Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як можна покарати працівника за несвоєчасну здачу авансового звіту?


Перед відрядженням співробітникові був виданий аванс на оплату авіаквитків, готелю та на добові витрати. Авансовий звіт він приніс до бухгалтерії тільки через місяць після повернення з відрядження. Який захід відповідальності можна застосувати до такого працівника?


Згідно з трудовим законодавством до працівника, який не відзвітував вчасно за відрядження, можна застосувати дисциплінарну відповідальність у вигляді догани. А податкове законодавство дозволяє роботодавцеві визнати виданий аванс надмірно витраченими коштами й утримати з нього ПДФО та військовий збір.

Давайте уточнимо, у які строки відряджений зобов'язаний відзвітувати перед бухгалтерією.

Перед виїздом у відрядження працівникові видається аванс у межах витрат на проїзд (туди і назад), наймання житлового приміщення і добових (ст. 121 КЗпП). Після повернення з відрядження працівник повинен відзвітувати про витрачені кошти. Звіт необхідно здати до закінчення 5-го банківського дня, що настає за днем завершення відрядження. Якщо співробітник надмірно витратив кошти, він зобов'язаний повернути їх у касу або перерахувати на рахунок підприємства (пп. 170.9.2 Податкового кодексу, далі – ПК).

У разі коли витрати на відрядження були оплачені з використанням корпоративних платіжних карток (далі – КПК), дорожніх, банківських, іменних чеків, інших платіжних документів, співробітник подає звіт і повертає надмірно витрачену суму в такі строки (пп. 170.9.3 ПК):

  • до закінчення 3-го банківського дня після завершення відрядження – якщо він отримував і витрачав готівку з КПК;
  • до 10 банківських днів – якщо він провадив безготівкові розрахунки за допомогою КПК;
  • не більше 20 банківських днів – якщо він провадив безготівкові розрахунки за допомогою КПК і роботодавець дав свою згоду на продовження строку здачі звіту.

Разом зі звітом працівник подає оригінали документів, що підтверджують суму здійснених у відрядженні витрат.

Якщо встановлені для подання звіту строки минули, а ваш співробітник не здав авансовий звіт, то виданий на відрядження аванс уважається надмірно витраченими коштами (п. 170.9 ПК). Простіше кажучи – перевитратою. На підставі пп. 170.9.1 ПК роботодавець повинен утримати ПДФО і військовий збір із «суми перевитрати». Це можна зробити за рахунок будь-якого оподатковуваного доходу працівника (після його оподаткування) за відповідний місяць. А якщо місячного доходу буде недостатньо – за рахунок доходів наступних звітних місяців (до повної сплати податку).

Як бачите, згідно з нормою ПК підприємство зобов'язане виконати функції податкового агента: утримати і перерахувати податок до бюджету без згоди працівника.

Проте при цьому необхідно взяти до уваги правила ст. 127 КЗпП. Утримання із зарплати для погашення виданого авансу робити можна, але тільки за умови, що співробітник не оспорює підставу й розмір утримання. У разі згоди працівника підприємству треба видати наказ про утримання із зарплати. Цей наказ треба видати протягом місяця після закінчення строку, установленого для подання звіту і повернення залишку авансу (див. вище).

Необхідно також пам'ятати, що при кожній виплаті зарплати загальний розмір усіх відрахувань не може перевищувати 20 % місячного заробітку працівника (ст. 128 КЗпП).

Якщо ж працівник не згоден з підставою та/або розміром утримань, тоді для вирішення питання підприємству доведеться звертатися до суду.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
16.10.2025
Перебування у відрядженні: як підтвердити фактичну кількість днів
Вимога щодо наявності одного чи декількох документальних доказів перебування особи у відрядженні часто є проблемою для бухгалтера. Особливої гостроти вона набуває, якщо працівник направляється у відрядження на автомобілі. Адже в такому разі може не бути жодних документів, що підтверджують проїзд та/...
16.10.2025
Особисті та корпоративні платіжні картки у відрядженні: нюанси застосування
У статті розглянуто переваги застосування особистих і корпоративних платіжних карток у відрядженні, особливості їх застосування, проведення розрахунків і звітування про витрачені кошти. Застосування платіжних карток – зручний та безпечний інструмент розрахунків, який дозволяє підприємствам опе...
23.09.2025
Які дії роботодавця в разі неповернення заброньованого працівника з-за кордону?
У відповіді на запитання з’ясовуємо, як діяти роботодавцю, якщо заброньований працівник не повертається із закордонної відпустки. Практична ситуація Заброньований працівник не повернувся із закордонної відпустки, повідомивши через месенджер, що не планує повертатися в Україну найближчим часом...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
23.10.2025
Інвентаризація кредиторської та дебіторської заборгованості
У статті розповімо про особливості проведення інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей підприємства. Інвентаризація розрахунків підприємства є одним з етапів суцільної інвентаризації, яка проводиться перед складанням річної фінансової звітності. Інвентаризація дебіторської та кре...
Нове
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Кращі матеріали