Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Лікарняний листок видано за кордоном: чи є право на декретні в Україні?

Працівниця підприємства, громадянка України, тимчасово виїхала за кордон за сімейними обставинами і продовжує працювати на підприємстві в дистанційному доступі. У зв'язку з вагітністю та пологами вона отримала за кордоном лікарняний листок. Чи має право така співробітниця-надомниця на допомогу по вагітності та пологах в Україні?

Щоб відповісти на це запитання, треба розібратися з порядком оплати праці цієї працівниці та з'ясувати, чи відноситься вона до категорії застрахованих осіб. Для цього звернемося до Положення про умови праці надомників, затвердженого постановою Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС від 29.08.81 р. № 275/17-99 (далі – Положення № 275). Зазначимо, що в Україні діють тільки ті його норми, які не суперечать нинішньому законодавству (див. лист Мінсоцполітики від 29.04.16 р. № 245/13/116-16, далі – Лист № 245).

Отже, згідно з Положенням № 275:

  • надомниками вважаються особи, які уклали з підприємством трудовий договір про виконання роботи вдома з матеріалів і з використанням знарядь та засобів праці, які виділяються підприємством або придбані за рахунок коштів підприємства (п. 1 розд. І);
  • на них поширюється законодавство про працю та соціальне страхування в порядку, установленому законодавством (п. 2 розд. І);
  • оплата праці надомників здійснюється, як правило, за відрядними розцінками за фактично виконану роботу або вироблену продукцію, що відповідає вимогам, які пред’являються до її якості (п. 13–17 розд. IV). Але не буде вважатися порушенням законодавства оплата праці надомників виходячи з відпрацьованого часу, якщо є можливість вести облік цього часу. Крім того, керівництво підприємства може заохочувати надомників у вигляді винагороди за підсумками роботи за певний період;
  • як і ті, хто працює на території підприємства, вони мають право на щорічні основну та додаткову відпустки (п. 18 розд. V).

Як роз'яснює Мінсоцполітики в Листі № 245, на підприємстві не ведеться табель обліку робочого часу надомників, праця яких оплачується за відрядними розцінками, оскільки надомники розподіляють робочий час на свій розсуд (абзац третій п. 16 розд. ІV Положення № 275). Якщо ж оплата їх праці прямо залежить від відпрацьованого часу, то табель на таких співробітників необхідно вести.

Висновок: працівники можуть бути прийняті або в подальшому переведені на надомну роботу, якщо умови її виконання та оплати не суперечать законодавству.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
23.10.2025
Інвентаризація кредиторської та дебіторської заборгованості
У статті розповімо про особливості проведення інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей підприємства. Інвентаризація розрахунків підприємства є одним з етапів суцільної інвентаризації, яка проводиться перед складанням річної фінансової звітності. Інвентаризація дебіторської та кре...
Нове
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Кращі матеріали