Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як зробити оплату праці ефективною

26.08.2019

Управлінський облік: бюджетування, управління дебіторською та кредиторською заборгованістю, прогнозний баланс

«Кадри вирішують усе!» Цей лозунг, який ми часто чули за радянських часів, залишається актуальним і зараз. А тому завдання будь-якого роботодавця (від малого підприємства до транснаціональної компанії) – залучити найкращі кадри, але при цьому не нести зайвих витрат на їх утримання. На практиці це реалізується через упровадження ефективних форм оплати праці.

Керівники підприємств постійно думають, як збільшити кількість клієнтів (у першу чергу – найвигідніших) та утримати їх. Але вкрай рідко замислюються над тим, чому цей талановитий працівник повинен працювати саме на їх компанію.

Для утримання клієнтів ми перебудовуємо стратегії. Для утримання найкращих працівників рідко застосовуємо певні заходи. Час забути тезу, що до всіх людей треба ставитись однаково. Різні люди роблять різні внески. Оплачувати потрібно не вихід навіть найкращих спеціалістів на роботу, а конкретні результати. Розмір оплати залежить не від назви посади або теоретичних знань працівника, а від практичної корисності цього працівника для підприємства (від його внеску).

Перш ніж обрати форму оплати праці, підприємству необхідно розробити систему оцінювання таких внесків. Ця система є досить залежною від сфери діяльності компанії, проте в будь-якому разі слід визначити:

  • яким чином буде оцінюватися внесок працівника – запровадження шкали балів, коефіцієнтів, відсотків від якогось показника та ін. Система оцінювання повинна бути зрозумілою кожному працівнику, щодо якого вона застосовуватиметься;
  • внесок яких працівників (залежно від посади, місця роботи) може бути оцінений індивідуально, а яких – у складі внеску колективу. Якщо внесок оцінюється у складі внеску колективу, необхідно додатково розробити шкалу оцінки внеску кожного працівника в загальний результат роботи такого колективу (коефіцієнти розподілу, система балів тощо);
  • на які саме результати діяльності підприємства безпосередньо впливають працівники, зайняті на окремих посадах або ділянках роботи. Наприклад, персонал, зайнятий виробництвом – це кількість та якість продукції; персонал, зайнятий обслуговуванням виробництва, та відділ постачання – це зменшення або відсутність простоїв; відділ збуту – обсяг продажів, вчасне відвантаження продукції покупцям і т. д. Не застосовуйте чинники, на які працівник впливає опосередковано, – виконавцям складно буде зрозуміти, за що саме вони отримують зарплату;
  • які чинники не залежать від працівників, але впливають на зниження результатів їх діяльності (несприятливі погодні умови; застаріле обладнання на окремих дільницях та ін.), та розробити систему коригування результатів робіт за наявності таких чинників. Наприклад, норма виробітку працівника, що працює на застарілому обладнанні, установлюється на 20% нижче від норми виробітку для модернізованого цеху.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
13.11.2025
Відпустка в разі смерті рідних: на скільки днів надається та як оформити
Роз’яснюємо, на скільки днів можна надавати працівникам неоплачувану відпустку у разі смерті рідних та як її оформлювати. Практична ситуація У працівника помер батько. На підставі яких законодавчих норм і на скільки днів можна надати йому відпустку та як це оформити? У такій ситуації праців...
11.11.2025
Індексація зарплати в листопаді 2025 року
У статті викладено особливості проведення індексації зарплати в листопаді 2025 року та наведено декілька практичних прикладів. Уже п’ять місяців поспіль коефіцієнти індексації не змінюються. 2025 року право на індексацію виникло лише в липні – для тих працівників, яким не підвищували окл...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
23.10.2025
Інвентаризація кредиторської та дебіторської заборгованості
У статті розповімо про особливості проведення інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей підприємства. Інвентаризація розрахунків підприємства є одним з етапів суцільної інвентаризації, яка проводиться перед складанням річної фінансової звітності. Інвентаризація дебіторської та кре...
Нове
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Кращі матеріали