Суть проблеми. Зараз багато хто стурбований новиною про те, що банки та податкові органи контролюватимуть рух грошей на карткових рахунках фізосіб. А виною тому – одна з останніх змін, унесених до Податкового кодексу (далі – ПК), а також лист НБУ на цю тему.
Про що стаття? Ми розповімо, що саме змінилося у законодавстві стосовно права податкових органів здійснювати контроль за безготівковими розрахунками фізичних осіб та у чому полягає одне з роз’яснень НБУ на цю тему, а також у яких випадках органи ДПС можуть отримати доступ до інформації про банківські картки фізосіб.
Приводом для занепокоєння серед фізосіб – власників банківських карток стало прийняття Верховною Радою двох законодавчих актів, а саме:
Основна мета прийняття Закону № 2888 – приведення норм ПК та інших законодавчих актів у відповідність із Законом від 30.06.2021 № 1591-IX «Про платіжні послуги» (набув чинності з 01.08.2022, далі - Закон № 1591). Зміни стосувалися, зокрема:
А Закон № 2970 прийнято з метою запровадити в Україні міжнародний стандарт звітності CRS, спрямований на обмін інформацією щодо фінансових рахунків між іноземними юрисдикціями. Зокрема, є нововведення щодо запитів про надання інформації з боку податкових органів (відповідні зміни внесено до ст. 73 ПК).
Спочатку НБУ розіслав банкам лист № 25-0005/38228, у якому було зазначено таке.
Щопонеділка до 16:00 банки мають передавати до НБУ інформацію про безготівкові платежі своїх клієнтів в Інтернеті за попередній тиждень – із зазначенням імені клієнта чи найменування підприємства. Інформація має надаватися за такими видами операцій:
Погодьтеся, ці роз’яснення навряд чи могли сподобатися фізособам – власникам банківських карток.
Лист викликав такий ажіотаж, що НБУ довелося прокоментувати його зміст.
У цьому коментарі НБУ роз’яснює, що у листі № 25-0005/38228, який викликав резонанс у ЗМІ, не йдеться про фізичних осіб. Запитувана інформація передбачає збір персональних даних фізосіб. З метою посилення нагляду Нацбанк із грудня 2022 року на періодичній основі отримує від банків-еквайрів узагальнену інформацію виключно щодо суб’єктів господарської діяльності, надавачів платіжних послуг – юридичних осіб, які користуються послугами банків з електронної комерції.
Також НБУ направив банкам лист-нагадування № 25-0005/38228 з метою звернути увагу на необхідність своєчасного та коректного надання інформації згідно з вимогами, наведеними у попередніх листах. Зазначену інформацію НБУ використовує виключно з наглядовою метою – для посилення контролю за дотриманням банками вимог законодавства України.
У питаннях отримання податковими органами інформації від банків слід керуватися насамперед ст. 73 ПК. Тут є загальні правила спрямування податкових запитів органами ДПС (підстави, строки для відповіді, вимоги до оформлення запиту). Однак для запитів, що надсилаються податківцями Нацбанку, банкам та іншим фінансовим установам, діють особливі правила, оскільки запитувана інформація є банківською таємницею.
Так, згідно з пп. 73.3.4 ПК, за запитом контролюючого органу інформація надається НБУ, банками, іншими фінансовими установами, небанківськими постачальниками платіжних послуг, емітентами електронних грошей безплатно у порядку та обсягах, установлених Законами № 1591-IX та від 07.12.2000 № 2121-III «Про банки та банківську діяльність» (далі – Закон № 2121).
У ст. 60 Закону № 2121 наведено перелік відомостей, що є банківською таємницею. Зокрема, до банківської таємниці належить інформація:
Як бачимо, це саме та інформація, можливість запиту якої викликала занепокоєння фізосіб, що й стало темою для нашої статті.
У ст. 62 Закону № 2121 наведено перелік випадків, коли банки повинні розкрити банківську таємницю. Зокрема, банки мають це зробити:
У ст. 62 Закону № 2121 зазначено, що інформація, яка є банківською таємницею, може бути надана Центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику (це ДПС України, далі – ДПСУ).
Так, за запитом ДПСУ надається інформація:
Крім того, «таємну» інформацію банки зобов’язані надати ДПСУ у випадках та обсязі, визначених:
Отже! У податківців є право доступу до інформації, що є банківською таємницею, проте лише у передбачених законом випадках. Крім того, запит на отримання такої інформації може зробити не будь-який податковий орган, а лише ДПСУ. |
А ст. 622 Закону № 2121 урегульовано порядок розкриття банківської таємниці Нацбанком України.
Так, інформація про юридичних та фізичних осіб, яка становить банківську таємницю, розкривається НБУ в установленому ним порядку:
Також у ст. 622 Закону № 2121 названі держоргани, які мають право запитувати в НБУ інформацію, яка є банківською таємницею, але податкових органів у цьому переліку немає.
Звідси можна зробити висновок, що отримати доступ до інформації про рахунки простих українських громадян та операції на цих рахунках для податкових органів – справа не така вже й проста. І навряд чи такі рахунки та операції стануть предметом запиту ДПСУ, якщо суми операцій не підпадають під фінмоніторинг згідно із Законом від 06.12.2019 № 361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», а також під вимоги внутрішніх документів банків щодо моніторингу операцій клієнтів.