Підприємство виконує будівельні роботи за договором підряду. Договір укладено з резидентом України – фізособою, будівельні роботи провадяться на території України, але вартість робіт у гривнях прив'язана до курсу іноземної валюти. Наразі замовник перебуває за кордоном у зв'язку з воєнним станом і не має у розпорядженні гривень, тому черговий платіж за виконані роботи він здійснив в іноземній валюті. У підприємства-підрядника виникло запитання: чи є це порушенням – і якщо так, то яку відповідальність передбачено за таке порушення?
Відразу скажемо, що отримання оплати в іноземній валюті за договором, який не є зовнішньоекономічним, – це порушення.
Розглянемо, які правила встановлено законодавством для визначення ціни та розрахунків за так званими внутрішніми договорами.
У ч. 1 ст. 524 Цивільного кодексу (далі – ЦК) передбачено, що зобов'язання має бути виражене у грошовій одиниці України – гривні. Водночас згідно з ч. 2 цієї статті сторони можуть визначити грошовий еквівалент зобов'язання в іноземній валюті. У цьому випадку сума, що належить до сплати у гривнях, визначається за офіційним курсом відповідної валюти на день платежу, якщо інший порядок її визначення не встановлено договором або законом чи іншим нормативно-правовим актом (ч. 2 ст. 533 ЦК). Крім того, у цій статті зазначено, що використання іноземної валюти, а також платіжних документів в іноземній валюті під час здійснення розрахунків на території України за зобов'язаннями допускається у випадках, порядку та на умовах, установлених законом.
Стосовно ціноутворення також діє спеціальний закон – Закон від 21.06.2012 № 5007-VI «Про ціни і ціноутворення» (далі – Закон № 5007). Відповідно до цього Закону ціни на товари, роботи, послуги, які призначені для реалізації на внутрішньому ринку країни, установлюються виключно у валюті України, якщо інше не передбачено міжнародними угодами, ратифікованими Україною, та постановами КМУ (ч. 2 ст. 10 Закону № 5007).
Також у цьому питанні потрібно брати до уваги вимоги Закону від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (далі – Закон № 2473). Так, згідно з ч. 1 ст. 5 Закону № 2473 гривня є єдиним законним платіжним засобом в Україні з огляду на особливості, установлені ч. 2 цієї статті. А в ч. 2 ст. 5 Закону № 2473 наведено винятки, коли на території України допускаються розрахунки в іноземній валюті. Проте у цьому переліку немає випадку, який ми розглядаємо.
Тепер відповімо на запитання:
Проста логіка підказує нам, що не можна. Щоб переконатися у цьому, звернемося до визначень, наведених у ст. 1 Закону від 16.04.1991 № 959-XII «Про зовнішньоекономічну діяльність».
Зовнішньоекономічний договір (контракт) – це домовленість двох або більше суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності та їхніх іноземних контрагентів, спрямована на встановлення, зміну або припинення їхніх взаємних прав та обов'язків у зовнішньоекономічній діяльності.
Зовнішньоекономічна діяльність – діяльність українських та іноземних суб'єктів господарської діяльності (далі – СГ), а також діяльність державних замовників за оборонним замовленням у випадках, визначених законами України, побудована на взаємовідносинах між ними, що має місце як на території України, так і за її межами.
Іноземні суб'єкти господарської діяльності – це СГ, які мають постійне місцезнаходження або постійне місце проживання за межами України.
Як бачимо, у нашій ситуації ми маємо справу із внутрішнім договором, а не із зовнішньоекономічним, оскільки замовник не є іноземним СГ, а значить, виконання для нього робіт не вважається зовнішньоекономічною діяльністю.
Тобто договір українського підприємства із громадянином України у будь-якому випадку не має статусу зовнішньоекономічного контракту – навіть незважаючи на те, що замовник тимчасово перебуває за кордоном.
Наведені вище норми законодавства дозволяють нам зробити такі висновки:
Отже, підприємство отримало оплату в інвалюті на підставі внутрішнього договору, що є порушенням валютного законодавства.
За таке порушення може бути вжито заходів:
Центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну податкову політику, має право адекватно вчиненому правопорушенню застосувати до юридичних осіб захід впливу у вигляді штрафних санкцій у розмірі до 100 % суми операції, проведеної з порушенням валютного законодавства (ч. 4 ст. 14 Закону № 2473).
Тобто орган ДПС має право застосувати до підприємства штраф, сума якого може становити до 100 % розміру платежу, незаконно отриманого підприємством в іноземній валюті.
При цьому податківці діятимуть відповідно до Порядку застосування податковими органами заходів впливу у вигляді штрафних санкцій до юридичних осіб (крім уповноважених установ) за порушення вимог валютного законодавства, затвердженого постановою КМУ від 26.05.2021 № 524 (далі – Порядок № 524). Так, на підставі складеного податковим органом акта перевірки виноситься податкове повідомлення-рішення про застосування штрафу, яке платник податків має право оскаржити в адміністративному або судовому порядку.
Зверніть увагу! Для застосування цього штрафу діють строки давності, передбачені ч. 2 ст. 15 Закону № 2473. Так, штраф може бути застосовано протягом 6 місяців з дня виявлення правопорушення, проте не пізніше як через 3 роки з моменту його скоєння. При цьому, днем виявлення правопорушення вважається дата складання податковим органом акта документальної або фактичної перевірки (п. 6 Порядку № 524). |
Адміністративну відповідальність у вигляді штрафу за порушення порядку здійснення валютних операцій установлено ст. 1621 КУпАП. Штраф застосовується до посадових осіб підприємства, а також до фізосіб-підприємців.
Сума штрафу – від 1 000 до 3 000 НМДГ (від 17 000 до 51 000 грн).
Складати протоколи про адмінправопорушення у таких справах уповноважені податкові органи (ст. 255 КУпАП), а виносити постанови про притягнення до відповідальності уповноважений суд (ст. 221 КУпАП).
Строки застосування адміністративної відповідальності встановлено ст. 38 КУпАП. Так, стягнення може бути накладено не пізніше ніж через 3 місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніше 3 місяців з дня його виявлення.
Згідно з п. 111.5 Податкового кодексу триваюче правопорушення – це безперервне невиконання норм законодавства платником податків, який вчинив певні дії або допустив бездіяльність і не вчиняв подальших дій щодо його усунення до моменту виявлення такого правопорушення контролюючим органом.
Виходячи із цього визначення вважаємо, що в ситуації, яку ми розглядаємо, має місце триваюче правопорушення.