати статус критично важливого, підприємство має відповідати встановленим критеріям, один із яких стосується розміру середньої зарплати. Як визначити цей показник та які виплати враховуються для його обчислення, читайте у статті. Щоб отримати статус критично важливого, підприємство має відпо...
08.05.2025
Повернення працівника на роботу після військової служби: дії роботодавця
У статті розглянемо, як роботодавцеві оформити повернення працівника на роботу після його звільнення з військової служби. На сьогодні частішають випадки, коли мобілізований працівник звільняється з військової служби та повертається на роботу. Тож у цій статті розповімо: як діяти роботодавцю в раз...
06.05.2025
Чи включати до стажу для щорічної відпустки період, коли роботодавець виплачував кошти мобілізованому працівнику?
Під час воєнного стану багато роботодавців продовжують підтримувати своїх мобілізованих працівників, виплачуючи їм кошти, наприклад, середній заробіток або інші компенсації. За таких обставин виникає запитання: чи зараховується період, коли роботодавець виплачував кошти мобілізованому працівнику, до...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
27.06.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
Нове
01.07.2025
Діюче підприємство починає формувати резерв відпусткових: які наслідки
У статті надано рекомендації, як почати формувати резерв у разі його неформування через помилку та в разі переходу з мікропідприємств у малі.Часто підприємства, які раніше нехтували своїм обов'язком створювати резерв, вирішують зробити це з початку звітного року. Але стартувати треба правильно, адже...
27.06.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
27.06.2025
Виробнича практика студентів закладів вищої освіти та її оформлення
Із статті ви дізнаєтесь, як має проходити виробнича практика студентів закладів вищої освіти та чи можна оформити трудові відносини зі студентом-практикантом. Проходження практики студентами закладів вищої освіти дещо відрізняється від проходження практики учнями закладів професійної освіти. У статт...
Кращі матеріали