Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Орган Держпраці не може накласти штраф, якщо СГ не був проінформований про дату розгляду справи

27.06.2019 668 0 2

Сторони спору

Позивач – підприємець, відповідач – орган Держпраці.

Обставини справи

25.06.18 р. органом Держпраці на підставі наказу від 25.06.18 р. було видане направлення від 25.06.18 р. для інспекційних відвідувань підприємця в період з 25.06.18 р. по 26.06.18 р. В акті інспекційних відвідувань (невиїзної інспекції) були зафіксовані порушення п. 7.1 Інструкції, затвердженої наказом Мін’юсту і Мінсоцзахисту від 29.07.93 р. № 58; ч. 4 ст. 79 КЗпП; ч. 1 ст. 115 КЗпП та ін. Орган Держпраці виніс припис про усунення виявлених порушень, який був підписаний інспектором і підприємцем. 10.07.18 р. на адресу позивача відповідач направив виклик на розгляд справи про накладення штрафу. А 18.07.18 р. органом Держпраці була винесена постанова про накладення штрафу на підприємця на підставі абзацу четвертого ч. 2 ст. 265 КЗпП (недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці) у розмірі 223 380 грн. Підприємець не погодився із цією постановою і звернувся до суду з вимогою про її скасування. Суд першої та апеляційної інстанцій задовольнив вимоги позивача, тоді відповідач (орган Держпраці) звернувся до ВСУ.

Позиції сторін

Відповідач. Листом від 10.07.18 р. відповідач повідомив позивача про те, що розгляд справи про накладення штрафу відбудеться 18.07.18 р. о 15.30. Проте підприємець не забезпечив явку свого уповноваженого представника і не подавав будь-яких клопотань про перенесення дня розгляду справи. Тому справа про накладення на позивача штрафу за порушення законодавства про працю була розглянута за відсутності позивача.

На чиєму боці суд

Суд відмовив органу Держпраці в задоволенні касаційної скарги (Постанова ВСУ від 12.06.19 р.,ЄДРСР, реєстр. № 82383730 ). Тобто ВСУ визнав незаконною постанову про накладення на підприємця штрафу в розмірі 223 380 грн.

Аргументи суду

  1. Механізм накладення на СГ і роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю і зайнятість населення встановлено Порядком, затвердженим постановою КМУ від 17.07.13 р. № 509 (далі – Порядок № 509). Згідно з п. 3 Порядку № 509 уповноважена посадова особа не пізніше ніж через 10 днів із дати складання акта приймає рішення про розгляд справи про накладення штрафу. Згідно з п. 4 Порядку № 509 справа розглядається протягом 15 днів із дня прийняття рішення про її розгляд.
  2. Згідно з п. 6 Порядку № 509 уповноважені посадові особи письмово повідомляють про розгляд справи роботодавців не пізніше ніж за 5 днів до дати її розгляду – рекомендованим листом або телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення, про що на копії повідомлення робиться відповідна позначка, засвідчена підписом роботодавця (його представника).
  3. Лист від 10.07.18 р. про розгляд справи 18.07.18 р. о 15.30 був направлений позивачеві 11.07.18 р. Лист не був вручений позивачеві 13.07.18 р. «з інших причин», а 18.07.18 р. – «відправлення вручене особисто». Обставини, які свідчать про ухилення позивача від отримання повідомлення, не виявлені. Тобто відповідач не довів, що про час розгляду справи позивач був проінформований належним чином. За таких обставин постанова про накладення штрафу є протиправною, вона була обґрунтовано скасована судом апеляційної інстанції.

Висновок

Про розгляд справи про накладення штрафу орган Держпраці зобов'язаний повідомити СГ не пізніше ніж за 5 днів до розгляду. При цьому тільки відправлення повідомлення (без доказів його отримання) не свідчить про отримання повідомлення адресатом. У разі неналежного інформування особи, яка притягується до відповідальності, орган Держпраці не може починати розгляд справи і накладати штрафні санкції за результатами її розгляду.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали