Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Юрособа зареєстрована у квартирі засновника: чим це чревато?

У чому проблема: сільгосппідприємство зареєстроване за адресою реєстрації одного із засновників (у його квартирі). Але офіс із працівниками розташовується зовсім в іншому районі. Тобто адреса сільгосппідприємства, зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань (далі – ЄДР), не збігається з фактичним місцезнаходженням. Чи є якісь ризики для сільгосппідприємства у цьому випадку?


Запитання – відповіді

Що таке місцезнаходження підприємства?

Місцезнаходження підприємства – це фактичне місце провадження діяльності або розміщення офісу, з якого здійснюється щоденне управління діяльністю юрособи (як правило, там знаходиться керівництво), а також де ведеться облік (ст. 93 Цивільного кодексу).

З визначення випливає, що за місцезнаходженням юрособи мають перебувати його керівництво і бухгалтерія. При укладенні господарських договорів ця адреса зазначається в реквізиті «Місцезнаходження сторін».

Інформація про місцезнаходження (так звану юридичну адресу) підприємства міститься в ЄДР (п. 10 ч. 2 ст. 9 Закону від 15.05.2003 № 755-IV, далі – Закон № 755).

Звичайно ж, підприємство може вести діяльність не тільки за своїм місцезнаходженням, але й за іншими адресами, наприклад, за місцезнаходженням своїх відокремлених підрозділів (філій, торговельних точок тощо). Проте головна адреса у нього може бути лише одна.

Ситуація, коли юрособа реєструється за місцем домашньої адреси засновника, – не рідкість, оскільки в Законі № 755 не встановлений обов’язок подавати держреєстратору документ, який підтверджує право власності або користування приміщенням. Тобто держреєстратор не перевірятиме, що за приміщення (офіс, квартира тощо) зазначене як офіційна адреса юрособи.

Розглянемо, які проблеми можуть виникнути в юрособи в разі незбігання офіційної та фактичної адреси.

З якими ризиками може зіткнутися сільгосппідприємство, якщо його адреса не збігається з адресою, зазначеною в ЄДР?

Згідно з п. 42.2 Податкового кодексу (далі – ПК) податкова кореспонденція (податкові повідомлення-рішення, податкові вимоги тощо) надсилається платникові за його місцезнаходженням, тобто на податкову адресу.

Якщо підприємство фактично розташоване в іншому місці, воно не зможе своєчасно отримати кореспонденцію від податкової. А значить, не зможе в установлені строки сплатити податки і збори, оскаржити рішення податкової тощо.

Наприклад, при несплаті грошових зобов’язань у строки, визначені чинним законодавством, у платника виникає податковий борг. І тоді посадові особи ДПС вживуть заходи з примусового стягнення боргу. Серед таких заходів:

  • опис майна в податкову заставу;
  • стягнення коштів з банківських рахунків боржника;
  • направлення звернень про заборону виїзду за кордон тощо.

Важливий нюанс: контролюючі органи приходять з перевіркою саме за офіційною адресою підприємства. І якщо перевіряючі прийдуть за адресою, де немає керівництва підприємства, вони можуть розцінити це як недопуск до перевірки, що чревато значними штрафами.

Наприклад, якщо органи Держпраці не знайшли підприємство за офіційним місцезнаходженням та із цієї причини перевірка не відбулася, на підприємство можуть накласти штраф (абзаци сьомий, восьмий ст. 265 КЗпП):

  • за недопуск до перевірки, створення перешкод при її проведенні – у розмірі 3 мінімальних заробітних плат (далі – МЗП). На сьогодні це 19 500 грн;
  • за вищезгадані дії при перевірці на предмет виявлення порушень, що стосуються фактичного допуску фізособи до роботи без оформлення з нею трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання ним роботи протягом повного робочого часу, установленого на підприємстві, і виплати зарплати без нарахування та сплати ЄСВ – у розмірі 16 МЗП. На сьогодні це 104 000 грн.

Як підприємству перереєструватися за фактичною адресою?

Для цього треба звернутися до держреєстратора і внести відповідні зміни до ЄДР. Якщо адреса підприємства не зазначена у статуті, то держреєстратору треба подати (ч. 4 ст. 17 Закону № 755):

  • заяву за формою 2, затвердженою наказом Мін’юсту від 18.11.2016 № 3268/5;
  • документ про сплату адмінзбору. Згідно зі ст. 36 Закону № 755 розмір збору становить 0,3 прожиткового мінімуму, установленого на 1 січня поточного року (далі – ПМ), з округленням до найближчих 10 грн. Станом на 01.01.2022 ПМ дорівнює 2 481 грн. Отже, розмір адмінзбору в 2022 році – 740 грн. А якщо документи подаються в електронному вигляді, тоді сплачується 75 % адмінзбору за держреєстрацію.

Документи, подані для держреєстрації, будуть розглянуті протягом 24 годин після їх надходження держреєстратору (крім вихідних і святкових днів) (ч. 1 ст. 26 Закону № 755).

Якщо ж адреса підприємства зазначена у статуті, то додатково подаються:

  • оригінал (нотаріально посвідчена копія) рішення про зміну місцезнаходження юрособи і внесення змін до статуту (прийняття його нової редакції);
  • нова редакція статуту.

Нагадаємо! Зазначати адресу ТОВ у статуті необов’язково.

Наприклад, згідно зі ст. 11 Закону від 06.02.2018 № 2275-VIII «Про товариства з обмеженою і додатковою відповідальністю» статут ТОВ повинен містити таку інформацію:

  • повне і скорочене (за наявності) найменування ТОВ;
  • органи управління товариством, їх компетенція, порядок прийняття ними рішень;
  • порядок вступу до товариства і виходу з нього.

А якщо йдеться про фермерське господарство (далі – ФГ), то згідно з ч. 4 ст. 1 Закону від 19.06.2003 № 973-IV «Про фермерські господарства» в установчому документі ФГ наводять найменування господарства, його місцезнаходження, адресу, предмет і мету діяльності, порядок формування майна (складеного капіталу), органи управління, порядок прийняття ними рішень, порядок вступу до господарства і виходу з нього та інші положення, що не суперечать законодавству України. Тобто у статуті ФГ потрібно обов’язково зазначати його місцезнаходження.

Кого слід повідомити про зміну адреси?

За загальним правилом окремо інформувати податкову про зміну адреси не потрібно, адже зміни були внесені до ЄДР, доступ до якого є в органів ДПС. Окремо інформують податкову про зміну адреси тільки юрособи – платники єдиного податку.

Обов’язок подати до податкового органу заяву про зміну податкової адреси або місця ведення діяльності передбачений пп. 298.3.1 ПК. У цьому випадку заяву за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 16.07.2019 № 308, з позначкою у графі «Унесення змін» подають:

  • єдинники першої та другої груп – не пізніше 20-го числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зміни (п. 298.5 ПК);
  • єдинники третьої групи – не пізніше останнього дня кварталу, у якому відбулися зміни (п. 298.6 ПК).

Якщо у підприємства є ліцензії, воно зобов’язане повідомити орган ліцензування про всі зміни даних, зазначених у разі отримання ліцензії, у тому числі і про зміну місцезнаходження (ч. 2 ст. 15 Закону від 02.03.2015 № 222-VIII). Зробити це треба протягом місяця після виникнення таких змін.

Якщо ліцензіат не повідомить орган ліцензування про зміни в установлений строк, його можуть притягти до адміністративної відповідальності згідно з ч. 6 ст. 164 КУпАП. Штраф за таке порушення становить від 250 до 500 НМДГ (від 4 250 до 8 500 грн).

Також слід повідомити контрагентів та обслуговуючі банки. Переукладати раніше укладені договори не потрібно, а ось письмово проінформувати контрагентів доведеться, щоб уникнути спірних питань і непорозумінь.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
27.10.2025
Чи може юридична особа бути учасником ТОВ
У статті розповімо, які законодавчі особливості слід узяти до уваги в разі вступу юрособи до товариства з обмеженою відповідальністю та її виходу зі складу учасників товариства. Вихід учасника з ТОВ: нюанси воєнного часу Ситуація. Юрособа має намір вступити до товариства з обмеженою відповідальністю...
Популярне
16.11.2025
Облік незрілих насаджень у садівництві
Із цієї статті ви дізнаєтеся: як вести облік незрілих насаджень у садівництві, документально оформити та відобразити в обліку оприбуткування врожаю, отриманого від таких насаджень. Включення насаджень до складу незрілих Для цілей обліку багаторічними насадженнями (у нашому випадку – сад) ува...
17.11.2025
Облік сільськогосподарських багаторічних насаджень
У статті узагальнено правила класифікації, документування та бухгалтерського обліку багаторічних насаджень у сільському господарстві, включаючи порядок їх створення, введення в експлуатацію та подальшу амортизацію. Облік багаторічних насаджень у сільському господарстві має низку особливостей, оскіль...
22.09.2025
Убуток зерна під час доробки: як відобразити в бухобліку
Доробка зерна завжди пов’язана з природними втратами маси. У статті ми розповімо, як сільгосппідприємствам – як тим, що мають власні потужності, так і тим, що передають зерно на елеватор, – правильно показати ці втрати в бухобліку. Доробка зерна завжди пов’язана з природними ...
Нове
24.11.2025
Сертифікація бухгалтерів: вивчаємо актуальну ситуацію
У статті з’ясуємо, чи повинні бухгалтери проходити обов’язкову сертифікацію у зв’язку із затвердженням Кабміном Єдиного реєстру кваліфікацій. У багатьох бухгалтерів викликала занепокоєння постанова КМУ від 29.10.2025 № 1387 «Деякі питання функціонування Єдиного реєстру кваліф...
14.11.2025
Укладаємо договір з транспортною компанією: алгоритм дій
У статті розглянуто, які дії необхідно виконати суб’єкту господарювання перед укладенням, а також під час підписання договору перевезення вантажів з транспортною компанією. Для перевезення товарів суб’єкти господарювання часто користуються послугами транспортно-логістичних компаній. Але ...
10.11.2025
Чи може ДПС звертатися до суду щодо визнання договору платника податків недійсним?
У статті розповімо, чи має право податкова подавати позов до суду щодо визнання договорів платників податку недійсними. Доволі поширеною є практика, коли податкові органи визнають господарські операції платників податків нереальними, що стає підставою для донарахування податкових зобов’язань. ...
Кращі матеріали