Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Інваліди в роботодавця: як уберегти себе від помилок?

11.10.2017

Акценти цієї статті:

  • коли роботодавець зобов'язаний зареєструватися у Фонді захисту інвалідів (далі – Фонд);
  • які помилки часто допускаються при розрахунку середньооблікової чисельності штатних працівників для подальшого розрахунку квоти за інвалідами;
  • які інваліди не потрапляють у квоту;
  • ризиковані довідки МСЕК;
  • різні ставки ЄСВ для інвалідів у роботодавця-юрособи та роботодавця-фізособи;
  • різне відображення інвалідів у звіті з ЄСВ у роботодавця-юрособи та роботодавця-фізособи.

Норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів передбачено ст. 19 Закону від 21.03.91 р. № 875-XII (далі – Закон № 875). Цей норматив зобов'язані виконувати роботодавці, у яких чисельність основних працівників становить не менше 8 чоловік. Розповімо, що необхідно робити на практиці та які помилки найчастіше допускають роботодавці в питанні працевлаштування інвалідів.

Взяття на облік у Фонді

Чисельність основних співробітників – це кількість найманих працівників без сумісників. А наймані працівники – це ті співробітники, з ким укладено трудовий договір.

Як тільки чисельність основних співробітників досягне 8 чоловік, роботодавець зобов'язаний зареєструватися у Фонді. Це потрібно зробити до 1 лютого наступного року.

Реєстрація роботодавця у Фонді проводиться відповідно до постанови КМУ від 31.01.07 р. № 70 «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні».

Контроль за середньообліковою чисельністю штатних співробітників

Помилкою роботодавця може бути неправильний розрахунок середньооблікової чисельності штатних працівників. Одна із причин – неправильне округлення. Щоб не допускати тут помилок, рекомендуємо скористатися роз'ясненнями щодо правильності округлення як середньооблікової чисельності штатних працівників, так і середньооблікової чисельності інвалідів (див. спільний лист Фонду та Мінсоцполітики від 26.03.07 р. № 1/6-172).

Також не забувайте, що порядок розрахунку середньооблікової чисельності працівників, а також інвалідів установлено п. 3.2 Інструкції, затвердженої наказом Держкомстату від 28.09.05 р. № 286 (лист Фонду від 28.02.07 р. № 1/6-110, далі – Лист № 1/6-110).

Підставою для такого розрахунку є Табель обліку робочого часу (див. «Табель обліку використання робочого часу: відповіді на актуальні запитання»).

Не всякий інвалід потрапляє у квоту

Ще одна помилка роботодавця: неправильне застосування норм законодавства та роз'яснень Фонду про вплив на квоту тієї або іншої категорії інвалідів. Наприклад, не можна віднести до квоти інвалідів-сумісників (Лист № 1/6-110), зате інваліди-пенсіонери, оформлені за основним місцем роботи, у квоту потрапляють (лист Фонду від 08.09.08 р. № 1/8-89/06).

Наявність довідок МСЕК і різні ставки ЄСВ

Припустимо, інвалід подав своєму роботодавцю довідку МСЕК зі строком дії «безстроково». Такого працівника-інваліда можна вважати «ідеальним»: він точно входить у квоту, штрафи за помилку вам не загрожують.

А от якщо строк дії такої довідки має конкретну дату, тоді потрібен контроль. Наприклад, довідка застаріла. Але цей момент випустили з уваги, інваліда враховували у квоті, а також застосовували знижену ставку ЄСВ у розмірі 8,41 % (ми говоримо про роботодавця-юрособу, оскільки для роботодавця-підприємця, на жаль, не передбачене застосування зниженої ставки ЄСВ). А коли людина пішла на МСЕК за новою довідкою, її там визнали здоровою і зняли призначену раніше групу інвалідності.

Або інвалід затяг із переоформленням довідки. У результаті строк дії старої довідки минув, а нову йому видали через якийсь час. Тобто утворився часовий розрив між старою та новою довідками.

Ще один важливий момент. Згідно з п. 7 розд. ІІІ Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Мінфіну від 20.04.15 р. № 449, роботодавці-юрособи можуть застосовувати знижену ставку ЄСВ (8,41 %) з дати отримання засвідченої копії довідки МСЕК. Тут же сказано, що завірити копію довідки зобов'язаний сам роботодавець. Тому не забувайте вчасно завіряти копію довідки про інвалідність, яку приносить працівник.

Слід зауважити, що до роботодавців-фізосіб застосували «батіг»: їх зрівняли в обов'язках із роботодавцями-юрособами щодо дотримання інвалідної квоти. Але при цьому забули видати «пряник» у вигляді зниженої ставки ЄСВ. І оскільки такий роботодавець зобов'язаний застосовувати ставку 22 %, наслідки такого застосування він відчує у вигляді чергового «батога». У цьому випадку йдеться про донарахування ЄСВ до МЗП, оскільки таке донарахування прямо пов'язане зі ставкою ЄСВ 22 % і не відноситься до ставки ЄСВ 8,41 %.

Тепер скажемо про відображення інвалідів у звітності з ЄСВ. Тут теж є відмінності, які залежать від того, хто є роботодавцем. Якщо роботодавець – юрособа, то в таблиці 6 Звіту з ЄСВ (реквізит 9 «Код категорії ЗО») необхідно вказати 2, а якщо роботодавець – фізособа, тоді треба вказати 1. При цьому в шапку таблиці 1 автоматично потрапить кількість інвалідів у звітному періоді в роботодавця-юрособи, а от роботодавцю-фізособі необхідно буде вручну проставити кількість у нього працівників-інвалідів.

Київське міське відділення Фонду у своєму листі від 19.06.08 р. № 03-02/280 проводило аналіз характерних порушень вимог Закону № 875, виявлених співробітниками Фонду в ході перевірок. Серед порушень виділяють такі:

  • роботодавці включають сумісників у розрахунок середньооблікової чисельності штатних працівників;
  • при розрахунку середньооблікової чисельності інвалідів указують фактичну чисельність (наприклад, тих, із ким у звітному році були укладені трудові договори), а не виводять середньооблікову чисельність;
  • при розрахунку середньорічної заробітної плати штатного співробітника вказують середньомісячну, а не середньорічну;
  • несвоєчасно подають або взагалі не подають Фонду звіт за формою № 10-ПІ «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів» (подається до 1 березня року, що настає за звітним).

Креатив-2017, або Черговий «батіг» для роботодавців

Держпраці на своєму сайті оприлюднило проект постанови КМУ «Про внесення змін до постанови КМУ від 31.01.07 р. № 70».

Даним проектом передбачається, що перевірки з питань працевлаштування інвалідів будуть проводитися інспекцією з праці (замість інспекторів Фонду).

Але це ще не все. Автори проекту пропонують кардинально новий механізм визначення середньооблікової чисельності штатних співробітників.

Так, при розрахунку повинна враховуватися повнота відпрацьованого часу для співробітників з інвалідністю, прийнятих або переведених на неповний робочий час. Таких співробітників повинні включати в середньооблікову чисельність пропорційно до відпрацьованого часу. Це обмеження не торкнеться випадків, коли робота на умовах неповного робочого часу рекомендована МСЕК.

З усього сказаного вище напрошується такий висновок. Держпраці вирішило перетягнути ковдру на себе в частині «вирішення» проблеми чисельності інвалідів і поповнення бюджету штрафними санкціями. Судячи з усього, їх перевірки (якщо проект стане законом) будуть набагато результативніші, ніж перевірки Фонду.

А роботодавцям варто задуматися вже зараз над проблемою виконання квоти за інвалідами і заздалегідь виконати необхідні дії. Не забувайте, час летить швидко. Встигніть переглянути наявність документів, правильність розрахунку середньооблікової чисельності співробітників та інвалідів. У разі необхідності виправте помилки та постарайтеся уникнути негативних для себе наслідків. Перечитайте листи Фонду, у них багато корисної інформації, з якої вам треба просто зробити правильний висновок.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
02.07.2025
Оплата практики учнів закладів професійної освіти та керівників практики
Практика учнів закладів професійної освіти в деяких випадках є оплачуваної, та керівник практики на підприємстві також має отримати відповідну оплату. Які є умови для оплати практики та як це відобразити у звітності, розповімо у статті.  Щодо оплати часу виробничої практики учнів професійного н...
02.07.2025
Практика учнів закладів професійної освіти на підприємстві та її оформлення
Виробничу практику учні закладів професійної освіти, як правило, проходять на підприємствах. Порядок оформлення та умови проходження такої практики мають свої особливості, про які ми розповідаємо у статті  Виробнича практика учнів закладів професійної освіти є невід’ємною частиною навчаль...
01.07.2025
Діюче підприємство починає формувати резерв відпусткових: які наслідки
У статті надано рекомендації, як почати формувати резерв у разі його неформування через помилку та в разі переходу з мікропідприємств у малі.Часто підприємства, які раніше нехтували своїм обов'язком створювати резерв, вирішують зробити це з початку звітного року. Але стартувати треба правильно, адже...
Кращі матеріали